Pagina 1 van 1
storing abs
Geplaatst: za apr 28, 2012 7:12 am
door falco
mijn abs grijpt vaak in zonder aanleiding, mijn rem gaat dan klapperen, nu heb ik een vermoede dat er een sensor defect gaat, weet iemand wat de weerstand moet zijn van een sensor zodat ik hem kan doormeten?
Geplaatst: za apr 28, 2012 9:18 am
door arjen
Ik vermoed dat een van de wiellagers beschadigd is, waardoor de sensor een verkeerd signaal geeft.
Zal de weerstand even opzoeken en als ik die niet kan vinden dan meet ik het dinsdag even.
Geplaatst: za apr 28, 2012 7:53 pm
door falco
het zou kunnen, ik heb aan de linker kant een keer de sensor vervangen en heb hem uit moeten boren, en ben per ongeluk licht tergen het metaal aan gekomen. wel was toen de remschijven nieuw waren dat ik er bijna geen last van had en met kromme schijven meer
Geplaatst: za apr 28, 2012 8:24 pm
door arjen
Dan zal daar het probleem waarschijnlijk daar zitten, bij een minimale beschadiging ontstaan er al problemen.
Geplaatst: do mei 10, 2012 10:39 pm
door falco
bij mijn garage zeggen ze dat de fout niet in het lager kan zitten omdat er een ring in zit die de pulsen afgeven dus een kleine beschadiging aan de buitenkant van het lager die ook niet mee draait kan geen foutmelding geven, weet iemand welke weerstand een sensor moet geven als hij heel is? als de garage het gaat uitzoeken kost dit weer en heb net weer een klein fortuin aan mijn Engelse oogappel uitgegeven

Geplaatst: do mei 10, 2012 10:59 pm
door arjen
Als je dat lager maar net geraakt heb met de boor is de kans heel groot dat die ring (gewoon de stofkeerring van het lager) toch beschadigd is. Het in werking treden van de abs komt doordat de abs module denkt dat 1 van de wielen eventjes stil staat.
Een verkeerde weerstand wordt meestal meteen opgemerkt door de abs unit, dan brand het abs lampje ook constant. Maar ik zal morgen wel even de weerstand voor je meten.
Heeft je garage geen scoop? Daarmee het signaal meten is eigenlijk de enige juiste manier om een abs sensor te testen.
Dan zie je meteen hoe hoog de afgegeven spanning is en of er eventueel een beschadigde tand in de ring zit.
Geplaatst: do mei 10, 2012 11:08 pm
door Edgar
Had laats het storingslampje van mijn ABS opeens branden in mijn MG ZT, na 1300km non-stop gereden te hebben. Motor uitgedaan, en weer gestart, en sindsdien is het al 5000km ok. Zou het ook aan die sensor gelegen kunnen hebben net zo als hier? Heb nog garantie tot eind juli, dus kan dan nog op kosten van de dealer er naar laten kijken. Maar het moet wel nut hebben natuurlijk, want het lijkt mij op een kleine storing of zo, en dan zou het geen nut hebben het te melden, of toch?.
Geplaatst: do mei 10, 2012 11:27 pm
door falco
ik zal het is vragen of ze een scoop hebben om hem te testen, het waarschuwing lampje van de abs brand niet dus ik ga er even mee verder, ik heb de linker abs sensor tydelijk afgekoppeld zodat ik geen ingrepen meer krijg als ik rem het gebeurt voornamelijk bij hele lage snelheden , erg irritant.
Geplaatst: vr mei 11, 2012 7:48 am
door Eric27
Ik heb eem keer een abs sensor vervangen en als ik dan een keer het stuurwiel helemaal naar rechts draaide ( bij het achteruitrijden meestal) dan kreeg ik een abs storing.
Wat blee, als ik helemaal uitstuurde kwam de abs kabel helemaal strak te staan.
Deze velegd zodat deze niet meer strak kwam te staan probleem opgelost.
Eric.
Geplaatst: vr mei 11, 2012 12:47 pm
door arjen
De weerstand van de abs sensor moet rond de 1150 ohm zijn.
Geplaatst: vr mei 11, 2012 10:01 pm
door falco
ik ga hem morgen even na meten, bedankt
Geplaatst: do mei 17, 2012 11:08 am
door RLeon
Voor diagnose van de ABS sensors zie
Testen ABS sensor
Leon
Geplaatst: do mei 17, 2012 11:44 pm
door falco
yep, het ligt niet aan mijn sensor, ik dacht dat het eventueel zou kunnen omdat ik een 2e hands er in had gezet maar nu ga ik sparen voor een wiellager , bedankt allemaal voor de goede tips!