Pagina 1 van 1

verschil td en tdic

Geplaatst: vr jun 04, 2004 6:07 pm
door morris
Ik wil binnen kort een intercooler op mijn td gaan bouwen met nartuurlijk de orginele onderdelen.
Ik heb alles bij de ooster buren van een schade auto af kunnen halen maar de intercooler was niet meer te redden dus die zoek ik nog eentje.
Is de intercooler van een 400 di het zelfde als van een 200 tdic?
En ik ben benieuwd naar de verschillen tussen een td en tdic, ik weet dat er bij een tdic er een electr. gestuurde diesel pomp op zit, maar hoe zit het met b.v. de verstuivers, de turbo druk en inspuit druk.
Ook ben ik benieuwd naar het verschil van rijden tussen een td en tdic, is het verschil van dat vermogen flink voelbaar en is de motor b.v. "soepeler"?

Geplaatst: za jun 05, 2004 9:02 am
door Mista T
Jeetje,
ik weet eigenlijk niet zomaar ofdat gaat hoor......
Het is natuurlijk zo dat de hoeveelheid lucht die aanwezig is voor de verbranding, in verhouding wordt gesteld met de intespuiten diesel..
Dus dr bestaat een kans dat je zelfs de ECU moet gaan aanpassen.

Geplaatst: za jun 05, 2004 9:34 pm
door bam
Waar begin je aan het enige wat hetzelfde is is je blok en je cilinderkop (weet niet zeker)
Maar aanpassen van je ecu weet ik zeker, je uitlaat etc etc.

Je kan het ook als een uitdaging zien en je er in vast bijten, je leert er veel van en je hebt wat speciaals. (is wel beter dan je geld in een kroeg uitgeven)

maar ik zou eerst eens gaan proef rijden in een tdic om te voelen of het het waard is.

Suc6 Bam.

Geplaatst: za jun 05, 2004 9:57 pm
door Striker
De TDi heeft een compleet ander motormanagment systeem, van Bosch. Tevens andere injectoren en de nodige sensoren en natuurlijk de intercooler. Geen simpel karweitje :(.

Geplaatst: ma jun 07, 2004 11:01 pm
door morris
bam schreef:Waar begin je aan het enige wat hetzelfde is is je blok en je cilinderkop (weet niet zeker)
Maar aanpassen van je ecu weet ik zeker, je uitlaat etc etc.

Je kan het ook als een uitdaging zien en je er in vast bijten, je leert er veel van en je hebt wat speciaals. (is wel beter dan je geld in een kroeg uitgeven)

maar ik zou eerst eens gaan proef rijden in een tdic om te voelen of het het waard is.

Suc6 Bam.
Het draaiende gedeelte 'zeg maar' is het zelfde en zover ik heb kunnen zien de turbo ook,mischien dat de AR er van wat anders is ,maar de aansluitingen etc. niet en de uitlaat lijkt mij ook het zelfde.
En zoals Striker het al schreef zouden de injectoren idd anderen kunnen zijn, de ecu daar ben ik idd ook van overtuigt dat dat een andere is.
Kijk, het is voor mij ook niet de bedoeling om er een tdic van te maken en de waarde van die zal ik ook wel niet halen, maar tussen de 5 en de 10 pk moet wel lukken maar belangerijker vind ik dat het koppel omhoog gaat.
Bij komend voor deel is dat er vooral met deze dagen de termische belasteing ook wat minder word.
Mijn grootste zorg is dat de opbrengst van de pomp genoeg om hoog kan zonder gelijk een chip te steken, en waarschijnelijk is er aan deze pomp nog wat aan af te stellen.
Maar ik was ook benieuwd naar de grote verschillen tussen die 2 en ook kwa rijden.
Ik zal het wel zien wat het word, zo gauw als ik een intercooler heb ga ik aan de slag maar eerst moet ik het 1e gedeelte van de uitlaat vervangen , hij lekt namelijk op het flexibele stuk. kosten +/- 250 euro :cry: :cry: :cry:

Geplaatst: ma jun 07, 2004 11:11 pm
door peter3
Hopelijk hou je ons op de hoogte van dit project.
Heb zelf een 220sd van 97 en dit klinkt wel er leuk.
Ondanks dat de ruimte onder de kap beperkt is (airco naderhand ingebouwd) heb ik denk ik ook nog wel ruimte over voor de intercooler :twisted:

En elke pk meer is er één :mrgreen:

Geplaatst: di jun 08, 2004 4:47 pm
door morris
peter3 schreef:Hopelijk hou je ons op de hoogte van dit project.
Heb zelf een 220sd van 97 en dit klinkt wel er leuk.
Ondanks dat de ruimte onder de kap beperkt is (airco naderhand ingebouwd) heb ik denk ik ook nog wel ruimte over voor de intercooler :twisted:

En elke pk meer is er één :mrgreen:
Ik vindt ook knap van rover dat ze de motorruimte zo vol hebben kunnen proppen bij die tdtjes en dan zit er bij mij fabrieks af de airco er in.
daarom is er bij mijn nog ruimte voor een intercooler naast de radiateur, maar dan wel alleen voor een orginele want ik heb een universele gepast die ik nog had liggen maar ik kreeg hem op geen enkele manier fatsoenelijk passend en je kunt alleen ook maar de orginele chartscarriers gebruiken want er is simpel weg geen ruimte meer voor universele buizen/slangen.
Als ik een goede 2e handse intercooler heb gevonden ga ik er mee aan de slag, maar ja dat valt niet mee want ze hebben bijna allemaal voor schade. ( is er soms iets mis met de remmen van die rovers :roll: )
Ik laat wel iets weten als het zo ver is met event. wat pics. ;)

PS: Peter, jij hebt een open lucht filter he ?,scheelt dat wat in vermogen en geluid?
Ik vind het aanzuig geluid wel jofel maar hij moet niet gaan brommen.

Geplaatst: di jun 08, 2004 6:30 pm
door peter3
Ik kan niet zeggen dat er meer vermogen merkbaar is.
Komt ook omdat de opening nog iets meer naar de plek waar normaal de intercooler zit moet.(ivm warme lucht)

Het aanzuiggeluid is zeer zeker hoorbaar zonder een echte brom.
Anders kun je het wel horen op de meeting in lelystad. Ben dan net terug van vakantie dus hoop ik dat ik van de vrouw mag :twisted: