Pagina 1 van 1
distri interval
Geplaatst: za feb 18, 2012 10:58 pm
door JD
weet iemand wat de distributie interval is voor een 1.4 k-serie is ?
ik dacht 6 jaar of 120.000 km ? of zoiets ?
Geplaatst: zo feb 19, 2012 11:31 am
door english pride
ik dacht 6jaar of 80000km
Geplaatst: zo feb 19, 2012 11:47 am
door arjen
Met automatische spanner 150.000 of 6 jaar.
Met handmatige spanner 90.000 of 5 jaar.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 12:28 pm
door JD
dankje
Staat dat eigenlijk ook op rave ?
Ben aan het zoeken geweest maar kon het niet weervinden
Geplaatst: zo feb 19, 2012 1:38 pm
door Steven Rover
Heeft een (lees mijn) Rover 214SI uit 1996 een handmatige spanner?
Geplaatst: zo feb 19, 2012 2:01 pm
door arjen
Steven Rover schreef:Heeft een (lees mijn) Rover 214SI uit 1996 een handmatige spanner?
Die heeft inderdaad een handmatige spanner.
Of het op rave staat weet ik niet.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 8:12 pm
door 216nick
Ik heb een 216 uit 1998, en wil ook de distributie gaan vernieuwen, hoe weet ik of ik een automatische spanner of een handmatige spanner heb zonder de boel moeten te demonteren?
Geplaatst: zo feb 19, 2012 8:33 pm
door arjen
Waarschijnlijk heb je een handmatige spanner, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Normaal gesproken is de spanner automatisch wanneer er een dis ontsteking op zit. Met verdelerkap is handmatig.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 9:01 pm
door 118GTR
euh neen.
EU3 motoren(wasted spark) zijn inderdaad altijd automatisch.
Maar er zijn heel veel verdeelkap motoren met automatische spanner.
Je zal de distributiekap er af moeten trekken, ik heb ze van 1997 gezien met automatische spanner en 1999 met handmatig, maar doorgaans is 1998 het overgangs jaar.
De kap moet er dus af!
Je kan het overigens ook zien aan de riem zelf, 23mm breed betekent 143 tanden en handmatige spanrol, 26mm breed betekent 145 tanden en automatische spanrol.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 9:19 pm
door JD
goed komen we aan bij het volgende...
mijn nokkenasdrager begint wat te lekken. De riem is 3 jaar ( 60.000 km ) geleden vervangen.
Voor zover ik het even snel bekeken heb moet dat nokkenasgedeelte er dus af, en dus de kopbouten los.
Nu neem ik dan gelijk de riem en de pomp maar mee want ik heb de boel toch in de handen.
Is de vraag zal ik gelijk de koppakking meenemen ? Heb dan toch bijna alles losliggen en moet dan waarschijnlijk toch al nieuwe kopbouten kopen en een koppakking zelf zal de kosten ook niet meer zijn.
Ben normaal gesproken niet zo van het preventief vervangen magoed, is nu een hele kleine moeite.
Auto heeft 106.000 km gelopen en de originele koppakking zit er nog in.
Heb overigens geen problemen met de huidige koppakking.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 9:42 pm
door 118GTR
Als je de nokasdragerpakking wil vervangen dan hoeven de kopbouten NIET los.
Als je toch besluit de kopbouten te verwijderen, dan ook een nieuwe kopakking.
Maar als ik het zo hoor, dan zou ik er helemaal niets aan doen, als het lekt via de nokas drager dan is het normaal gesproken minimaal, als in <1 liter per jaar. Het levert uiteindelijk een wat vies blok op, maar that's it, olie iets regelmatiger bijvullen is mijn devies.
Geplaatst: zo feb 19, 2012 9:47 pm
door arjen
Die distributiesets zijn inderdaad wel een tijd door elkaar gebruikt.
Wanneer je geen dis ontsteking hebt dan even controleren.
Voor lekkage bij de nokkenas drager hoeven de kopbouten niet los. Maar wanneer de originele er nog tussen zit, dan kun je deze alsnog het beste mee vervangen. Zoveel extra werk is het dan inderdaad niet meer.
Geplaatst: ma feb 20, 2012 10:22 am
door 216nick
Okee bedankt allemaal, ik hoor het al! Geen zekerheid dus.... Dan toch maar de boel eerst open hale!
Geplaatst: ma feb 20, 2012 7:44 pm
door JD
hmz,
misschien dat ik er dan nog even mee wacht. Spanner is automatisch dus kan er 150k mee rijden en hij zit er nu 3 jaar op en inmiddels 60k verder
Zal eens in de gaten houden hoe veel of dat hij lekt.