Pagina 1 van 2

MG ZR alweer kapot door kapotte dynamo help!!!

Geplaatst: wo aug 08, 2012 11:01 pm
door Robin
Hallo

Ik heb helaas steeds meer probleembjes met mijn mg zr 160
Bij de 80000km is de dynamo vervangen en de accu vervangen omdat de auto na 3 dagen stilstaan niet meer startte nieuwe accu erin deze was dezelfde dag nog leeg en van allerlij lampjes op mijn dashbord bleven branden.
Auto is gestart met nieuwe accu door de accukabels vervolgens naar de garage gereden en daar is toen de dynamo vervangen.
De dynamo kwam uit een andere mg zr met 40000km op de klok.
Nu staat mijn teller op 81000km en jawel ik rijdt vandaag de oprit op de xenon verlichting begind te knipperen ik de auto uitgezet daarna probeerde ik de auto te starten en jawel accu leeg nu zal het waarschijnlijk weer een kapotte dynamo zijn omdat de accu nog goed is maar niet word opgeladen door de dynamo.
Het enigste wat 100km geleden gebeurde dat alle lampjes van dashbord aan en uitvlikkerden dit was na een minutje weer weg.
Heeft dit er iets mee te maken en wat kan de oorzaak hier van zijn.
Het lijkt me toch absurd dat er 2 dynamos in zoon korte tijd sneuvelen.
Kan iemand mij helpen met info is dit een bekende kwaal wat kan de oorzaak hiervan zijn.

BEdankt!!!

Geplaatst: wo aug 08, 2012 11:41 pm
door roland
meten is weten :roll:
er zit een waarschuwingslampje als de accu niet goed laad brand die niet :?:

en wat je zo beschrijft kan goed een losse aardstrop zijn.
dan kaakt hij sluiting en geen aarde is ook niet starten ondanks dat de accu vol is meet eens of er tussen de 12 a14 volt over de aarde gaat
+ op de accu en - op het chassis.

Geplaatst: do aug 09, 2012 8:45 am
door Dr Doggystyle
lijkt mij ook een massakabel probleem.
dan valt ie uit en krijg je em niet gestart..
ik heb ik ook wel es gehad

Geplaatst: do aug 09, 2012 9:10 am
door arjen
roland schreef:meten is weten :roll:
er zit een waarschuwingslampje als de accu niet goed laad brand die niet :?:

en wat je zo beschrijft kan goed een losse aardstrop zijn.
dan kaakt hij sluiting en geen aarde is ook niet starten ondanks dat de accu vol is meet eens of er tussen de 12 a14 volt over de aarde gaat
+ op de accu en - op het chassis.
Massa controleren doe je door met een multimeter te meten tussen de min pool en het punt dat je wil controleren. In dit geval dus 1 x tussen - pool en carrosserie en 1 x tussen - pool en motorblok.
De meting moet je uitvoeren op het moment dat er verbruikers aanstaan (zonder verbruikers is er nooit overgangsweerstand).
Je moet dan een waarde meten zo dicht mogelijk bij de 0 volt. Alles boven de 0,1 volt duidt op een slechte verbinding.
Tijdens het starten mag je een wat hogere waarde meten tussen blok en - pool ( ca 1 volt ).

De + bekabeling kun je op dezelfde wijze controleren. (alleen dan meten tussen 2 + punten natuurlijk :)

De laadspanning kun je controleren door de spanning te meten over de + en - pool bij draaiende motor. Dit moet dan 14 tot 14,5 volt bedragen. Dit ook meten met ingeschakelde verbruikers. Deze meting geeft een redelijke indicatie over de staat van de dynamo.

Er kan echter nog steeds een kapotte diode in zitten waardoor er een 3e van de laadcapaciteit verloren gaat. In de praktijk heb je daar niet zoveel last van zolang je geen extreme stroomverbruikers in de auto hebt gemonteerd.

Geplaatst: do aug 09, 2012 9:31 am
door Robin
Oke ik zal kijken of hij genoeg volt geeft met draaiende motor.
Wanneer dit niet het geval is dan betekend dit een kapotte dynamo?
De massakabels laat ik bij de garage wel cheken omdat ik daar weinig verstand van heb helaas.

Geplaatst: do aug 09, 2012 11:30 am
door JD
op je accu zal zo'n 12 volt staan als je motor niet draait.
Als je motor wel draait zal er zo'n 14 volt op moeten komen te staan ( als je dynamo goed is )

Geplaatst: do aug 09, 2012 3:26 pm
door p@p@zs
Als het de massakabel is die is gebroken is dit toch een kwaaltje denk ik, heb het zelf ook al gehad met de ZS en Bart ook met zn 418 destijds

Geplaatst: do aug 09, 2012 4:13 pm
door Robin
Vanmiddag met de auto naar schijndel gereden auto startte vanmorgen opeens met veel moeite.
Na 2 minuten rijden werkte de verlichting al niet meer.
Daarna op de snelweg begon alle lampjes van dashboard aan en uit te gaan.
Daarna was alle stroom weg radio uit km teller toereteller alles weg en uitgevallen.
Daarna afslag schijndel gepakt 2de stoplicht trek ik op naar zen 2 auto prutteld wat en valt uit en strart niet meer startmotor draaide ook niet meer rond alle elektra werkte niet meer stond ik dan op een heel druk kruispunt naast de snelweg balen.
Gelukkig opgehaald door harry brouwer schijndel Sleepkabel en gaan.
Nu afwachten wat er allemaal naar de vernieling is ik hoop dat het allemaal mee valt maar vrolijk word ik er niet van
Ook een mooie foto genomen toen ik toch aan het wachten was
Zal deze vanavond erop zetten

Geplaatst: do aug 09, 2012 4:29 pm
door JD
gezien de symptomen gok ik ook de massakabel :mrgreen:

foto mg zr 160

Geplaatst: vr aug 10, 2012 12:35 pm
door Robin
Daar sta je dan

Afbeelding

Geplaatst: vr aug 10, 2012 5:23 pm
door JD
;)

wel mooie wagen trouwens :shock:

Afbeelding

Geplaatst: vr aug 10, 2012 6:52 pm
door Rik
[offtopic]Zijn dat 17" ADR Sokudo 8's?[/offtopic]

Al aan het meten geweest?

Geplaatst: vr aug 10, 2012 8:22 pm
door p@p@zs
@ JD; +2 8)

Geplaatst: zo aug 12, 2012 2:36 pm
door Robin
Het zijn 17 inch pcw velgen.

Ik heb nog niks gemeten maandag kan ik hem als het goed is weer ophalen bij harry brouwer.
En dan hoor ik wel wat de problemen waren zal dat zeker hier op het forum posten

opgelost

Geplaatst: di aug 21, 2012 8:00 pm
door Robin
Gelukkig is het probleem opgelost maar was totaal niet tevreden over de service van het autobedrijf.

Hieronder de weblink hier staat alles op over mijn mg zr en wat er nu zowal vervangen en gerepareerd is dank u voor alle hulp.

http://www.autoweek.nl/autoreview/34457/mg-zr-160

Geplaatst: di aug 21, 2012 9:47 pm
door JD
raar verhaal van die kabel :?

Robin schreef: Kapotte dynamo accu leeg geen stroom meer. (81.080 km)
Helaas de auto is 1000km geleden voorzien van een andere dynamo en nieuwe accu omdat deze de geest had begeven zie hierboven.
Helaas rijdt ik savonds de oprit op en jawel zet de auto uit wil hem weer starten maar start motor draaide bijna niet meer rond.
Natuurlijk flink over de nok aangezien ik gelijk het vermoede had dat dit weer met de dynamo te maken had.
Uiteraard gelijk naar harry brouwer schijndel gebeld en het probleem voorgelechd gelukkig kon ik de volgende dag gelijk komen.
Maar helaas smorgens auto gestart met acculader lichten aan en rijden maar.
Na net op de snelweg te zijn werktte geen van de verlichting meer zowel voor als achter.
Ik rustig verder rijden richting schijndel maar helaas km teller klokje radio ramen helemaal geen stroom meer niks werktte meer afentoe sprong de km nog omhoog en omlaag maar dat was het dan ook.
Gelukkig bleef de auto goed lopen en maar geen gekke geluiden of wat dan ook.
Maar dan de snelweg af afrit schijndel stationair draaiend bij de stoplichten geen problemen 100m verder bij een ander stoplicht trek ik op schakel naar zen 2 geef gas auto prutteld valt helemaal uit.
Midden op een aardig druk kruisband 12km van harry brouwer vandaan.
Gelukkig kwam hij me ophalen met sleepoog achter een rover aan en gaan.
Helaas een week later kon ik de auto ophalen maar daar begon mijn vertouwen tot nul te daalen in harry brouwer.
Ik liet hem de remschijven zien die zeker al een jaar onder de auto zaten en volgens hem helemaal goed waren niet dus kreeg als excuus dat kunnen wij zo niet zien.
Oke dan maar je keurt hem wel goed dacht ik en een schijf moet aan 1 zijde minimaal 50% remmen.
Nu had ik een jaar garantie gekregen op de andere dynamo die hij 1000km geleden had gemonteerd.
Maar helaas de rekening volgde en er werd uitleg gegeven over de problemen die gemaakt waren.
Er zou volgens harry brouwer een kabel versleten zijn van de aircopomp/airco kortsluiting hebben gemaakt waardoor de dynamo niet meer opladen en zodoende de accu leeg trok.
Ik was al niet tevreden met de nieuwe dynamo omdat ik al een paar keer alle lampjes op het dashboard zag branden meerdere malen viel de radio aan/uit als ik hem wat harder zette en de auto startte niet meer zo lekker als voorheen.
Ik vond dus dat hij 1000km geleden alle massa kabels had na moeten kijken en meten waarom de dynamo zomaar de geest had gevenen inc. de kapotte accu.
Want deze airco massakabel is al veel langere tijd in slechte staat geweest dit gebeurd niet in 1 week.
Helaas was dit volgens hem niet het geval en dus kon ik 280 euro afrekenen voor een nieuwe spanningsregelaar in de dynamo nieuwe airco kabel en alle werkuren inc. het speurwerk.
Ik heb netjes betaald en ging met een slecht gevoel weg bij een mg/rover specialist die er nog maar weinig zijn.
Helaas zal ik opzoek gaan naar een nieuwe mg/rover specialist want mijn vertrouwen in dit bedrijf is erg op de proef gesteld ik kom sinds ik de auto heb altijd bij hem op 1 uitzondering na dan moet 45 min rijden en dat is het voor mij niet meer waard helaas.
Gelukkig was de accu nog wel goed waren ze overigens vergeten te cheken pas toen ik er naar vroeg gingen ze dit uitvoeren en gelukkig was hij ok.
Maar uiteraard nog altijd een tevreden mg rijder!!