Pagina 1 van 3

VVC Nokkenassen

Geplaatst: do dec 29, 2011 10:31 pm
door p@p@zs
Zoals onderwerp luid; De nokkenassen van een VVC, zijn die gelijk aan de nokkenassen die in de minder bedeelde versie (ZS 120 bijv.) zitten?
Deze gedachte kwam in mij op toen ik het topic over Yme zn 160 las, die zn nokkenassen verving door een setje sportievere

Geplaatst: do dec 29, 2011 10:45 pm
door Yme
Zover ik weet, en wellicht te zien valt in de foto's heeft de VVC 2 inlaat nokkenassen, elk deel doet 2 cilinders.
De uitlaatnokkenas is weer een hele nokkenas (doet alle 4 de cilinders).

Dus met mijn kennis qua motoren (ook als wtk zijnde) heb je niks aan de inlaatnokkenassen tenzij je zelf het VVC systeem installeert (is inlaat + andere kop)
Voor de uitlaatnokkenas, zou je wel kunnen plaatsen maar je timing veranderd dan aanzienlijk, waarschijnlijk loopt je motor dan ontzettend kl*te als hij überhaupt al loopt.

Als je andere nokkenassen wil hebben zou ik dan naar Pipercams gaan en een setje kopen (is inlaat + uitlaat) gemaakt voor je 1.8 motor, heb net even gekeken dan kom je op dit productnummer: ARKBP270H. Piper claimt dat het je een extra 16 pk krijgt.

link naar PTP: http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/359_149/m ... ries).html

Geplaatst: vr dec 30, 2011 12:08 am
door 118GTR
Een VVC inlaat"nokas" bestaat zelfs uit 4 nokassen, iedere cylinder wordt apart gestuurd. Dat moet ook wel want ze draaien t.o.v. van elkaar iedere keer dat ze rond gaan.
(ze zitten per 2 in een VVC huis aan de zijkant)

Geplaatst: vr dec 30, 2011 3:23 pm
door p@p@zs
Ziet er mooi uit, net effe gekeken, ga alleen dat geld vanmiddag aan een ander MG/Rover item uitgeven :mrgreen:
Dus dat komt op het hele grote to do lijstje :|

Geplaatst: vr dec 30, 2011 3:26 pm
door Yme
Haha, zo hebben we allemaal wel zo'n lijstje denk ik ;)

Geplaatst: vr dec 30, 2011 5:44 pm
door Puempel
A pair of VVC outlet cams is a cheap way to get some grunt out of a EU2 1.4 16V, 1.6 16V or 1.8 16V 120bhp. As they're nearly the same profile as TF135 cams, just 0,3mm less lift, you should see somewhere around the 130bhp mark with a 1.8. I've installed a pair in a 1.6, which made the car very lively. Only thing is, you need to machine one of the cams so it takes the rotator for the dizzy.

On EU3 engines you can't use a pair of VVC outlet cams, as they don't have the ring for the camshaft sensor. So cheapest way for an EU3 -> TF135 cams.

In both cases you can use the stock pulleys. For the 270s from Piper you will need some vernier pulleys to get the timing perfect, but to be honest - if you buy some Pipers and a set of Verniers go for the 633 profile, that gives you the most power on a standard ecu.

Cheers

Geplaatst: vr dec 30, 2011 10:15 pm
door mg-zs
Denk ook wel dat er een remap moet komen.
Wil je het max er uit halen.

Geplaatst: za dec 31, 2011 9:04 am
door p@p@zs
Voorlopig komt er helemaal nix meer :(
Helemaal blut :evil:
Het goede nieuws is dat ik nu wel 2 auto's heb :D

Geplaatst: za dec 31, 2011 11:40 am
door MARTIN
:mrgreen: als de 2e auto ook uit de mg-r stal komt willen we wel foto's zien natuurlijk ;)

Geplaatst: za dec 31, 2011 12:08 pm
door Johan
+1 :mrgreen:

Geplaatst: za dec 31, 2011 1:32 pm
door p@p@zs
Dat zal nog even duren, hij is voor vrouwlief en die krijgt m pas in mei als ze jarig is, dus voor die tijd mag ze van niks weten :mrgreen:
Hij is veilig opgeborgen dan heb ik wat maanden de tijd voor ontelbare kleine dingen die gefixt moeten, dopjes, losse bekleding, een fikse schoonmaakbeurt en dat soort gein.
Fotos staan in het te koop topic, het was de cabrio van Arthur623 ;)

Geplaatst: za dec 31, 2011 1:35 pm
door Dr Doggystyle
gefelicteerd met je aanwinst, foto's staan niet meer in het tekoop topic

Geplaatst: za dec 31, 2011 1:37 pm
door p@p@zs
Ow, nou das jammer voor de rest :lol:

Geplaatst: za dec 31, 2011 6:07 pm
door JD
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D
kun je een hoop plezier van hebben van die wagen :D

Geplaatst: do jan 05, 2012 3:52 pm
door MGPete
Even BTT, maar TF135 cams zijn waardeloos zonder remap. Heb dat zelf aan den lijve ondervonden voordat ik de VVC conversie deed :roll:

Geplaatst: do jan 05, 2012 4:11 pm
door Bruno
Hoi Pete, Als je op een K MPI, 135 nokkenassen legt, haalt dit wel degelijk wel uit. Ik deed deze conversie al menig maal en heb al een aantal bewijzen hiervan op de dyno. Logisch, want ze zijn scherper. Hoe zou je gaan remappen btw op een Mems2 ?