Pagina 1 van 1

Accu of Dynamo????

Geplaatst: zo jul 22, 2012 4:17 pm
door arjan_m
Gisteren stond de vrouw stil met de 75, hij startte niet meer.....

Ik kon hem met startkabels nog net starten, echter vlak voor we thuis waren viel de auto helemaal uit, lege accu dus....

Echter denk ik niet dat de accu stuk is, maar de dynamo. Ik heb de accu namelijk weer opgeladen, alleen na een stukje rijden viel de auto helemaal uit.... Nu heeft hij een nachtje geladen en loopt ie weer. Na een stuk rijden is hij wel weer minder vol.

Morgen van Noort maar even bellen voor een afspraak. (hij moet toch een beurtje en voor de keuring)

Maar goed, ik zou verwachten dat de auto een "Charge Fault" geeft als de dynamo stuk, is maar die zie ik niet. Alleen het accu lampje ging branden toen die bijna leeg was. Evengoed, is mijn conclusie dynamo de goede? Kan ik dat op één of andere manier testen???

Geplaatst: zo jul 22, 2012 8:20 pm
door matthias117
ik denk dat je dynamo naar de haaien is
ik weet niet of je het kan meten op je batterij (als de motor loopt zou er iets van 14 volt ofzo moeten opstaan) maar dat weet ik dus niet heel erg zeker, ik geen expert ...
normaal gezien (dat had ik toch met een renault 25) gaat er een accu lampje branden als de dynamo niet genoeg levert ...
de renault had het elke keer je de lichten aanzette, dan ging het lampje branden, anders niet.
ik hoop dat ik je van dienst ben geweest :mrgreen:
veel succes in elk geval, en hopelijk geen al te hoge kosten :?

Geplaatst: zo jul 22, 2012 9:21 pm
door JD
idd zoals mathias al aangaf
even meten met een multimeter.
als je motor niet loopt zal er zo ongeveer 12 volt uit je accu moeten komen.
als je motor wel loopt zal er zo rond de 14 volt op je accu moeten staan.

Dus als er met een draaiende motor meet en er staat maar 12 volt op doet je dynamo het niet goed ;)

Of er bij jou dan een lampje op je dash gaat branden weet ik niet

Geplaatst: zo jul 22, 2012 10:50 pm
door arjan_m
Mijn vermoeden in ieder geval bevestigd..... naar dun garage dus.... :mrgreen:

RIIIICHAAAARD!!!! HELLUP!!! :mrgreen:

(Dat wordt geen ramp, we gaan de dag gewoon combineren met een dagje Beekse Bergen (het is toch vakantie).... Hopelijk in een zwarte ZT Mk2 2.5 v6..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Geplaatst: ma jul 23, 2012 9:35 am
door bam
Dynamo wisselen, dat wil je niet. Dat is een klus van een halve dag :shock:
Ik begreep dat het makkelijkste was om je wiel los te halen en je binnenscherm te demonteren. :cry:

Geplaatst: ma jul 23, 2012 11:06 am
door arjen
Van onderaf gaat het snelst. Aircopomp los en een stukje aan de kant dan kun je er vrij gemakkelijk bij.

Geplaatst: ma jul 23, 2012 2:03 pm
door arjan_m
bam schreef:Dynamo wisselen, dat wil je niet. Dat is een klus van een halve dag
Daarom ga ik het ook niet zelf doen, donderdag gaat ie naar van Noort. 8)
Meteen een klein beurtje en de keuring, die die wel weer glansrijk zal doorstaan... :mrgreen:

En inderdaad, langs de aircopomp gaat het snelst. Vrij gemakkelijk is een ander woord. :+

Levensduur

Geplaatst: ma jul 23, 2012 9:33 pm
door Eckard
Hoe lang gaat zo'n dynamo mee?
Kun je de staat van de dynamo meten door te kijken hoeveel spanning hij nog geeft?
Hoe lang kun je rijden met een volle accu die niet meer wordt bij geladen?

Mijn R75 CDT heeft nu 305000km gedraaid en ga binnenkort met caravan naar Toscane. Moet ik me zorgen maken?

Geplaatst: ma jul 23, 2012 11:57 pm
door Eckard
De brandstofpompen in de tank en voor onder motorkap zijn inmiddels al vervangen.
Luchtmassameter is bij 150.000 km vervangen. Koppeling is bij 175000 km vervangen.
Dus dat moeten zorgeloze kilometers worden.

Geplaatst: do aug 02, 2012 8:37 pm
door Eric27
Mijn ervaring is dat je de kans loopt boven de 250.000 km dat je dynamo
aan de beurt is. Het maakt natuurlijk ook uit hoeveel stroom je tijdens het rijden gebruikt ik rij bijvoorbeeld altijd met het licht aan.
Bij mij eentje bij 267.000 km, eentje bij 245.000 km, eentje bij 283.000 en de laatste dat was een gereviseerde 180.000 km.
Waar ik nu mee rij die heeft 230.000 km gelopen, en heb inmiddels er een op voorraad liggen.
Op vakantie neem ik mee: een luchtmassameter, slave koppelingscilinder, waterpomp plus thermostaat, brandstofpomp voor in de tank de andere is net vervangen, nu de dynamo, ABS sensor voor de voorwielen, nokkenassensor en de speciale sleutel om de multiriem te verwijderen. Dat is toch nog wel martelen als je daar geen goed gereedschap voor hebt.
Waarom neem ik dat allemaal mee? Ik heb dat en nog veel meer thuis op voorraad liggen en als je dan wel problemen krijgt in het buitenland dan kan het nog wel eens een poosje duren voor je de juiste onderdelen hebt en dan natuurlijk voor de hoofdprijs.

Eric