Pagina 1 van 3
Het wee van mijn Rover 45 V6
Geplaatst: ma jun 18, 2012 7:52 pm
door JB45
Rammel/Bonkgeluid
Sinds ik de wagen heb (inmiddels bijna drie maanden) heeft deze een hinderlijke rammel/bonkgeluid rechtsachter.
Dit is te horen als je over een klinkerweg rijdt en overige oneffenheden in de weg.
Arjen (van Diagnose Service Noord) heeft ook nog even gekeken en gaf als optie dat het de uitlaatbuis kon zijn die tegen de tank aan komt.
Nu was dit inderdaad zeer waarschijnlijk, omdat de ruimte tussen deze onderdelen maar een halve centimeter bestrijkt. Daar dacht ik dus wat op gevonden te hebben, namelijk een stuk rubber tussen de onderdelen. Maar helaas voor mij, blijft het hinderlijke geluid hoorbaar.
Nu zit ik zelf nog aan de veer (gebroken?) of schokdemper/topmount te denken, maar weet zo verder niet veel andere mogelijkheden meer. Om dat zaakje los te maken heb ik denk ik een veerspanner nodig, omdat de schokdemper in het midden van de veer zit.
Ik vind het iig zeer hinderlijk, want ik heb een gruwelijke hekel aan rammeltjes en geluidjes.
Is iemand er bekend mee of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Tot dusverre gedaan:
* Uitlaat anders opgehangen, waardoor de buis niet meer tegen de tank aankomt.
*
Geplaatst: ma jun 18, 2012 8:49 pm
door JD
geen ervaring mee maar ik zou eerst een naar die uitlaat kijken.
stukje rubber is geen oplossing, en 5mm ruimte tussen je auto en je uitlaat is wel erg weinig. Is er niet een mogelijkheid waardoor je de uitlaat iets kan draaien / verplaatsen ?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 10:09 pm
door JB45
Er is nog een mogelijkheid om de rand van de tank wat verder om te buigen, dus dat kan ik nog eens doen.
Als ik de wielen eraf kan halen zal ik weer eens kijken daar.
Geplaatst: ma jun 18, 2012 10:27 pm
door bam
Die achterveren kun je bij mijn weten gewoon los nemen met een garagekrik.
Daar heb je geen veerspanners voor nodig.
Geplaatst: di jun 19, 2012 5:01 pm
door JB45
Ben vandaag nog even onder de wagen gaan liggen en heb daar nog wat proberen te verbuigen aan de rand van de tank. Nu is de rammel wel wat minder geworden, dus dat is de oorzaak.
Probleem is wel dat die rand natuurlijk de stevigheid van de tank waarborgt en de lasrand is. Dus te ver doorbuigen zou weer lekkage kunnen veroorzaken. Misschien zijn gewoon de rubber van de ophanging wat lam (uitlaat)?
Geplaatst: di jun 19, 2012 9:40 pm
door JD
zou best kunnen hoor.
Ook die rubbers hangen al een jaar of 10 onder je auto dus dat rubber rekt op. Even nieuwe onderzetten. Als dat nou niet helpt zou je waarschijnlijk je uitlaatklemmen los moeten maken zodat je de uitlaat kan bijdraaien / verplaatsen.
Geplaatst: do sep 13, 2012 3:18 pm
door JB45
Om hier nog weer even op terug te komen.
Ik heb door mijn broer de uitlaatklemmen er opnieuw op laten lassen op een iets andere manier, waardoor de uitlaatpijp helemaal niet meer tegen de tank aankomt.
Het geluid leek minder te zijn geworden, maar waarschijnlijk is dat is tussen de oren geweest...
Punt is dus dat het geluid er nog steeds is en heel erg hinderlijk (voor mij).
Het geluid is hoorbaar op klinkerwegen en bij oneffenheden in de weg.
Mijn vermoeden begint steeds meer richting silentblocks/draagarmrubbers te gaan. Is dit een eerlijk vermoeden volgens jullie?
Geplaatst: di sep 25, 2012 4:09 pm
door JB45
Is bovenstaande een eerlijk vermoeden/verdenking volgens jullie?
Is de achterkant ook trouwens wat te verlagen, denken jullie. Dan zou dus alleen achteraan verlagingsveren moeten denk ik?

Ik vind dat hij zo hoog op de poten staat achteraan.
Geplaatst: di sep 25, 2012 6:01 pm
door arjen
Controleer ook de rubbers van de stabilisator stang goed. En de ex dealers hebben soort filtjes welke om de zuigerstang van de schokbrekers kunnen. Dit smeert en voorkomt 'knakken' van de schokbrekers.
Geplaatst: di sep 25, 2012 8:40 pm
door arjan_m
Euhm verlagen??? Je ging toch bezuinigen??? Hij was te duur, en je wilde weer een BMW??? Of snap ik het nu niet meer

Geplaatst: di sep 25, 2012 8:45 pm
door JB45
Als ik iets zeg over bijv. verlagen, wil dat nog niet beteken dat het direct gaat gebeuren. Dat is een gedachte, die misschien helemaal niet ervan gaat komen.
Ten opzichte van wegdoen of niet:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=20831&start=80
m.a.w.: hij gaat dus niet weg en wil nu wat irritatie-punten oplossen.

Katalysator netje
Geplaatst: wo okt 10, 2012 10:49 pm
door JB45
Rammelend netje; katalysator
Zoals jullie misschien wel weten, is bij mijn katalysator een netje deels los.

Hier op de linker verdikking. Daar zit een netje, welke aan één zijde los is.
Wellicht is dit netje voor de warmte afvoer?
Ik heb het nu wat vastgeklemt met twee slangenklemmen, maar het blijft resoneren. Iets waar ik een vreselijke hekel aan heb.
Kan het kwaad als ik het netje er 'gewoon' helemaal afhaal?
Geplaatst: do okt 11, 2012 12:59 pm
door Johan
Volgens mij is dat 'netje' een extra bescherming voor de bellow van de uitlaat. Doet verder vrij weinig. Maar kan me er weinig bij voorstellen dat je dat ding hoort rammelen tijdens het rijden, onder de zed en de 420 zaten ze ook los (losgerot) en dat heb ik tijdens het rijden nooit gemerkt.
Geplaatst: do okt 11, 2012 1:13 pm
door JB45
Bij het rijden, op een bepaald toerental (frequentie) hoor je het rammelen. Als ik extra gas geef, gaat het meestal over.
Ik zou niet weten wat het anders moet zijn. Alle hitteschilden zitten wel vast. En om er nu 'gewoon' een andere kat eronder te schroeven is me die te prijzig.
Geplaatst: do okt 11, 2012 7:21 pm
door p@p@zs
Is dat niet een flexibel deel van de uitlaat dan, ivm het kantelen van de motor?
Geplaatst: do okt 11, 2012 8:04 pm
door JB45
Wellicht het deel wat eronder/achter zit. (?)
Dat ziet er geribbeld uit, zeg maar als het rubberen gedeelte tussen een verlengde stadsbus. Maar dan dacht ik van metaal oid.
Wellicht is het netje van toepassing om grof vuil er tussen vandaan te houden?