mg zt banden

lavrenti

mg zt banden

Bericht door lavrenti »

Hallo allemaal!

ben momenteel op zoek naar nieuwe, goede, maar redelijk geprijsde zomerbanden voor mijn MG ZT ctdi, 225/45/18" (91v)... ik zoek me suf op internet, het aanbod is groot en gebruikerservaringen per band spreken elkaar allemaal tegen... word er niet echt wijzer van... welke band kunnen jullie aanbevelen, en dan bedoel ik niet A-merken zoals Continental, Dunlop, Michelin...die zijn me veel te duur met de huidige crisis, van de wat goedkopere banden heb ik mijn oog laten vallen op Falken, Nexen en Kumho...iemand hier ervaring mee? Ik heb mijn MG nu twee maanden, ik vind hem nog steeds erg stug, het wil maar niet wennen, als ik een andere bandenmaat probeer moet ik die mooie velgen ook gelijk vervangen... dilemma dilemma....nog een allerlaatste vraag: een hinderlijk (hoewel niet extreem) trillend stuur dat het gevolg is van speling in de stuurkogel...is dit gevaarlijk en moet dit direct worden verholpen of kan ik hier nog 10.000 km mee wachten? ik rijd 50.000 km per jaar...
Hartelijk dank iedereen voor jullie reactie!
Groet!
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Stug? Zoiets heet sportief, hoewel, sommigen hebben het over een stuiterbak.
Het is soms afzien met 18inch velgen, de vering zal er ook wel iets toe bijdragen.
Ik heb er nu Pirelli en Continental onder zitten maar dan wel 2e hands. goedkoper dan een B merk, bevalt mij prima .
Banden hadden nog zo'n 7 mm profil, nieuw hebben ze een beetje meer maar kosten " veel" meer.
Velgen zou ik laten zitten dat is de charme van de auto.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Re: mg zt banden

Bericht door Frekkel »

lavrenti schreef: en dan bedoel ik niet A-merken zoals Continental, Dunlop, Michelin...die zijn me veel te duur met de huidige crisis, van de wat goedkopere banden heb ik mijn oog laten vallen op Falken, Nexen en Kumho...
een hinderlijk (hoewel niet extreem) trillend stuur dat het gevolg is van speling in de stuurkogel...is dit gevaarlijk en moet dit direct worden verholpen of kan ik hier nog 10.000 km mee wachten?
autorijden kost geld. en als je wil besparen op uw eigen veiligheid is dat uw keuze. ik kan dat enkel toejuichen, zolang je geen anderen in gevaar brengt.
Denk ook eens over een peugeot 206 ofzo. rijdt veel zachter en de bandjes zijn kleiner.
MG ZR S1800
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Ik kan je maar 1 tip geven: BESPAAR NIET OP ONDERHOUD!!! (geld voor zowel reparaties als b-merk banden)

Voor een auto van het formaat ZT zijn de kosten nou eenmaal wat hoger, als dit een bezwaar is vrees ik dat je de verkeerde auto hebt gekocht.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
lavrenti

Bericht door lavrenti »

mixtuurorgel schreef:Stug? Zoiets heet sportief, hoewel, sommigen hebben het over een stuiterbak.
Het is soms afzien met 18inch velgen, de vering zal er ook wel iets toe bijdragen.
Ik heb er nu Pirelli en Continental onder zitten maar dan wel 2e hands. goedkoper dan een B merk, bevalt mij prima .
Banden hadden nog zo'n 7 mm profil, nieuw hebben ze een beetje meer maar kosten " veel" meer.
Velgen zou ik laten zitten dat is de charme van de auto.
Dank je wel voor je tip! dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar ik weet niet zo goed hoe ik aan tweedehands banden moet komen, ik kijk wel eens op marktplaats, maar in deze maat is weinig te krijgen.... of ze worden per paar aangeboden... en omdat ik de MG maar korte tijd heb en nog jaren plezier daarvan wil hebben zat ik aan nieuwe banden te denken! in elk geval bedankt!
lavrenti

Re: mg zt banden

Bericht door lavrenti »

Frekkel schreef: autorijden kost geld. en als je wil besparen op uw eigen veiligheid is dat uw keuze. ik kan dat enkel toejuichen, zolang je geen anderen in gevaar brengt.
Denk ook eens over een peugeot 206 ofzo. rijdt veel zachter en de bandjes zijn kleiner.
Ik had gehoopt een meer constructieve tip te krijgen... ik weet niet of ik uw reactie cynisch moet opvatten of..... ja, inderdaad, in plaats van een Peugeot 206 had ik misschien ook een oude Xantia kunnen kopen, die rijdt nog veel lekkerder als we het daar nu over hebben! ja, autorijden kost geld, veiligheid staat voorop, dat spreekt, de MG wegdoen, dat levert ook een hoop geldwinst op... probleem opgelost...maar een antwoord op mijn vraag heb ik uiteindelijk niet gekregen...
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik heb een b merk en ik ken ook iemand die met en b merk rijdt.
Ik moet je zeggen als je normaal rijd is er niets aan de hand en rolgeluid hoor je niet in een 75/ZT.
Wel merk ik als de banden wat zacht zijn dat hij begint te trillen als ik hard rem.

Wat ik uit het verleden weet is dat als je de verkeerde koopt ze bij nat weer grip kunnen verliezen maar dat merk je bij normaal rijden niet alleen in noodsituaties. Maar of je in zo'n situatie met Michelin wel weg komt is ook maar de vraag. Ik rijd dus ook met een B merk omdat deze mij erg goedkoop werden aangeboden.
Volgens mij rijd ik met minerva's 225 45 18

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Heb zelf een R75 met vrij grote serpent velgen (17inch geloof ik), dus ongeveer te vergelijken met je ZT. Van zodra dat ik zag dat de banden te fel afgesleten waren heb ik meteen 4 nieuwe Toyo's er laten opleggen. Ja, dat kost geld maar heb eerlijk gezegd geen zin om bij elke regenbui met schrik een bocht te moeten pakken. Dat waren een van de goedkopere en ik moet zeggen dat ik in de praktijk het verschil niet merk met een Michelin bijvoorbeeld. Misschien gaan die minder lang mee, maar uiteindelijk moet je ook niet elk jaar banden laten vervangen - tenzij je heel veel km's maakt uiteraard.

Bovendien is het inderdaad niet enkel je eigen veiligheid maar vooral die van de andere weggebruikers. Ik heb deze week gereden met een renault kangoo van het werk met te ver afgesleten banden, telkens met schrik een bocht moeten nemen. Bwah, als je zo moet rijden, echt liever niet.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Re: mg zt banden

Bericht door Frekkel »

lavrenti schreef: Ik had gehoopt een meer constructieve tip te krijgen... ik weet niet of ik uw reactie cynisch moet opvatten of..... ja, inderdaad, in plaats van een Peugeot 206 had ik misschien ook een oude Xantia kunnen kopen, die rijdt nog veel lekkerder als we het daar nu over hebben! ja, autorijden kost geld, veiligheid staat voorop, dat spreekt, de MG wegdoen, dat levert ook een hoop geldwinst op... probleem opgelost...maar een antwoord op mijn vraag heb ik uiteindelijk niet gekregen...
Gezien het voor u enorm lastig is wat geld te geven aan een stuk van 100€, een herstelling van 15 minuten werk en een uitlijning zou ik een xantia niet aanraden, die zijn vaak een rijdende rekening, al zeker één met luchtvering die met tijd moet gereviseerd worden.
Als veiligheid echt voorop stond had je die vraag niet gesteld in de eerste plaats.
MG ZR S1800
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Jongens jongens........
Bij een 75/ZT hoeven de banden niet te compenseren voor een slecht onderstel.
Het onderstel is een regelrechte kopie van BMW en rijdt/remt/stuurt messcherp. Monteer je nu B banden heb je nog steeds een goede wegligging. Ik weet uit ervaring als je een 25/ZR hebt met slechte/zachte banden dan heb je een probleem. Maar dat vlaggenschip (75/ZT) breekt niet zomaar uit.

Tevens is er ontzettend veel geluid geluiddempend materiaal aanwezig dat er voor zorgt dat de rol geluiden minimaal zijn.

Weet je monteer gewoon 2 nieuwe b merk banden aan de voorzijde ga hier een maand mee rijden, bevalt het koop je er 2 bij bevalt het niet, monteer je die B banden achter en koop je andere voor de voorzijde.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

bam schreef:Weet je monteer gewoon 2 nieuwe b merk banden aan de voorzijde ga hier een maand mee rijden, bevalt het koop je er 2 bij bevalt het niet, monteer je die B banden achter en koop je andere voor de voorzijde.
waarom zou je dat doen wetende dat de beste banden steeds achteraan moeten liggen?
MG ZR S1800
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

lavrenti schreef:...maar ik weet niet zo goed hoe ik aan tweedehands banden moet komen...
Gewoon zoeken op google, is echt niet zo moeilijk hoor ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Op Marktplaats :225 45 18 zomerband invullen.
Cipi

Bericht door Cipi »

Ik zal nu wel een hoop comentaar krijgen, maar toch 8)

Ik heb zeer goede ervaring met Sailun banden. 215-50-17
Een paar jaar geleden had ik op m'n 75 17" Dunlop Sport Maw TT gekocht.
Een zomer en 20.000km verder..............rijp voor weg te gooien.
Vorig jaar heb ik Sailun gekocht. Een zomer en weer 20.000km verder voor nog 4.7mm, achter nog 5.8mm erop zitten.
Geen lawaai, goede wegliging, ook bij regen. Geen schuiven of zo.
Voor de winter heb ik ook.......Sailun. Nu al de 2e winter en in totaal 35.000km mee gereden. Nog niet voor de helft weg.
Deze week m'n 18ers gemonteerd met 225-45-18 Sailun banden.
lavrenti

bandenkwestie

Bericht door lavrenti »

Jongelui, de knoop is doorgehakt, de keuze is uiteindelijk gevallen op Uniroyal rainsport 2... je ziet door de bomen het bos niet meer, je kunt je suf lezen aan reviews en beoordelingen.... maarr dit moet ik even kwijt hoor...... ik heb de afgelopen week met een kromme nek langs de auto's in de stad gelopen (wat zullen ze raar naar me hebben gekeken!).... je ziet echt de gekste bandenmerken onder de gekste auto's...als ik het zo bekijk komt het uiteindelijk hier op neer: het is allemaal prima, of je nu kiest voor Michelin of Gremax.... de een krijgt een hoger cijfer voor grip, de ander voor rolgeluid... de een slijt wat sneller de ander wat langzamer...zo essentieel is dat ook weer niet, denk ik, hou je profiel in de gaten, that's it...vraag een willekeurige chauffeur of hij weet welke bandenmerk hij gebruikt, tien tegen een dat een heleboel dat niet eens weten, ze kopen de auto met band en al en slaan daar verder geen acht op.... of ze nou Imperial hebben of Continental... een wijze les voor de volgende keer: relaxter op zoek naar banden en niet zo krampachtig alle facetten op elkaar afstemmen...ik zie ook peperdure Jaguars met Maxxis banden...het kan allemaal....wij in het Westen hebben gewoon redelijk goede banden, klaar... laat je niet gek maken door fabrikantenleuzen... kortom: geniet van je leven, kies wat je wil, het is allemaal goed... maak je niet te druk over banden, er zijn belangrijker zaken in het leven om je over op te winden... toch? iedereen verder een heerlijk lang weekend toegwenst en heel veel dank voor alle adviezen! Groeten!
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: bandenkwestie

Bericht door Bart-K »

lavrenti schreef:kies wat je wil, het is allemaal goed... maak je niet te druk over banden, er zijn belangrijker zaken in het leven om je over op te winden... toch?
Daar denk ik (en daarin sta ik vast niet alleen) heel anders over.
Die 4 kleine stukjes rubber zijn het enige contact dat je hebt met de weg, en vooral in het grensgebied (of bij slechte weersomstandigheden) zul je merken dat er een wereld van verschil zit tussen de 'goede' en 'slechte' merken.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie