Temperatuur schommelt in de file...
Temperatuur schommelt in de file...
Dag allen,
Ik heb sinds kort een Rover 214 Si in mijn bezit, uitgerust met LPG G3. Sinds 1 december gebruik ik de auto ook daadwerkelijk om naar mijn werk te gaan in Amsterdam. Dit houdt in dat dagelijkse fileleed mij niet bespaard blijft.
Als ik een tijdje stil sta of kruipend voort beweeg, schiet de temperatuurmeter omhoog. Vlak voor het witte streepje (onder het rood), grijpt de ventilator in en zakt de temperatuur weer naar rond de 50% van de meter in het dashboard (dat is dacht ik de normale bedrijfstemperatuur?). Om vervolgens als ik weer stil sta 10m verderop, een aantal minuten later weer omhoog te kruipen, de ventilator grijpt weer in vlak voor het witte streepje en de temperatuur zakt weer. enz, enz.
Aangezien ik deze auto's niet ken, is dit normale gedrag?
Ik ben auto's gewend waarbij de temperatuur laten we zeggen van 50% van het metertje naar 55% klimt en dat de ventilator dan al ingrijpt om te koelen.
Overigens, als ik blijf bewegen, dus continu 60-80-120, of gewone verkeerslichten op provinciale wegen heb, blijft de temperatuur netjes continu op 50% van het metertje. Het gaat puur om het langdurig stil staan of steeds starten-stoppen met lage snelheden en korte stukjes in de file.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet
Philippos
Ik heb sinds kort een Rover 214 Si in mijn bezit, uitgerust met LPG G3. Sinds 1 december gebruik ik de auto ook daadwerkelijk om naar mijn werk te gaan in Amsterdam. Dit houdt in dat dagelijkse fileleed mij niet bespaard blijft.
Als ik een tijdje stil sta of kruipend voort beweeg, schiet de temperatuurmeter omhoog. Vlak voor het witte streepje (onder het rood), grijpt de ventilator in en zakt de temperatuur weer naar rond de 50% van de meter in het dashboard (dat is dacht ik de normale bedrijfstemperatuur?). Om vervolgens als ik weer stil sta 10m verderop, een aantal minuten later weer omhoog te kruipen, de ventilator grijpt weer in vlak voor het witte streepje en de temperatuur zakt weer. enz, enz.
Aangezien ik deze auto's niet ken, is dit normale gedrag?
Ik ben auto's gewend waarbij de temperatuur laten we zeggen van 50% van het metertje naar 55% klimt en dat de ventilator dan al ingrijpt om te koelen.
Overigens, als ik blijf bewegen, dus continu 60-80-120, of gewone verkeerslichten op provinciale wegen heb, blijft de temperatuur netjes continu op 50% van het metertje. Het gaat puur om het langdurig stil staan of steeds starten-stoppen met lage snelheden en korte stukjes in de file.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet
Philippos
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat is geen normaal gedrag, zeker niet met deze buitentemperaturen.
Ik dat je een versleten radiateur hebt, met te weinig koel vermogen.
Ik dat je een versleten radiateur hebt, met te weinig koel vermogen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26473
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
vreemd
hoe is je koelvloeistof niveau ?
hoe is je koelvloeistof niveau ?
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Dit verschijnsel had ik ook met mijn MGB alleen bij stilstaan temp
omhoog tot bijna max.
heb de radiateur vervangen (dat scheelde iets want hij was al van 1978)
maar de ventilator greep ook telaat in dus een andere temp sensor
geplaatst en het is nu goed.
omhoog tot bijna max.
heb de radiateur vervangen (dat scheelde iets want hij was al van 1978)
maar de ventilator greep ook telaat in dus een andere temp sensor
geplaatst en het is nu goed.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
probeer maar eens een nieuwe radiateur 
vanaf €70,- incl verzenden http://www.mister-auto.nl/fl/koeler-mot ... _g470.html

vanaf €70,- incl verzenden http://www.mister-auto.nl/fl/koeler-mot ... _g470.html
@118GTR/@JD: Op het moment dat de ventilator ingrijpt zakt de temperatuur weer heel snel. Ik denk dan dat de werking van de radiateur dan ook prima is. Wel een handige site die JD aanbeveelt, ik sla de link op, komt altijd van pas met oude auto's 
@rover-ppd/@roland: De ventilator grijpt gewoon te laat in, ik zal eerst de spray proberen, mocht dit niet helpen, regel ik een nieuwe temperatuur sensor.
Weet alleen niet precies waar deze zit/hoe er uit ziet. Enige tips zijn welkom.
Bedankt voor het meedenken allemaal in ieder geval

@rover-ppd/@roland: De ventilator grijpt gewoon te laat in, ik zal eerst de spray proberen, mocht dit niet helpen, regel ik een nieuwe temperatuur sensor.
Weet alleen niet precies waar deze zit/hoe er uit ziet. Enige tips zijn welkom.
Bedankt voor het meedenken allemaal in ieder geval

Mja, ik bedoelde meer een plaatje waar het gehele motorblok te zien is, zodat ik een orientatiepunt heb over waar het goedje te vinden is. Tegen het schutbord, aan de voorkant bij de radiateur, zij-/onderkant etc.roland schreef:de plaatjes kan je vergroten door er op te klikken
Maar de plaatjes zijn inderdaad iets duidelijker als je er op klikt. Bedankt tot nu toe, ik ga wel even kijken zaterdag overdag als het licht is.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat betekent alleen maar dat je ventilator goed is.Philippos schreef:@118GTR/@JD: Op het moment dat de ventilator ingrijpt zakt de temperatuur weer heel snel. Ik denk dan dat de werking van de radiateur dan ook prima is.
Mijn ventilator hoeft bijna nooit in te grijpen, tenzij het echt warm is en de auto langere tijd echt stil staat. (5 minuten bv)
Maar dat echt omhoog schieten dat is vreemd, misschien inderdaad de sensor, ze hebben er bij de inbouw van de G3 installatie ook misschien wel aan zitten klooien.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Thx voor je reactie. ik heb dit ook bij het lang stilstaan alleen. ik moet me dagelijks door 8 a 10 km file heen worstelen, dan sta je wel lang stil. heb het een keer ook geprobeerd door op een parkeerplaats stil te staan en wachten. na 10 min ging de temp omhoog, totdat de ventilator weer ingreep op de eerder genoemde stand.118GTR schreef: Dat betekent alleen maar dat je ventilator goed is.
Mijn ventilator hoeft bijna nooit in te grijpen, tenzij het echt warm is en de auto langere tijd echt stil staat. (5 minuten bv)
Maar dat echt omhoog schieten dat is vreemd, misschien inderdaad de sensor, ze hebben er bij de inbouw van de G3 installatie ook misschien wel aan zitten klooien.
ik ga eerst maar de sensor vervangen, kijken of dat helpt...