Lange tijd problemen met sterk variërend toerental

414 416 418 420 45
H@ns

Lange tijd problemen met sterk variërend toerental

Bericht door H@ns »

Hi all,

Ik rij nu al een tijdje Rover en de auto en looks bevallen me prima. Alleen heb ik sinds een jaar, anderhalf jaar, problemen met mijn toerental. Het lijkt er op dat wanneer ik een keer iets harder heb gereden dan gemiddeld toegestaan ( :p ), ik de navolgende keer rijden enorm veel problemen met mijn toerental heb. Ik weet overigens niet zeker of dit verband klopt maar het lijkt er in ieder geval op.

Het probleem is dat na starten van de auto het toerental doorloopt (in stapjes) naar ongeveer 1800-1900 toeren (met het bijbehorende geluid) en daar blijft steken. Koppeling op laten komen om op te trekken zorgt er wel voor dat het naar beneden zakt maar niet verder dan 1000 toeren, terwijl het normaal vanaf 1000 stabiel wel eens is gezakt naar 700. In veel gevallen lost het probleem op door de auto uit te zetten en weer aan te zetten (contact uit/aan), waarna het toerental stabiel 1000 toeren wordt.

Dit was op zich een reeds 'geaccepteerde' manier om het probleem op te lossen, maar de laatste tijd lost dit het probleem niet meer op. Het toerental zakt dan wel na herstart naar de 1000, maar gaat dan enorm sterk variëren. Met de auto in z'n vrij en voeten los van de pedalen varieert het toerental dan van 500 tot ongeveer 1800 toeren. De auto staat bij 500 toeren ook sterk te trillen, logischerwijs. Het is dus niet alleen de meter die aan het variëren is, maar dus echt de motor.

Nu is hier laatste tijd nog een probleem bijgekomen, dat tijdens het rijden (vaak rond de 50-60 km/uur) de motor soms heel kort af lijkt te slaan (een harde schok met circa 10km/uur snelheidsafname).

Ik ben al meerdere malen bij de Rover-dealer in Rozenburg geweest die me altijd wel goed (probeert) te helpen maar het probleem maar niet boven water weet te krijgen. Ik weet niet alle technische specificaties van de uitgevoerde werkzaamheden, maar als ik het goed heb onthouden zijn de onderstaande zaken gedaan:
- Bougies vervangen
- diverse aandrijfsnaren vervangen
- Opnieuw software geïnstalleerd
- Auto uitgelezen via testbook en daar eigenlijk niets in ontdekt, er zijn wel kleine aanpassingen gemaakt die wat te maken hadden met het toerental.

Is er iemand dit dit probleem ook heeft (gehad), of die nog een idee heeft hoe ik dit kan oplossen?
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: heb je nog een plastiek gasklephuis?
zo ja, dan is dat waarschijnlijk je probleem.
vervangen door een aluminium gasklephuis is dan de oplossing.
Afbeelding
H@ns

Bericht door H@ns »

Hoi Marvon,

Bedankt voor je snelle reactie! Volgens je handtekening heb je ook een Rover 45, heb je hetzelfde probleem gehad?

Zo ja (of zo nee;)), weet je misschien wat de kosten zijn van het vervangen van dat onderdeel? Ik zal zometeen even kijken of ik zelf kan ontdekken of het een plastic of aluminium behuizing is, dat laat ik nog weten.

Groet,
Hans
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik heb het probleem vroeger met onze 416 gehad, onze huidige 45 is een diesel.
het probleem was toen direct verholpen met een alu klephuis.
Afbeelding
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: dit is en plastic exemplaar

Afbeelding

en deze is van aluminium

Afbeelding
Afbeelding
H@ns

Bericht door H@ns »

Bedankt voor je moeite, ik dacht even dat je met gasklephuis iets anders bedoelde (zie foto's hieronder).

http://imageshack.us/photo/my-images/22 ... 92531.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/21 ... 92535.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/6/ ... 92539.jpg/ >> deze foto in het midden, dus de grote zwarte 'kap' over de motor heen
http://imageshack.us/photo/my-images/40 ... 92547.jpg/

Kan ik zelf makkelijk nagaan of ik dit onderdeel in aluminium of plastic uitvoering heb? Ik ben zelf niet zo auto-ervaren om zelf even dingen los te gaan schroeven.

Ik hoor het graag!
Hans
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

op je foto's zit al een aluminium.
ik weet niet of dit jou auto is :?:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
H@ns

Bericht door H@ns »

Yes, dit is mijn auto...

Waar zag je het zitten?

Kan dit onderdeel dan nog 'defect' zijn en dit veroorzaken of zou dat in theorie alleen mogelijk moeten zijn met een plastic versie?
H@ns

Bericht door H@ns »

Voor de geïnteresseerden, hierbij nog een filmpje op YouTube geplaatst met het 'bewijs':

http://youtu.be/Svx3EYJgEpE
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: je heb inderdaad al een alu klephuis,
en je heb inderdaad een ander probleem.

ikzelf zit nog te denken aan de stappenmotor, maar ik kan er ook naast zitten.
we hebben nog wel een paar techneuten hier die het misschien wel herkennen of kunnen herleiden naar de oorzaak.
Afbeelding
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ja je hebt al een aluminium, maar mogelijk dat iemand hier nog een plastic klep heeft.
Ik zou hem dan even omwisselen voor een plastic en dan kijken of de klacht veranderd of weg is. Als dat zo is dan een andere aluminiun opsnorren.

Hij zit rechts van het inlaatspruitstuk waar injection op staat.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Knijp de slang van de stappemotor eens dicht. Dat is de slang die lucht om de gasklep heen leid. Blijft ie dan lopen, dan krijgt ie valse lucht. Slaat ie af, dan is er iets met de stappenmotor of aansturing ervan.
Zou me ook niet verbazen dat een slechte massa van de motor ecu je probleem veroorzaakt.
H@ns

Bericht door H@ns »

Allen,

Enorm bedankt voor het meedenken!

Ik heb de slang dichtgeknepen en na ongeveer 5 seconden begon het vermogen af te nemen en de auto te trillen (motor draaide bijna niet meer), heb toen de slang maar losgelaten. Ik weet namelijk niet of hij vrijwel direct uit hoort te slaan of wat er gebeurde inderdaad de bedoeling is?

Het probleem begint nu wel dusdanige vormen aan te nemen dat ik het niet meer veilig vind om er langer mee door te rijden. Ik ga het nog één keer proberen via Lievaart in Rozenburg, met deze tips uiteraard in het achterhoofd. Ze nemen de auto nu voor een langere periode in om het probleem te onderzoeken.

Ik ga 'm maandag wegbrengen, mochten er nog lumineuze tips/ervaren/ideeën zijn hoor ik het graag!

Groet,
Hans
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Als je die slang goed dicht houd, moet ie vrijwel direct uit gaan, zoniet dan krijgt ie ergens valse lucht.
H@ns

Bericht door H@ns »

Allen bedankt voor de reacties. ik heb mijn auto na twee weken weer terug, het probleem is verholpen!

Het lag aan het gasklephuis, dit was defect. Deed nog maar 40% van wat het hoorde te doen bij drukken op de gaspedaal.

Ander gasklephuis en het probleem is opgelost.

Weer wat euro's lichter maar eindelijk een soepel lopende auto :)
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

noujah, hij rijd in ieder geval weer :mrgreen:
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Plaats reactie