Pagina 1 van 3
Automatische versnellings bak
Geplaatst: di okt 02, 2012 10:27 am
door Okidey
Hallo!
Sinds kort heb ik een Rover 75 2.0 V6 met automatische versnellings bak.
Het is mijn eerste auto met een automatische bak en kan het moeilijk
vergelijken met een handmatige bak. Zover ik weet rijd het wel geweldig
en kan ik weinig op/aanmerken wat betreft de functionaliteit. Er is echter
1 ding waar ik een vraag over heb..
De versnellingsbak heeft een sport stand en economic stand doormiddel
van een schakelaar naast de versnellings pook. Wanneer hij in de normale
economic stand staat dan rijd het naar mijn idee goed. Ik moet wel flink
doortrappen wil ik een beetje vlot wegrijden, de Rpm komt dan doorgaans ook niet boven de 3000 rpm tenzij ik hem echt helemaal in trap.
Wanneer ik hem in de sport stand zet dan merk ik dat de versnellingsbak
idd een versnelling hoger gaat zitten en doorgaans iets verder door trekt
onder normale omstandigheden. wanneer ik hem intrap dan ..haha is erg
leuk. Maar ik merk dat rustig rijden in de sport stand dan ook niet zo
soepel gaat zoals in de eco stand. Als ik rustig weg rijd van stilstand dan
trekt hij vrij lang door in de eerste versnelling en de overgang nar de 2e versnelling is dan ook duidelijk merkbaar terwijl ik rustig rijd.
Soms merk ik ook dat wanneer de sport stand ingeschakeld staat en ik
gewoon rustig optrek, dat de koppeling soms nog wel eens met een flinke klap ingrijpt bij het opschakelen alsof er veel gas gegeven wordt terwijl
ik normaal en rustig op trek..is dit normaal?
Zoals ik al zei heb ik weinig ervaring met automatische versnellings bakken
en kan het moeilijk vergelijken met iets anders. Er lijkt een behoorlijk gat
te zitten tussen rustig optrekken (wat doorgaans ook met een slakke gang
gaat of ik nu weinig of haf gas geef) en hard optrekken, waarvoor ik dan ook echt flink het gaspedaal moet in drukken. Maar dan schakelt hij ook meteen 2 versnellingen terug en gaat hij er als een achterlijke vandoor.
Ik heb beduidend minder controle en gevoel over het acceleren en de
RPM's zoals ik dt bij een handmatige bak gewend ben.
Mijn vraag, ligt dit aan mijn rijstijl en is dit gedrag gebruikelijk bij een
automatische bak, of is er misschien toch iets niet helemaal pluis?
Gr.
Kristian.
Geplaatst: di okt 02, 2012 10:37 am
door bam
Klinkt alsof de sportstand ook zodanig geprogrameerd is dat hij een file stand heeft.
Dit betekent dat hij laat overschakelt als je nl. file rijd wil je niet altijd dat hij opschakelt. Maar dat hij dan met een klap schakelt lijkt mij niet normaal.
Je zou de auto even kunnen laten uitlezen voor klachten mogelijk dat er een ventiel van de versnellingsbak hapert.
Geplaatst: di okt 02, 2012 11:33 am
door Okidey
Tja, ik denk dat ik zowiezo de auto laat uitlezen en bekijken door een ex
Rover dealer. Ik wil namelijk ook de 2e autosleutel met zender laten
uitschakelen aangezien deze ontbreekt en ik niet op een dag erachter
komen dat iemand er mee vandoor is gegaan haha!
Ik begrijp dat het rijden in sport stand natuurlijk een tikkeltje anders
rijd dan in de normale economic stand, maar ik zou in theorie ook op een
normale manier moeten kunnen rijden aangezien het niet mogelijk is om
overal als een straal jager door de straten te scheuren.
Het met een
klap opschakelen gebeurt niet zo heel erg veel en tot op heden heb ik
dit alleen gemerkt wanneer hij van 2e naar 3e versnelling gaat bijv. bij
het wegrijden van een rotonde. Het nadeel is dat ik heel moeilijk een
idee kan krijgen van wanneer hij nu het idee krijgt dat hij moet gaan
razen of niet. Het gaspedaal voelt vrij zwaar en wanneer ik denk dat ik
hem behoorlijk diep heb ingetrapt, dan nog trekt hij net zo traag op
als wanneer ik weinig gas geef en lijkt hij nogsteeds moeilijk op snelheid
te willen komen. Een andere keer wanneer ik naar mijn gevoel net zo
diep intrap, dan inneens schakelt hij terug en gaat hij er ook met een
rot vaart vandoor.
Of hij rijd gewoon traag en duurt het een oneindigheid voordat hij op snel-
heid komt agfezien van of ik het gas nu wel of niet ver indruk, of hij
schakelt terug en raast en brult er als een gek overheen alsof ik een
snelheids record probeer te breken. Er lijkt een behoorlijk gat te zitten
tussen traag en rustig rijden, en grof weg als een A-so. scheuren en zo
eventueel overstekend wild totaal geen kans van overleven te geven.
Het is alsof de versnellings bak wel doorkrijgt dat het gaspedaal redelijk
wordt ingedrukt, maar de motor niet mee wilt werken. Misschien dat hij
daarom soms ook met een klap opschakelt terwijl de motor pas wakker
wordt als ik hem daadwerkelijk ook op zijn staart trap.Misschien is dit
gewoon een gebrek aan vermogen, maar ik heb idd het idee dat er
misschien een communicatie fout is tussen motor en versnellings bak ten
opzichte van de stand van het gaspedaal..
Ik zal hem zeker weten volledig laten uitlezen en eens zien wat er
daadwerkelijk speelt. Dank je voor je reactie!
Geplaatst: di okt 02, 2012 11:35 am
door arjen
Wat je beschrijft over het optrekken is normaal. Ze gaan vrij langzaam weg tenzij je nagenoeg volgas geeft.
Klappen hoort ie echter niet te doen. Zoals Bam al zegt, eerst de auto maar eens uit laten lezen.
Geplaatst: di okt 02, 2012 11:43 am
door Okidey
Geweldig, dan ben ik in ieder geval gerustgesteld over het gedrag van het
optrekken. De klap die ik soms merk in het overschakelen voelt daarentegen
inderdaad niet goed. Ik zal hem heel spoedig laten uitlezen.
Bedankt voor jullie reacties!
Geplaatst: di okt 02, 2012 12:46 pm
door JB45
Zit bij dit type ook niet een BMW (oftewel een GM of ZF) automaatbak erin?
Bij BMW 3-serie heb je namelijk bij de oudere modellen (E36; gebouwd t/m 1999) ook de mogelijkheid van sport-economic-winter.
Economic is de normale stand die je bij gewoon rijden gebruikt, bij de E36 3-serie staat hij bij het starten van de wagen daar ook op). De sportstand gebruik je als je wat sportiever wilt rijden. Dat hij er dan langer over doet om te schakelen van bijv. 1 naar 2 is logisch, omdat je bij de benzine modellen de kracht/pk's van de motor meestal op hogere toeren hebt.
De sportstand is er niet voor bedoelt om normaal/rustig te rijden. Dat hij klapt bij het schakelen hoeft niet direct een probleem te zijn. De automaatbak is erop ingesteld dat hij in de sportstand moet schakelen in hogere/sportievere toeren. Daarom lijkt het alsof je een tik krijgt als hij met rustig rijden overschakeld. Als het goed is schakelt hij soepel als je sportief rijdt (met hoge toeren).
De sportstand heeft natuurlijk ook invloed op het verbruik, maar daar zal ik je niets over hoeven te vertellen (lijkt mij logisch).
Trouwens, als je het pedaal helemaal intrapt, dan gebruik je de zogeheten kickdown. Dan schakelt de bak inderdaad flink terug om zoveel mogelijk vermogen te leveren.
Over de kickdown kan ik je zeggen dat je die zoveel mogelijk moet proberen te vermijden. Dus niet te vaak gebruiken.
Reden: De bak moet met zéér hoge toeren schakelen, door die toeren wordt de olie flink heet in de bak (het werkt tenslotte als en met een pomp). Dit veroorzaakt weer meer slijtage.
Geplaatst: di okt 02, 2012 1:44 pm
door Okidey
Hoi John!
Ik weet niet precies welke automaat bak hier in zit, maar wat jij alemaal
schrijft klopt inderdaad. Bij sportief rijden in de sportstand schakelt en
koppelt hij verder prima. Bij rustig rijden in sportstand dan wilt hij idd
nog wel eens met een klap koppelen. In de normale stand is dat dan weer
niet het geva en schakelt en koppelt hij normaal.
Ik ben mij inderdaad bewust van het verhoogde verbruik in de sportstand,
ook de zogenaamde kickdown ben ik mij al heel bewust van, het lastige is
dat ik heel moeilijk dat punt kan vinden van waar hij eindelijk een beetje
wilt door trekken. Helaas lijkt de kickdown daar niet ver van af te zitten en
kan ik heel moeilijk een balans vinden tussen slakken gang en blazen, zeg
maar.
Misschien zal ik ook nog wat moeten wennen aangezien ik weinig ervaring
heb met automatische versnellings bakken. Wanneer ik rustig weg rijd
in normale stand dan zullen de toeren ongeveer op 2000 rpm komen.
Wanneer ik dan meer gas ga geven dan hoor ik de motor wel luider worden
maar de toeren lijken stabiel te blijven op 2000 - 2500 rpm. Qua acceleratie
verndered er dn ook weinig en trekt hij nog net zo traag as wanneer ik
minder gas geef. Maar wanneer ik dan nog iets meer gas geef om toch
wat vlotter te willen zijn, dan inneens schakelt hij terug en trekt hij hem
zo door naar de 5000 rpm of zelfs hoger. Dan zou ik dus weer minder
gas moeten geven, maar dan schakelt hij ook gelijk weer omhoog en
zakt het vervolgens ook weer helemaal in..is een vreemde gewaarwoording
voor mij.
Deze kickdown, wanneer ik hem echt helemaal vol gas geef, dan schakelt
hij een hele zoot versnelling terug en komt hij inderdaad helemaal in het
top bereik van de toeren. Is lachen natuurlijk en zeer vermakelijk maar is
grotendeels van de tijd dus niet gewenst. Als ik net iets minder gas geef
dan voluit dan zal hij nogsteeds flink terug schakelen en met behoorijk
hoge toeren optrekken. Heel soms dat ik een goed punt lijk te vinden
waarbij hij mss 1 versnelling terug schakelt en wat vlotter door trekt
zoals ik dat zou willen, maar dat punt ligt nogsteeds vrij diep en hangt
af van misschien een mm voordat hij weer helemaal uit z'n sloffen schiet
en er weer als de brandweer vandoor gaat.
Maar als ik het goed begrijp is dit dus normaal?
Geplaatst: di okt 02, 2012 2:04 pm
door Thomas
Okidey schreef:Ik weet niet precies welke automaat bak hier in zit, maar wat jij alemaal
schrijft klopt inderdaad.
In de 75 zit een Jatco automaat (behalve in de V8, die heeft dacht ik wel een ZF).
Geplaatst: di okt 02, 2012 3:10 pm
door JB45
Dat je wat meer moet 'trappen' om de wagen wat vlot te laten trekken kan te maken hebben met dat je een wat zwaardere wagen hebt.
Ik het dezelfde motorisering in mijn Rover 45, stukkie lichter dan die van jou. Ik heb zelf niet zoveel problemen met het wegtrekken (gaat naar mijn mening snel zat).
Ik snap wel je 'probleem' t.a.v. bepalen wanneer hij net wel/net niet in de kickdown gaat. Daar heb ik soms bij inhalen nog wel eens wat fout inschattingen gemaakt. Maar dat is een kwestie van wennen aan de wagen.
Ik gebruik overigens veel de manueel-stand van mijn bak (de steptronic) als ik wil inhalen. Dat werd mij door een automaatspecialist aangeraden als betere tegenhanger van de kickdown.
Mijn bak schakelt bij normaal rijgedrag bij zo'n 3000toeren.
Geplaatst: di okt 02, 2012 5:06 pm
door Okidey
Ja ik denk zelf ook het een gebrek van vermogen is in de lagere toeren,
ofwel het gewicht van de auto. Bij mij zal hij ook rond zo'n 3000 rpm
overschakelen bij normaal rij gedrag. Maar om daar te komen onder
normaal rijgedrag lijkt nogal even te duren, meer gas geven lijkt dan
ook totaal geen nut te hebben totdat hij zelf al aardig op snelheid en
toeren is gekomen. pas boven de 3000 rpm krijg ik het idee dat het
vermogen toerijkend is om de auto over zijn gewicht heen te helpen
en dan fatsoenlijk kunnen optrekken.
Wanneer ik op een drukke dag van een zijweg de 'grote' weg op zou rijden,
dan doe ik dit het liefst in de sport stand om te zorgen dat ik een beetje
vlot kan optrekken om het overige verkeer niet te veel te hinderen. In de
normale stand zou dit vrij onaangenaam zijn omdat de auto dan totaal
niet mee wilt komen en echt heel traag op snelheid komt. Het overige
verkeer zal ik dan ook ophouden en is bepaald niet fijn.
Een 'steptronic' zoals je hier beschrijft zou inderdaad ideaal zijn, ik geloof
niet dat dit aanwezig is op mijn bak.
Geplaatst: di okt 02, 2012 5:07 pm
door Okidey
Mijn Rover heeft overigens inderdaad een jatco versnellingsbak.
Geplaatst: di okt 02, 2012 10:04 pm
door Okidey
Nou ja, ik laat hem in ieder geval uitlezen en dan kom ik er vanzelf achter.
Na vandaag weer een stuk gereden te hebben moet ik zeggen dat het
eigenlijk ook wel meevalt wat betreft het optrekken. Metname toen ik de
Rover net had was hij een beetje traag, of misschien is lui een beter woord.
Ik weet zeker dat het voor mij ook nog even wennen is, want eigenlijk rijd
hij best goed haha. Maar goed, ik zal hem zowiezo laten uitlezen.

Geplaatst: di okt 02, 2012 10:11 pm
door falco
mijn ervaring met mijn automaat met een 1.8 is dat hij inderdaad wel traag reageert maar ik kan wel met 3 kwart gas hem sneller laten rijden en schakelen en dan heb ik bij plankgas nog een kick down maar die wil ik niet gebruiken aangezien de benzine prijzen best pittig zijn

, hij klapt bij mij overigens niet maar dat kan zijn omdat mijn ventielen net vervangen zijn. ik denk dat het ook verder even wennen is aan de auto en accepteren dat hij niet snel is , je moet van een 75 ook gewoon genieten. bovendien hoorde en merkte ik dat de automaat van je rijstijl leert en zig daar op aanpast.
Geplaatst: di okt 02, 2012 10:45 pm
door Okidey
Klopt inderdaad. Ik ben niet iemand die heel nodig hard moet rijden, ik zit
dan ook niet ontspannen meer in de auto. Maar tegelijker hou ik er wel van
om wel een beetje vlot op te trekken. In de lagere toeren is hij dan wel iets
trager maar ik denk niet dat dat niet veel anders zou zijn in een auto met handmatige versnellings bak. Het vreemde is gewoon dat ik geen directe
controlle heb over de accelertie en koppeling en eigenlijk het schakel verstand
aan de computer over laat. Dat werkt net even iets anders als dat ik dat
zou verwachten van mijzelf.
Nu ik er een tijdje in rij moet ik zeggen dat ik meer en meer gewend raak
aan het wat stuggere gaspedaal van de automaat, alleen het schakel
moment is soms nog even vreemd. Maar de Rover rijd verder helemaal
geweldig.
Die klap af en toe in de sport stand zal ik nog eens goed in de gaten
houden en de computer dus laten uitlezen. Misschien moet daar idd
wat vervangen worden. Ik heb de auto nog maar net dus het is allemaal
zowiezo nieuw en nog even verkennen en uitzoeken.
Geplaatst: wo okt 03, 2012 1:03 am
door arjan_m
Het is vooral wennen. Deze auto is ook mijn eerste automaat, en in het begin vond ik hem ook "vaag" schakelen. Gewoon niet op het punt dat ik het zou doen. Maar met je voet kun je veel regelen. Als je het gas een beetje losser laat op het moment dat jij zou schakelen, schakelt de automaat ook.
Ineens acceleren kan, maar trap niet vol het gas in. Dan gaat hij namelijk ineens in een lagere versnelling wat niet soepel voelt. Wat ik doe is óf eerst een beetje gas, en geleidelijk wat meer (na oefening kan dat toch vrij snel), of ik schakel even met de hand een versnelling terug en ga er dan vandoor.
Met een schakel heb je wel meer controle over de auto vind ik, maar automaat rijdt verder zo lekker makkelijk. Vooral in de stad en bij files, geweldig!
Het is inderdaad niet de meest geraffineerde automaat, moderne zijn echt veel soepeler. Maar je kunt er zeker relaxed en snel meer rijden. Even spelen met je voet, en langzaamaan krijg je wel gevoel bij de wagen. Daarbij leert de automaat (of eigenlijk de ECU) van je rijstijl en past daarop schakelmomenten aan. Om de 1000 km ongeveer wordt een aanpassing "doorgevoerd".
Geplaatst: wo okt 03, 2012 10:43 am
door Okidey
Ja precies, zo ervaar ik dat ook. Met een handmatige voelt alles een stukje directer, ik geef een bepaalde hoeveelheid gas en dan wist ik ongeveer wel
waar de toeren terecht kwamen. Klinkt gek maar dat was naar mijn idee
vrij eenvoudig, het gaspedaal behoeft verder weinig bediening. Gas, en dan
gas los en weer gas...gas los en weer gas. etc Dat pedaal is wat gevoeliger
en behoefte verder geen grote uitslagen of actief gebruik.
Bij de automaat werkt het gaspedaal meer als een soort van joystick waar
ik het algehele rijgedrag bestuur, niet alleen de rpm's. Ik gebruik het pedaal
ook veel actiever met grotere uitslagen. Het pedaal voelt ook wat stugger
en is vreemd omdat ik bij optrekken hem vrij ver in moet trappen om weg
te komen, omdat de automaat hem anders in een hogere versnelling/lagere
toeren houd dan dat ik zelf zou doen. Op het moment dat de Rover op
snelheid komt of wanneer ik wil dat de automaat opschakelt laat ik het
pedaal weer terugkomen..ook vrij eenvoudig maar gewoon heel anders.
Soms dan verwacht ik dat hij op een gegeven moment zou moeten gaan
schakelen en zet ik mij als het ware alvast een beetje schrap, maar dan
komt hij maar niet haha. wanneer ik dan net besef dat er nog niks gebeurt
schakelt hij inneens onverwachts over...beetje vreemd gevoel. Ik moet dat
gewoon zijn eigen gangetje laten gaan denk ik.
Maar nu lees ik dat jij ook soms handmatig terugschakelt. Ook John spreekt
over handmatig terug schakelen in zijn R45 bij inhalen. Hebben jullie beide
dan een 'steptronic' of zoiets? Ik ben mij niet bewust van de mogelijk om
handmatig terug te schakelen, afgezien van het pedaal zodanig in drukken
dat de automaat terugschakelt. Is dat de steptronic?