Accu zoveel mogelijk ontzien bij lange stilstand
Geplaatst: ma apr 01, 2013 12:17 am
Vorige week had ik de Rover met startkabels weer moeten reanimeren omdat ze ruim een maand had stilgestaan. Daarvoor had ik datzelfde trucje moeten doen omdat de periode daarvoor de Rover ook al een tijd stil had gestaan.
Om toch eens te proberen of de accu weer een beetje prik had na de laatste flinke rit had ik een paar dagen geleden eens geprobeerd te starten en de accu gaf net te weinig stroom (alle verbruikers werkten wel gewoon) om ook de startmotor lang genoeg te laten draaien om de V6 aan te zwengelen.
Kortom, twee keer startkabelen en de lange stilstanden in combinatie met het koude weer heeft de accu geen goed gedaan: een nieuwe accu is dus gewenst.
Nu zit ik met het geval dat de Rover eigenlijk vaker niet rijdt dan wel en ik dus in tijden van stilstand de accu zoveel mogelijk wil ontzien. Een druppellader zou ideaal zijn, echter heb ik helaas niet de beschikking over elektriciteit waar de Rover staat.
Is het voldoende om de motorkap te openen, auto op slot te draaien, minpool eraf halen en de motorkap weer dicht te doen?
Verder heb ik het geval dat de 66Ah accu die er nu in zit sowieso iets te licht is voor de 825, of is deze sterke prima?
Om toch eens te proberen of de accu weer een beetje prik had na de laatste flinke rit had ik een paar dagen geleden eens geprobeerd te starten en de accu gaf net te weinig stroom (alle verbruikers werkten wel gewoon) om ook de startmotor lang genoeg te laten draaien om de V6 aan te zwengelen.
Kortom, twee keer startkabelen en de lange stilstanden in combinatie met het koude weer heeft de accu geen goed gedaan: een nieuwe accu is dus gewenst.
Nu zit ik met het geval dat de Rover eigenlijk vaker niet rijdt dan wel en ik dus in tijden van stilstand de accu zoveel mogelijk wil ontzien. Een druppellader zou ideaal zijn, echter heb ik helaas niet de beschikking over elektriciteit waar de Rover staat.
Is het voldoende om de motorkap te openen, auto op slot te draaien, minpool eraf halen en de motorkap weer dicht te doen?
Verder heb ik het geval dat de 66Ah accu die er nu in zit sowieso iets te licht is voor de 825, of is deze sterke prima?