Rover 45, ja of nee?
Rover 45, ja of nee?
Een tweedehands Rover 45 2.0 (benzine) met CVT, kopen of niet...? Ze worden aangeboden met km standen boven en beneden de 200.000, maar waar begin je aan, vraag ik me af. Ik ben een liefhebber van automatische transmissies, maar hoe zit het met de bedrijfszekerheid van zo'n CVT? Niet aan beginnen, zo wordt op sommige sites gezegd. Is dat reëel? En hoe zit het met die V6-motor? Kwestbare koppakkingen en koelwaterproblemen of geldt dat alleen voor de viercilinders? Als ik lees over "known issues" van de KV6 motor op Wikipedia word ik al helemaal niet vrolijk; gaskleppen en thermostaat van plastic? Bah! Heeft iemand praktijkervaringen met zo'n 45 2.0 CVT op de lange duur?
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Een 2 liter is voor zover ik weet een gewone automaat ipv een cvt. De motoren hebben wel hun zwakke punten, maar wanneer ie goed onderhouden wordt kan ie wel wat kilometers aan.
Let wel even op koelwaterpeil en vooral ook op 'mayo' aan de vuldop en in het blok. En houd er rekening mee dat het onderhoud als bougies en distributie wat duurder is dan bij een 1.8
Let wel even op koelwaterpeil en vooral ook op 'mayo' aan de vuldop en in het blok. En houd er rekening mee dat het onderhoud als bougies en distributie wat duurder is dan bij een 1.8
In de Rover 75 wel, maar in de Rover 45 was het een CVT, afgaande op internetbronnen (helaas kan ik geen links plaatsen). Kijk bv op de Engelse Wikipedia onder "Rover 45". Maar er zal vast wel iemand bij dit forum zitten die zo'n auto heeft (gehad).arjen schreef:Een 2 liter is voor zover ik weet een gewone automaat ipv een cvt.
- metro '82
- Metro addict
- Berichten: 1176
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
- Woonplaats: Culemborg
De 1.8 in de 45 is een CVT en de 2.0 V6 is een Jatco 5 traps automaat.
Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
zo is het iddmetro '82 schreef:De 1.8 in de 45 is een CVT en de 2.0 V6 is een Jatco 5 traps automaat.
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
nog even een opmerking over de motor. KV6 is een motor die héél,héél lang meekan,alleen moet je hem degelijk onderhouden en opvolgen. Ik zou hem zeker aan raden!
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Broerlief 1 heeft een 1.8 CVT.
Heeft er een revisie voor de CVT opzitten bij iets van 110.000, dat wel maar CVT rijdt OH ZO fijn!
Bij tweedehands is het altijd de vraag hoe iemand met de auto en het onderhoud is omgegaan.
Broerlief 2 heeft ook de 1.8 CVT, ook 2e hands, en rijdt inmiddels aantal jaren zonder problemen.
Dus... betrouwbaar in de 45 is 'ie zeker!
hAz.
Heeft er een revisie voor de CVT opzitten bij iets van 110.000, dat wel maar CVT rijdt OH ZO fijn!
Bij tweedehands is het altijd de vraag hoe iemand met de auto en het onderhoud is omgegaan.
Broerlief 2 heeft ook de 1.8 CVT, ook 2e hands, en rijdt inmiddels aantal jaren zonder problemen.
Dus... betrouwbaar in de 45 is 'ie zeker!
hAz.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
Allen dank voor de reacties. Qua techniek zou ik het nog wel aandurven om een 45 aan te schaffen. Alleen een 2.0 automaat komt dan in aanmerking . Het chroomwerk en het interieur spreekt mij wel aan, maar ik knap af op het Honda Civic koetswerk met zijn grote ruiten. Dan vind ik een 75 toch stukken fraaier, maar ja, die is 175 kg zwaarder (hoger MRB-tarief) en moet je ook nog eens de 2.5 uitvoering kiezen (hoger verbruik) als je hetzelfde acceleratievermogen wilt als een 45 2.0 heeft. Misschien moet ik het toch maar houden bij mijn Volvo-klassiekers uit de zestiger jaren...
-
- The Big Boss
- Berichten: 8406
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Of nog beter, maak eens een proefrit met een 2.0V6.
1 keer gas geven en je bent verkocht
1 keer gas geven en je bent verkocht
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Zo gauw ben ik niet verkocht ...Bart-K schreef:Of nog beter, maak eens een proefrit met een 2.0V6.
1 keer gas geven en je bent verkocht
Heb in het verleden wel meer vlotte wagens gehad (Corvette, Scorpio 2.9 V6, zie ook mijn website), maar ook al heeft een auto 1000 pk, als het uiterlijk mij niet aanstaat, raak ik moeilijk verkocht. En bij de aanblik van een Rover 45 krijg ik wat teveel associaties met een aquarium of een doorzonwoning.