Pagina 1 van 1

juiste d-riem

Geplaatst: wo jul 03, 2013 9:21 pm
door JD
Goed, ik loop weer tegen het volgende aan.
Heb een nieuw type onderblok met het oude type cilinderkop.

Op de kop zit een spanner maar deze is een slag kleiner als die van het nieuwe type motor met als gevolg dat de riem te lang is.
Heb nog wel een kleine riem liggen alleen die is niet al te best.

Op ebay staan zat van die riemen maar op welke type auto's / bouwjaren is de korte riem gebruikt? en is die van het type met handmatige spanner net zo lang als die van de automatische spanner ?

Geplaatst: wo jul 03, 2013 10:04 pm
door 118GTR
De kop bepaalt de spanrol, en de spanrol bepaald weer de riem.

Als jij dus een oude kop gebruikt, dan heb je ook een handmatige spanner en een 143tands riem nodig.
Bij een oud onderblok moet die riem dan weer 23mm breed(std) zijn, bij een nieuwe mag het ook 26mm zijn(dat is die van de VVC, dat is iets verstandiger i.v.m. de breedte van het krukas tandwiel die is namelijk ook 26mm en dan kan de riem nergens heen)

Geplaatst: do jul 04, 2013 8:22 am
door JD
dankje :thumb:

weet je toevallig ook op welke type / bouwjaren de oude kop is gebruikt ?
Staat op ebay niet altijd t aantal tanden bij namelijk :?

Geplaatst: do jul 04, 2013 4:47 pm
door tomcat.t16
Rond het einde van 1998 zijn ze overgegaan op handmatige spanrollen.

Geplaatst: do jul 04, 2013 6:01 pm
door JD
thanks :D