Pagina 1 van 1
Motorwissel 2.0V6 naar 2.5V6 mogelijk?
Geplaatst: di mei 29, 2012 5:50 pm
door Gert-Jan
Dat zit ik mezelf toch af te vragen
Kan dit? Ook als je een handbak in de wagen hebt en wil houden?
Qua afmetingen van het motorblok zou het moeten kunnen..
En:
Ben je er als je alleen de motor wisselt of moeten er nog andere zaken (computer?) mee?
Geplaatst: di mei 29, 2012 7:04 pm
door tomcat.t16
Ik denk dat het gaat, computer zal wellicht mee moeten.
Geplaatst: di mei 29, 2012 7:51 pm
door falco
ik ben er ook is mee bezig geweest maar ook bak en bevestiging was anders ook de kabelbomen. , het was trouwens van 1.8 naar 2 l.
Geplaatst: di mei 29, 2012 8:28 pm
door Gert-Jan
De reden dat ik dit vraag:
- Ben nieuwsgierig

- Heb begrepen dat de 2.5V6 is een opgeboorde variant van de 2.0V6 is; dus heeft de motor dezelfde buitenafmetingen.
- Geregistreerd gewicht van auto's met 2.0V6 en auto' s met 2.5V6 is gelijk.
- Vermogen neemt toe van 150 naar 177 PK; die toename is kleiner dan 40% (ivm RDW)
- Typegoedkeuring bestaat al...
- In NL alleen 2.5V6 modellen met automaat verkocht; hoe goed werkt de handbak van de 2.0V6 met z'n grote broertje?
- Heb kort op internet gezocht, maar tot nu toe nog niets gevonden.
Geplaatst: wo mei 30, 2012 1:01 pm
door Bart-K
De 2.5 is hier wel verkocht als handbak, kom je alleen bijna nooit tegen.
Geplaatst: wo mei 30, 2012 1:20 pm
door MGF MPi
Er staat zelfs een origineel Nederlandse handgeschakelde 2.5 te koop:
http://auto.marktplaats.nl/rover/562549 ... re-v6.html
Ik gok dat er rond de 10 tot 20 rond rijden in Nederland. De 2.5 handbak stond (in ieder geval in de beginjaren) niet op de Nederlandse prijslijst, dus alle exemplaren zullen op speciale bestelling zijn geleverd.
De 2.0 en 2.5 KV6 zijn inderdaad grotendeels gelijk, dus het lijkt me dat een motorwissel niet ontzettend ingewikkeld hoeft te zijn
Geplaatst: wo mei 30, 2012 6:01 pm
door JD
nou...
een andere motorcode was omkeuren meer of minder dan 40% doet er dan niet toe.
Maar daar heeft rik pas een heel stuk over geschreven over dat omkeuren.
van auto's tot 1998 is het niet zo moeilijk maar daarna word t wat lastiger
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t ... ht=keuring
Geplaatst: do mei 31, 2012 9:27 pm
door MARTIN
ik rij de 2.5 ltr in de ZS met handbak......en dat rijdt geweldig 
overigens hebben alle MG ZT's met de 2.5 ltr ook de handbak.
Geplaatst: do mei 31, 2012 10:08 pm
door MGF MPi
@MARVON: De MG ZT was er ook als MG ZT 180. Deze uitvoering werd geleverd met de 177 pk sterke 2.5 KV6 en automaat uit de Rover 75.

Geplaatst: do mei 31, 2012 10:16 pm
door MARTIN
dat klopt, ik wilde er mee aangeven dat er voor de ombouw geen bezwaren kunnen zijn.
Geplaatst: do mei 31, 2012 10:30 pm
door falco
moet je dan alsnog niet de draadboom vervangen?
Geplaatst: do mei 31, 2012 10:43 pm
door MARTIN
als je alleen het blok wisseld , moet je alleen de computer wissellen door een type met de zelfde configuratie {dus bak/blok}
en daarna de ab's weer laten inlezen / of ook de alarmunits vervangen
inlezen is goedkoper
Geplaatst: do mei 31, 2012 10:56 pm
door falco
ik weet nog dat ik van mijn automaat < die stuk was > een hand bak wou maken en het afgeraden werd omdat dan ook de elektronica vervangen moest worden, althans volgens BCC in Baarn. dus toch maar een originele automaat er onder geplakt.
Geplaatst: za jun 02, 2012 1:57 pm
door MGF MPi
Iemand op het Engelse forum vroeg toevallig of het mogelijk was om een 2.5 KV6 te vervangen voor een 2.0 KV6 en hij kreeg het volgende antwoord:
Besides the engine, a simple ZCS recoding exercise and applying the 2.0 v6 tune on T4 will do it.
De ECU is bij beide versies gelijk, alleen de software verschilt. Een andere ECU is dus niet nodig als je iemand kunt vinden die de juiste ZCS codes kan programmeren.