Heb je dit van horen zeggen of zelf ergens gelezen en zoja bij welk model dan? Ik heb zelf verschillende vtecs gehad (en nog steeds) maar nergens in de boekjes wordt er gewaarschuwd voor hoog olieverbruik. Sterker nog een gezond vtec blok gebruikt eigenlijk dusdanig weinig olie dat je tussen de olieintervallen normaal gesproken helemaal geen olie hoeft bij te vullen....dit komt omdat deze blokken met zeer kleine toleranties/spelingen gebouwd zijn.Johnny_D schreef:De vtech blokken staan er wel om olie verbruik bekend. Zo erg dat Honda er in de bij behorende boekjes er zelfs voor waarschuwde (geen grap).
Overigens denk ik dat het inderdaad de krukas kering is. Die gaan wel vaker lekken.
Als je hem dan flink op zn staart trapt, ben je zo een liter kwijt.
Maar goed olieverbruik komt dus eigenlijk pas om de hoek kijken bij:
- misbruik (trappen met koude motor)
- verkeerde afstelling/tuning (veel te rijk of te arm mengsel)
- slecht onderhoud (te lang door rijden op dezelfde olie/verkeerde olie)
- overmatige slijtage (waardoor grote spelingen ontstaan)
- ouderdom (bv uitdroging klepseals)
- te lage oliedruk (oliepomp/verstopping)
- verkeerd ingereden (zuigerveren niet goed gezet)
- lekkage
- combinatie van bovenstaande als je het echt slecht treft
Je kan eens beginnen om de bougies eruit te halen en te kijken of deze allemaal hetzelfde kleuren en ook qua kleur goed zijn (donkerwit/lichtbruin). Als er afwijkingen tussen zitten kun je een compressietest doen om te kijken of je het in de zuigerveren of klepseals moet zoeken. Als deze echt slecht zijn heb je vaak ook olie op de bougies en bovenop de zuiger. Zie je nooit rook in je achterspiegel, zoaj welke kleur?
Heb je geen historie en garantie op dit blok? Was het olieverbruik er al vanaf de eerste dag dat je ermee reed of is het later onstaan? Als het er al was hebben ze je een slecht blok verkocht, als het later is ontstaan hebben waarschijnlijk je zuigerveren geleden onder verkeerd mengsel maar dat had je dan weer kunnen zien als je de wideband had aangesloten.