Aankoop ZT 2.0 cdti

Anco1991

Aankoop ZT 2.0 cdti

Bericht door Anco1991 »

Sinds een tijdje ben ik zelfstandig ondernemer en voor mijn werk ben ik op zoek naar een mooie auto met een goede kwaliteit.
Op dit moment rijd ik een mazda 121 uit 1996 en dat is nou niet bepaald een auto waar ik mee bij klanten voor kan komen rijden.
Deze week zag ik het filmpje op Autoweek klokje rond en ik vond deze auto schitterend.
Hierin zag ik dat de zt beschikt over een BMW blok. Aangezien mijn schoonfamilie echte BMW rijders zijn heb ik toch wel het idee dat het nooit geen kwaad kan om een auto met een BMW blok erin te kopen.
Maar omdat ik voor de rest geen ervaring heb met wat voor MG dan ook wilde ik vragen:
- Waar op te letten bij de aankoop?
- Wat is een redelijke prijs voor dit model?
- Wat kan ik verwachten van een qua onderhoud, verbruik enz?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Anco van Tilborgh
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Welkom hier!

Met een ZT kun je zeker voor komen rijden!

Met de BMW diesel erin zijn het degelijke auto's, er zijn echter wel enkele zwakke punten waar je op moet letten.

- Onderhoudshistorie, naar mijn mening altijd belangrijk dat dit erbij zit.
- Werkt de koppeling goed (geen lucht in het systeem en niet doorslippen)
- Roest op remleidingen van voor naar achter.
- Gebroken veren
- Ruimte op de fusseekogels voor
- Werkt de koelvin (snel te testen door airco in te schakelen)
- Koelvloeistof lekkage aan voorzijde motor (bij plastic pijpje) en zijkant (bijrijderskant) bij thermostaat.
- Droge vloerbedekking, vocht onder de mat kan op den duur voor vervelende storingen zorgen.
- De auto moet zonder voor te gloeien direct aanslaan, tenzij het echt extreem koud is. Slaat de auto niet vlot aan, dan ligt dit meestal aan een te lage brandstofdruk (lekkende verstuivers o.i.d.) Hierbij ga ik er wel vanuit dat er een goede accu inzit.

Verder natuurlijk letten op de standaard dingen als remmen, banden en carrosserie.

Voor de prijzen, even rondkijken op marktplaats en dergelijke.
Wat betreft het verbruik, dat weten anderen hier vast beter dan ik :)
De standaard onderdelen als filters en remmen zijn niet duurder dan bij andere vergelijkbare auto's. Als er niet alledaagse onderdelen vervangen moeten worden, dan is dat wel wat duurder dan normaal..

Veel succes met je zoektocht!
Gebruikersavatar
marwee
MG-R Regular
Berichten: 67
Lid geworden op: vr aug 05, 2005 11:49 am
Woonplaats: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door marwee »

hoi Anco,
je bent niet geschrokken van het filmpje? ;) de ZT-T komt te koop eind van het jaar waarschijnlijk. Het is idd onwijs mooie bak en beetje bijzonder.
Bel anders een keer om langs te komen.

vr.gr.
Marcel
06-2358 1550
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Re: Aankoop ZT 2.0 cdti

Bericht door Rik »

Anco1991 schreef:- Wat is een redelijke prijs voor dit model?
- Wat kan ik verwachten van een qua onderhoud, verbruik enz?
Prijzen en Rovers en MG's, da's in de ervaring maar een gevoelig onderwerp. Ik ben er persoonlijk vrij kort in wat mij geen wind-eieren heeft gelegd in mijn zoektocht.

Persoonlijk vind ik alles boven de 5K een absolute no-go. Voor een (hele) nette Mk I met niet teveel kilometers zou mijn grens bij 3.5K liggen, voor een nette Mk II maximaal 5.
Maar goed, dat ben ik. Ik ken ook fanatiekelingen die denken dat zo'n ding gewoon 10 of zelfs 15K waard zijn en dat er zonder blikken of blozen voor neerleggen.

Waarschijnlijk schop ik weer 'ns genoeg mensen tegen het zere been, maar laten we eerlijk zijn, als je 'm om een boompie vouwt krijg je, als je geluk hebt en leuk verzekerd bent, niet de restwaarde de maar de aanschafprijs en die ligt voor mijn ZT-T (Mk II, leuk uitgerust met 250K op de teller) op volgens de Autotelex richtlijnen rond de 3100 euries.

Qua verbruik: ik rijd momenteel rond de 1 op 15,8 (gemeten over bijna 5000km). Dramatisch in vergelijking tot de oude ZT-T van m'n moeder die ik zonder enige moeite op 1 op 20 kreeg.
Ga ik bij de mijne nog even induiken, in ieder geval de MAF-sensor even vervangen.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Anco1991

Bericht door Anco1991 »

Allemaal bedankt voor jullie reactie,
Ik vind de MG inderdaad een hele mooie auto, en ga dan ook hard op zoek naar een mooi exemplaar.
Alleen vind ik de sedan mooier dan de station, maar er zijn er niet zo heel veel te koop en er zitten inderdaad mensen bij die er dus 12k voor vragen en dat vind ik wel veel voor een auto met soms 2,5ton op de teller.
Maar ik denk dat ik jullie tips wel kan gebruiken, en mochten jullie iemand kennen met een mooi exemplaar voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag..
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Ik denk persoonlijk dat dit een heel aardig exemplaar is voor redelijk geld, kilometerstand is aardig (niet overdreven veel, niet té weinig). 'k Heb nog wat gecommuniceerd met de eigenaar in de aanloop naar mijn aanschaf toe en tsja, 't voelde wel goed...
... Was alleen ver rijden en toen liep ik tegen m'n zwarte aan.

X-power MG ZT MkII, eigenaar heeft zich laatst aangemeld hier.

Zoek je eigenlijk een Mk I of II?
Voordat je je gaat verlekkeren op deze: ZT MkI
Die is al verkocht! Voor m'n neus weggekaapt een paar weken geleden.

Dan blijft deze nog over:
http://link.marktplaats.nl/600243744

Succes met je zoektocht!
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Een handige tool in je zoektocht:
http://www.bovag.nl/autolog/

Let wel: hierbij is de verkoopprijs voor een auto incl. BOVAG-garantie. Voor een particuliere verkoopprijs moet je ergens tussen de inruilwaarde en de verkoopwaarde gaan zitten.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
marwee
MG-R Regular
Berichten: 67
Lid geworden op: vr aug 05, 2005 11:49 am
Woonplaats: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door marwee »

beste rik,
hoe krijg je in vredesnaam de ZT-T van 1600 kilo moeiteloos naar 1 op 20??? nou weet ik dat n automaat wat meer verbruikt, maar ik en de vorige eigenaar kwamen niet verder dan 1 op 13 en heeeel rustig 1 op 15...
please advice... :)
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Goede staat van onderhoud doet wonderen, goede chiptuning en filters overigens ook! En is onderhevig aan wat voor kilometers je maakt natuurlijk.

Momenteel rijd ik zo'n 150km per dag waarvan 50 stad en de rest snelweg. Mijn record met de huidige ZT-T (nog niets aangedaan; compleet zoals van de band gerold en staat van onderhoud onbekend) is 1 op 17,2 met ontzettend anticiperend rijgedrag, maar dat hou ik niet vol.
Momenteel ligt het net onder de 1 op 16, da's altijd 130 à 140 waar het kan op de autosnelweg en normaal vlot optrekken.

Een automaat verbruikt iets meer, maar dat je met moeite 1 op 15 haalt vind ik vreemd en duidt op een probleem.
Daarbij is het natuurlijk wel zo dat verbruik afhankelijk is van allerlei factoren.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Heb weleens een rit gereden met een zt diesel met een verbuik van 1 op 11. Was wel deels in Duitsland dus het tempo lag wat hoger dan gemiddeld :mrgreen: , maar toch een stevig verbruik.

1 op 20 is in ieder geval erg netjes. Volgens mij zitten de meeste mensen zo rond de 1 op 15/16. Wat wel redelijk invloed zal hebben is het gebruik van de airco. Veel mensen hebben deze non stop aan staan en weten soms ook niet hoe je deze uitschakelt.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

marwee schreef:beste rik,
hoe krijg je in vredesnaam de ZT-T van 1600 kilo moeiteloos naar 1 op 20??? nou weet ik dat n automaat wat meer verbruikt, maar ik en de vorige eigenaar kwamen niet verder dan 1 op 13 en heeeel rustig 1 op 15...
please advice... :)
Ik heb hetzelfde probleem... Ik kom idd ook niet verder.... Ik rijd ook wel veel stadsverkeer, en dat heeft natuurlijk zijn nadeel qua verbruik. Hij staat nu op 1:13,3 gemiddeld.

Ik moet zeggen dat tunen erg geholpen heeft overigens. Verbruik lag daarvoor namelijk nog hoger...

En inderdaad staat mijn airco altijd aan, alhoewel ik wel weet hoe die uit moet. Maar ja, het ontwasemt zo lekker....... :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Welkom!

Ben je dit exemplaar al tegengekomen? Een MK2 met nog geen 150k op de teller en zo te zien in goede staat:

http://www.autowereld.nl/mg/zt/2-0cdti- ... tails.html

Afbeelding
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Bericht door Edgar »

Mijn ZT MKII CDTi rijdt meestal tussen de 1/13-1/14 op autobaanritjes naar Boedapest, met de cruisecontrol op 155kmh. Is veel zuiniger als mijn vorige MG, de ZR IDT die echter dan maar 1/11 haalde of zo. Dus ondanks dat de ZT zwaarder en groter is rijdt ik goedkoper (verbruik diesel) dan met de ZR. MG ZT's zijn zeer lekkere wagens, mijn vader heeft een ZT-T MKI uit 2003, is eerste eigenaar, heeft net de 110.000km gepasseerd (ik heb hem die auto opgedrongen toen :mrgreen: ). Heb zelf sinds Februari een MG ZT MKII CDTi, bevalt zeer goed, al is na de garantie wel de koelvin gesneuveld, wat resulteerde in een rekening van rond de 900euro. Tijdens de 6maanden garantie is de koppelingsschijf ook gesneuveld, maar die was gratis gerepareerd en heb nu een LUK koppeling erin. Dus dat verhaal met de koppelling en koelvin is wel iets om rekening mee te houden. Maar de koppelingsschijf kun je niet echt testen, dus dat is een beetje een loterij. De koelvin is ook niet echt te testen, was goed bij mijn, maar na 7 maanden en 30.000km is hij dan toch kapot gegaan. Maar ja, dat kan je met elke auto gebeuren, geen enkele auto is een engeltje wat kosten betreft :mrgreen: Mijn vaders ZT-T MKI heeft nog nooit problemen gehad, alleen beurtjes, verder niets. Het zijn goede auto's zou ik zeggen, die ZT's, en ze rijden subliem, al kunnen de ahcterpassagiers wel wat klagen over de harde wegligging (iets waar je voorin niet zoveel van merkt). Over de prijzen, naja, de mijne was 14.900euro, is uit 29-12-2006 en had 110.000km gelopen. Was niet goedkoop, maar kreeg ook weer veel terug voor mijn ZR, dus de bijbetaling was ok zeg maar. Maar de prijzen varieren sterk als je naar de ZT's kijkt, zo zal de kwaliteit van de desbetreffende auto's ook wel sterk varieren natuurlijk ;)
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Lucht van intercooler

Bericht door Pim »

Hi,

Het valt mij op dat de MK2 modellen allemaal een extra sensor hebben in de luchtslang van de intercooler naar de EGR; hier een voorbeeld (in de rode cirkel)

Afbeelding

Wat doet deze cq wat is er anders t.o.v. de MK1 ?

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Die had ik nog nooit gespot! Ben benieuwd!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Iemand enig idee?

Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Plaats reactie