In mijn intro schreef ik dat ik nog geen problemen met mijn 75 had gehad. Echter, uit mijn verdrongen herinneringen hierbij toch even een verhaal/waarschuwing/tip:
Een jaar of twee geleden reed ik met mijn baby-Bentley in de stromende regen in de ochtendspits op de A13, toen plotseling de motor afsloeg. Dit was die rit al twee of drie keer gebeurd, dus ik wist dat ik door weer te starten de motor aan de praat zou krijgen. Je raad het al: deze keer niet. Kruisend tussen de vrachtwagens door ben ik nog wel op de vluchtstrook terechtgekomen, alwaar het wachten op de Wegenwacht kon beginnen. De Wegenwacht begreep er eigenlijk ook niets van, maar ontdekte dat door op de afstandbediening te drukken, de motor eigenlijk direct weer gestart kon worden. Hij gaf wel de tip om zo snel mogelijk terug naar de garage te gaan. Op deze terugweg over de A13/A20/A16 sloeg de motor nog een stuk of acht keer af. Met de Brienenoordbrug in zicht wilde ik niet meer verder en heeft de sleepdienst mij naar de garage gebracht (de chauffeur had overigens nog nooit een Rover 75 op zijn wagen gehad

Nu het probleem. Regenwater van de voorruit wordt opgevangen in een regengoot die over de breedte van de wagen net onder de voorruit loopt. Vervolgens zijn er twee opvangbakken aan weerszijden van de regengoot, waar onderin een rubberen afvoer met slangetje is gemaakt. De slangetjes zijn circa 15 cm lang, en lopen vanaf de helft taps toe. Door bladeren, takjes en vuil (dat door de roosters heenkomt) was de afvoer aan de rechterkant verstopt, waardoor de opvangbak overliep (m.n. bij bochten naar links en bij remmen). Op zich geen punt, ware het niet dat onder/naast de rechter opvangbak de printplaat voor het motormanagement zit gemonteerd. Deze printplaat is welliswaar sealed, maar het water maakt kortsluiting op de pennetjes waarmee de plaat in het slot is gestoken, waardoor de computer op hol slaat. Enfin, de garage heeft de zaak schoongemaakt, gedroogd en de computer opnieuw geprogrammeerd.
Nu de tip. Ik haal sindsdien regelmatig oude bladeren, takjes, etc. uit de roosters waar het regenwater doorheen loopt. Belangrijker nog is echter om de taps toelopende helft van de afvoerslangetjes af te (laten) knippen met een knijptang. Dit is een klein constructiefoutje bij de Rover 75 bouwjaren 1999/2000/2001; sinds de 'minor refresh' in 2001 worden rechte slangetjes gemonteerd c.q. worden ze in de fabriek al afgeknipt.
Kortom: als je niet opeens stil wilt komen te staan in de stromende regen, zorg dan dat het water goed kan weglopen uit de regengoot/opvangbakken.
Cheers,
Casper.