Vandaag opweg naar het werk een doffe klap en daarna uiteindelijk de maximum tempratuur van de motor. Anwb erbij die niet veel kon doen. De auto staat nu bij auto vandermeer. Ik hoop van harte dat het NIET de koppakking is maar vrees er een beetje voor
De koelvloeistof ligt naast het reservoir
Laatst gewijzigd door kilroy op wo jan 16, 2013 11:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
vervelend een klant op mijn werk heeft laatst ook zijn 75 weg moeten doen vanwege een gat in de cilinderwand, hij vertelde mij dat hij elke 1,5 jaar een nieuwe koppaking liet instaleren, hij had een 1.8 turbo uit eind 2004, mijn koppakking is tot op heden nog niet vervangen en zijn nu bijna 200dkm verder. sterkte.
Zou niet meteen het ergste denken. Het mag dan wel een kwaal van de 75 zijn maar vergeet niet dat er nog duizenden en duizenden mee rondrijden op het moment dat je dit leest. Ik ben niet alwetend maar heb wel 45 jaar autohobby ervaring. Een doffe klap kan een gevolg zijn van een lekke koppakking omdat een radiateur of waterslang door de overmatige druk vanuit de compressiekamer in het koelsysteem scheurt. Ook een thermostaat die faalt open te gaan kan voor koelproblemen zorgen maar dat gebeurd je meestal niet plotseling onderweg. Een bevroren koelwatersysteem is funest. Wie bij het vriezend weer wegrijdt zonder 100% koelvoeistof maar bv.veel te veel water in het koelsysteem, heeft na een paar honderd meter een groot probleem. Maar ik lees en zie dat de koelvloeistof er naast ligt dus dat zal wel meevallen. Doffe klap of plof...
Maar er ploft niks in het blok uit elkaar als de waterdruk/stoomdruk te groot is. Een plof uit het blok duidt meestal op motorschade. Maar dat is meestal een geluid van metaal op metaal en geen doffe klap. Dat de temperatuur daarna zou oplopen is zeer aannemelijk. Luchtbel...
Als er een luchtbel in het koelwatersysteem zit krijg je ook plotseling grote koelproblemen terwijl de temperatuurmeter al weken lang netjes aangeeft. Heb ik bij de hand gehad en toen hield ik mijn hart ook vast voor een lekke koppaking want de temperatuur liep toen ook opeens hoog op. Nadat ik de luchtbel geforceerd uit het koelsysteem had laten ontsnappen waren alle problemen opeens over. Wel zo snel mogelijk stoppen bij plotselinge onverwachte temperatuurstijging want anders gaat een koppakking wel stuk en kan er zelfs een scheur in de cilinderkop(pen) ontstaan. Maar naar ik nu begrijp, heb je niet onnodig lang met de verhitte motor doorgereden dus..... Tip: Bij de garage niet zelf aangeven dat je denkt dat het om een lekke koppakking gaat maar kundige heren het zelf laten uitvinden. Ik leef met je mee want deze onzekerheid is echt niet leuk!
Laatst gewijzigd door Callahan op vr jan 18, 2013 1:09 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Heb dat ook een keer gehad ( 1.8 K-serie) . Bleek dus de waterpomp te zijn, afdichtings seal versleten. Alle KVS was in één keer weg. Distributie en spanrol zijn toen ook vervangen door de garage.
BTW. Hoorde laatst iemand die al met de 3de motor bezig was van z'n Rover 75.