Mijn pas aangekochte 75 met standaard 1.8 motor heeft wat problemen met de schakeling van de koelvin.

Gedragsbeschrijving.
Nu in begin november met s'avonds 7 tot 5 graden buiten en koude motor schakelt de koelvin soms binnen de 10 seconden na het starten in. Onzin dus!!! Na zo'n tien minuten stationair draaien schakelt de flink draaiende koelvin dan weer uit. De temperatuurmeter geeft dan netjes 9 uur aan en blijft daar ook netjes hangen. Na zo'n kwartiertje normaal en rustig rijden blijft de koelvin normaal uit tot ik wat zijstraatjes pak. Dan schakelt hij weer langdurig (zeker 8 minuten) in en blijft na het uitzetten van het contact nog zo'n 8 seconden nalopen. Na vier uur niet gereden te hebben starten we de inmiddels zeer lauwe motor weer en de koelvin blijft uit. Na zo'n 10 minuten straatjes rijden en parkeren schakelt de koelvin net voor het parkeren weer in. De volgende dag met dezelfde koude motor moet de motor kennelijk eerst tien minuten lopen voordat de koelvin aanschakelt. Willekeur dus. Maar ook weer niet helemaal.
Conclusie:
De koelvin schakelt onnodig vroeg in terwijl de temperatuur van de koelvloeistof nog helemaal niet warm kan zijn. Bij een lauwe motor schakelt hij niet meteen in maar wel vrij snel terwijl de temperatuurmeter nog netjes op 9 uur staat en ik in het stadsverkeer wat moet stilstaan en optrekken. Ik verwacht zoiets eigenlijk hartje zomer met de temperatuurmeter richting 10-11 uur.
Temeratuurzender
Ik ben niet het type die zomaar in het wilde weg onderdelen vervang. Al kan ik natuurlijk de temperatuurzender demonteren en met een pannetje heet water controleren. Aan de andere kant vermoed ik van een defecte temperatuurzender niet niet dat hij zulke onsamenhangende en onlogische schakelpatronen maakt, dus ik verwacht andere invloeden. Wie herkent deze problemen.


Frank