1.8 electrische koelvin tombola

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Callahan

1.8 electrische koelvin tombola

Bericht door Callahan »

Hallo even voorstellen...ik ben Frank en enthousiast auto hobbyist.
Mijn pas aangekochte 75 met standaard 1.8 motor heeft wat problemen met de schakeling van de koelvin. :cry: Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem. En de kachel wordt volgens de verwachting normaal en redelijk op tijd warm. De thermostaat lijkt naar behoren te werken. De koelvin maakt echt behoorlijk wat toeren en is vanaf het interieur goed hoorbaar.
Gedragsbeschrijving.
Nu in begin november met s'avonds 7 tot 5 graden buiten en koude motor schakelt de koelvin soms binnen de 10 seconden na het starten in. Onzin dus!!! Na zo'n tien minuten stationair draaien schakelt de flink draaiende koelvin dan weer uit. De temperatuurmeter geeft dan netjes 9 uur aan en blijft daar ook netjes hangen. Na zo'n kwartiertje normaal en rustig rijden blijft de koelvin normaal uit tot ik wat zijstraatjes pak. Dan schakelt hij weer langdurig (zeker 8 minuten) in en blijft na het uitzetten van het contact nog zo'n 8 seconden nalopen. Na vier uur niet gereden te hebben starten we de inmiddels zeer lauwe motor weer en de koelvin blijft uit. Na zo'n 10 minuten straatjes rijden en parkeren schakelt de koelvin net voor het parkeren weer in. De volgende dag met dezelfde koude motor moet de motor kennelijk eerst tien minuten lopen voordat de koelvin aanschakelt. Willekeur dus. Maar ook weer niet helemaal.
Conclusie:
De koelvin schakelt onnodig vroeg in terwijl de temperatuur van de koelvloeistof nog helemaal niet warm kan zijn. Bij een lauwe motor schakelt hij niet meteen in maar wel vrij snel terwijl de temperatuurmeter nog netjes op 9 uur staat en ik in het stadsverkeer wat moet stilstaan en optrekken. Ik verwacht zoiets eigenlijk hartje zomer met de temperatuurmeter richting 10-11 uur.
Temeratuurzender
Ik ben niet het type die zomaar in het wilde weg onderdelen vervang. Al kan ik natuurlijk de temperatuurzender demonteren en met een pannetje heet water controleren. Aan de andere kant vermoed ik van een defecte temperatuurzender niet niet dat hij zulke onsamenhangende en onlogische schakelpatronen maakt, dus ik verwacht andere invloeden. Wie herkent deze problemen. :?: en wie weet raad. :D

Frank
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zet de climate control eens op eco waarschijnlijk blijft de vin dan uit.
Waarschijnlijk doet enkel de hoge stand het, voor de lagere stand is een weerstand gemonteerd deze even controleren. Je ziet m zo zitten hangt bij de vin zodat ie goed gekoelt word.
Callahan

tombola take 2

Bericht door Callahan »

Dank je voor de uitleg en idd gaat de koelvin in de ecostand uit. Als ik het zo begrijp gaat de koelvin dan draaien in de "niet eco stand"??? Dat is toch vreemd. Kan me voorstellen dat hij in dat geval iets eerder aanslaat bij een erg warme motor... maar is dat dan preventief koelen? En dan de ene keer wel en de andere keer niet bij een koude motor in dezelfde ecostand. De airco staat gewoon uit hoor!

graag een reactie.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Als de eco stand uit staat (oftewel auto aan)dan staat de airco aan en koelt de ventilator de airco condensor.
In de eco stand staat de airco uit en hoeft de condensor niet gekoeld te worden.
De condensor zit voor de radiateur.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie