Pagina 1 van 1

Koud / Nat weer: Koude motor 'pendelt' bij stationair.

Geplaatst: vr sep 06, 2013 3:30 pm
door Vissekop
Hallo allemaal,

Ondanks de hitte van de afgelopen dagen loop ik alvast vooruit op de komende herfst / winter...

Afgelopen winter had mijn Rover 45 (1.8 benzine) een probleem bij koud en vooral nat weer:

Bij een koude motor pendelde (weet niet of dit de juiste benaming is) het toerental bij stationair onwijs heen en weer - net of hij teveel benzine kreeg, weer terug-geregeld werd, onder een bepaald toerental kwam waardoor het motor-management weer meer benzine inspoot, etc.

Door een beetje gas te geven (het probleem was alleen bij stationair) en de motor iets warm te laten worden, hield het na een tijdje op, dus kennelijk alleen bij een koude motor.

Ik kan me verschillende oorzaken indenken (valse lucht, sensor vervuild etc.), maar wie kan me helpen waar ik moet beginnen met zoeken?

Alvast bedankt,

Remko

Geplaatst: vr sep 06, 2013 5:04 pm
door Mista T
eerst kijken naar de bougiekabels...

motor starten, even met plantenspuit dekabels nat spuiten, wisseling in toerental wilt zeggen dat je kabels aan vervanging toe zijn..

Is dit het niet, misschien de verdelerkap nakijken..

anders misschien bougies eens nakijken..

Geplaatst: vr sep 06, 2013 5:06 pm
door Vissekop
Thanks,

Klinkt als een eenvoudig testje - ga ik doen!

Remko.

(geloof dat ik dit topic per ongeluk 2x geplaatst heb - sorry!)

Geplaatst: vr sep 06, 2013 5:59 pm
door JD
wist je trouwens dat er ook een voorsteltopic is :roll:


:mrgreen:

Geplaatst: vr sep 06, 2013 10:17 pm
door hAz
45 heeft geen dacht ik op geen enkele versie meer een verdelerkap, maar volledig elektronische timing.
Kan dus ook aan de plug-in bobines liggen.
Bekijk vooral ook de sockets waar de bougiekabels in gaan en de contacten van de bougiekabels. Die willen wel gaan oxideren.
Schoonschuren met fijne korrel en beetje koperpasta erop.

Tjo!

Geplaatst: za sep 07, 2013 1:52 pm
door geevee
De K-series 1.8 motor ken ik niet, maar er zal ongetwijfeld een ISCV (idle speed control valve) op zitten en zo'n ding wil wel eens dit soort problemen geven. Reinigen of vervangen.

Geplaatst: za sep 07, 2013 3:10 pm
door Vissekop
Hallo allemaal,

Net inderdaad de 'idle control valve' erafgehaald, met motorreiniger schoongemaakt, was behoorlijk zwart/beroet van binnen.

Inderdaad 'plug-in' bobines, even bekeken, ziet er allemaal redelijk uit - zodra ik weer eeen uurtje tijd heb, dan haal ik de bougiekabels even los om schoon te maken.

Moet goed komen zo!

Nog bedankt voor jullie hulp!

Remko.