advies ZT gevraagd

sweetspeed

advies ZT gevraagd

Bericht door sweetspeed »

Hallo allemaal,
Na 9 Saabs is het tijd voor iets anders. De ZT-t staat het hoogst op mijn lijstje. Jullie kunnen me hopelijk helpen met info voordat ik de verkeerde koop.
In principe wil ik een V6, ik lees dat ie betrouwbaar is (is dat een Ford blok of een eigen ontwikkeling?). Hoe geschikt is dit blok voor LPG ?
Voorkeur heeft een automaat, zijn dit 4 of 5 traps automaten en hoe is de reputatie ?
Verder hecht ik waarde aan goede audio, welke systemen zijner allemaal en hoe herken ik ze ? Was er niet ook iets van harman kardon voor de ZT ?
Verder nog specifieke punten, ophanging, roestgevoelige plekken ?
Thnx alvast en hopelijk tot snel bij een ZT meeting(zijn die er ?)
Jorgen
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Bericht door Edgar »

Heb zelf een 2006 ZT CDTi, bevalt me zeer goed. De diesels zijn de betrouwbaarste blokken naar mijn weten, de benzines hebben nogal vaak last van koppakkings problemen, al is de V6 naar mijn weten het minst gevoelig daarvoor.

De 2003 ZT-T van mijn vader, tevens een diesel, is geleverd met een Alpine radio systeem, was een optie toen. Van mijn eigen ZT weet ik het niet, dacht het was een Philips systeem, maar het geluid is zeer goed vind ik zelf.

Roestgevoellig, hmm, wel, die van mijn vader heeft nog geen enkel plekje roest, is van 2003, maar moet er wel bij zeggen dat hij altijd in de garage gestaan heeft en nog maar zo'n 110.000km gereden heeft, maar toch, had ook kunnen roesten ;) Mijn ZT heeft ook geen last van roest, heeft toch al 150.000km in 6 jaar gereden op de wegen.

Soms willen de achterlichpakkingen nog wel eens lek zijn, heb bij aankoop van die van mij een nieuwe achterlamp unit gekregen, de oude stond wat water in. En het bekende euvel van de koppelingscilinder kan ook komen, al hebben ik en mijn vader er nog geen last van gehad, maar het is bekend dat op een dag de koppelingscilinder stuk gaat. Op zich geen dure reparatie naar mijn weten, maar wel lastig natuurlijk.

Maar elke auto heeft wel wat, en als je kenners vraagt hoor je soms te veel :mrgreen: De ZT is een super wagen, vlot, rijdt zeer goed, stuurt super (al kunnen de achterpassagiers wel wat klagen van wat harde vering :mrgreen: )
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1120
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Welkom!

V6 in de ZT-T is redelijk betrouwbaar, hetzelfde geldt voor de Jatco automaat, oerdegelijk zou ik de combinatie niet noemen, maar velen bereiken km-standen van 3 ton zonder grote problemen.
De motor is door Rover ontwikkeld en niet door Ford en de automaat is een 5 traps (behalve in de 75 V8, die heeft een 4 traps). Goed onderhoud is erg belangrijk, distributieriem moet om de 6 jaar of 150.000 km en stel ook het kleine onderhoud als oliewissel vooral niet uit. Koppakkingproblemen zijn vooral typisch voor de 4 cilinder K-serie motoren van Rover, de V6 heeft er vrij zelden last van.

In de 75/ZT was inderdaad Harman Kardon leverbaar, maar ik denk dat je je eisen wel wat moet bijstellen, er zijn namelijk in Nederland precies 5 ZT-T's 180 (2.5 V6 automaat dus), dus kleine kans dat je er een vindt, en ook over de grens is het een zeldzame uitovering, laat staan met Harman Kardon, dus misschien een handbak overwegen? Of een saloon, zijn er iets minder weinig van als 2.5 V6 automaat :lol: .

Roesten doen ze eigenlijk nooit. Wat betreft LPG hoor ik verschillende verhalen, maar er zijn aardig wat V6'en die met zo'n installatie rijden.

Hier trouwens nog veel meer informatie over de 75/ZT: www.r75.info ;).
Laatst gewijzigd door Thomas op do jan 31, 2013 5:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Goede keus! ;)

Eerlijk gezegd zou ik een CDTi verkiezen boven de V6. Hoewel de KV6 (van Rover zelf overigens) een fijne motor is die op zich erg betrouwbaar kan zijn kan je met een CDTi bijna niet verkeerd gaan + dat het zowel het verbruik als de onderhoudskosten een stukkie lager liggen (beetje afhankelijk van de kilometers per jaar natuurlijk)

Echt specifieke (verborgen) carrosserie problemen heeft de ZT bij mijn weten niet. Technisch is het de koppeling die ik graag even extra check, kan een kostbare reparatie worden.

De Harman Kardon systemen zijn te herkennen aan de subwoofer achterin, auto's met de low-line satnav hadden standaard een Alpine Symphony installatie (heb ik ook, klinkt fantastisch al denk ik wel over een actieve sub). Zijn wel andere "gekken" hier die alles weten over de uitvoeringen: highline, lowline, ppd etc. etc. etc... Ik ben meer van de techniek.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Net als Rik ben ik van mening dat je beter voor een diesel kunt gaan. Deze zijn toch aanmerkelijk betrouwbaarder dan een v6.
Waar je op moet letten is de koelvinmotor, deze moet redelijk snel inschakelen wanneer de airco aanstaat. Vervanging is kostbaar en wanneer dit te lang is uitgesteld dan kun je meer problemen met het aircosysteem verwachten.
Ook is bij de diesel de koppeling een kwetsbaar punt. Deze moet goed aanvoelen (geen vrije slag, dat duidt op lucht/lekkage in het systeem).
Let er bij een diesel ook op dat deze vlot aanslaat. Wanneer dit een paar seconden duurt is de kans groot dat er problemen aan zitten te komen in het hogedruk circuit van de inspuiting (daar mankeert nog wel eens wat aan wanneer de kilometerstand de 2 ton overschrijdt, geld voor vrijwel elke moderne diesel). De motor zelf is vrijwel onverwoestbaar.

Een v6 lpg is ook niet slecht, maar toch wat gevoeliger en onderhoudsintensiever dan een diesel. Let bij een v6 op olie en koelvloeistof (deze moeten netjes schoon zijn, en geen sludge aan de vuldoppen) Ook is het belangrijk dat een v6 zoiezo 1 maal per jaar schone olie heeft gekregen, is dit niet het geval en/of niet aantoonbaar, laat de auto dan staan.
De distributiewissel is ook iets om rekening mee te houden. Dit is een behoorlijke klus bij de v6.

Wat betreft de geluidsinstallatie, de standaard installatie is behoorlijk slecht (voor een auto van dit kaliber) De Harman Kardon installatie is wel veel beter, maar het is nog altijd niet vergelijkbaar met de geluidskwaliteit van audiosystemen in bijvoorbeeld de Duitse merken. Volgens mij is dit systeem ook enkel geleverd in de sedan uitvoeringen. Wanneer je hoge eisen aan de audio stelt, zal er dus het een en ander aangepast moeten worden.

Verder is een ZT een mooie en vrij betrouwbare auto.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

arjen schreef: Waar je op moet letten is de koelvinmotor, deze moet redelijk snel inschakelen wanneer de airco aanstaat. Vervanging is kostbaar.
is negen op de tien keer op te lossen door een nieuwe weerstand tussen te solderen
MG ZR S1800
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Sterker nog, deze weerstand "moet" je eigenlijk gewoon vervangen. Het voorkomt dat de koelvinmotor stuk gaat.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Klopt, weerstand is een modificatie op de latere modellen. Maar de koelvinmotoren gaan absoluut niet lang mee. De eerste generatie zonder weerstand heb ik regelmatig vervangen bij een km. Stand rond de 50 duizend. De collector was dan zover versleten dat een nieuwe motor de enige oplossing was. Met weerstand is het beter, maar het blijven zwakke motoren. En te lang door rijden met een niet goed werkende vin geeft flinke schade aan het airco systeem dus let hier goed op!
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Sterker nog, deze weerstand "moet" je eigenlijk gewoon vervangen. Het voorkomt dat de koelvinmotor stuk gaat.
:?:

Door het slijten van de koolborstels stopt de koelvinmotor er op een geven moment mee, het lijkt me dat die weerstand dat niet kan verhinderen.

Overigens: mocht de koelvinmotor uitvallen dan heb je bij de V6 direct een koelingsprobleem; de diesel houdt dan duidelijk langer het hoofd koel.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Kan mij zo voorstellen dat Sweetspeed na al deze koelvin verhalen nog weinig trek heeft in een ZT.
Maar een ZT is toch de mooiste die de Engelsen hebben geproduceerd.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Koelvin is overrated, zorg gewoon voor veel rijwind :lol:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Bericht door Edgar »

Pim schreef: Overigens: mocht de koelvinmotor uitvallen dan heb je bij de V6 direct een koelingsprobleem; de diesel houdt dan duidelijk langer het hoofd koel.
Klopt, zelfs met 2 weken in 40 graden rijden in de stad, en dan 1300km terug, zonder airco aan, en geen enkele, maar dan ook geen enkele stijging in de temperatuur t.o.v. de normaal stand :mrgreen: Mijn koelvin was natuurlijk net na de 6 maanden garantie stuk, was een kostbare reparatie, dat zeker :|
Was te ver weg van "mijn garage" en wist ook niet wat er precies was, alleen dat de airco het deed, maar dan met motortoerental op en neer, dus die heb ik op advies van hier, maar uitgelaten, en toen was alles ok om de 2 weken te overbruggen zonder enige problemen.
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Rik schreef:Koelvin is overrated, zorg gewoon voor veel rijwind :lol:
:rofl:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Houdt er ook rekening mee dat er voor de ZT geen typegoedkeuring is aangevraagd voor G3, dus je zult flink meer belasting moeten betalen t.o.v. een Rover 75.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Achterlijk is dat, zelfde geldt voor de ZR's en toch zijn ze er die rond-rijden met een G3 installatie op papier. Hoe is voor mij een raadsel, zal iets te maken gehad hebben met hoe staat/stond.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Richard heeft ook een G3 installatie in zijn ZT zitten, dezelfde die in de 75 is geleverd.
In de 75 wel als G3 op papier en in de ZT niet..

MG Rover verwachtte destijds niet dat veel kopers van een MG voor LPG zouden gaan dus hebben ze zich de moeite en kosten bespaard om het papierwerk te regelen.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie