Pagina 1 van 1

Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: ma nov 14, 2011 9:47 pm
door lmaogibo
Ik rij nu een week of 2 rond met een flink koelvloeistof verlies.
Ik heb dit gecontroleerd en zag dat het lekte langs mijn inlaatspruitstuk.
Het is een Rover 45 1.8 uit 2000.

Hier een foto van onderaf gezien:
Afbeelding

Is dit een bekend kwaaltje oid.? en is dit gewoon op te lossen door het spruitstuk pakking te vervangen of zal er ergens een scheurtje inzitten of iets aangetast/aangevreten?
En iemand een idee waar ik het beste onderdelen hiervoor kan krijgen/vinden?
Door de vorige eigenaar is de spruitstuk pakking ook al eens vervangen ivm koelvloeistof lekkage.

mvg, Thierry

Geplaatst: wo nov 16, 2011 1:18 am
door Sander02
Ik heb de spruitstukpakking half jaartje geleden zelf vervangen. Had ook lekkage. Bij van Noort kan je 'm voor dacht ik een euro of 10 a 15 krijgen. Zo'n groene. Ze kunnen die opsturen. Aangezien het bij de vorige eigenaar ook al gebeurd was, kan er misschien ook iets mis zijn met het spruitstuk zelf. Ik geloof dat van Noort toen tegen mij zei, dat door hitte het spruitstuk kan beschadigen. Bijv na een lekke koppakking.
Maar kan natuurlijk ook zijn dat vorige eigenaar het niet goed gedaan heeft.

Geplaatst: ma nov 21, 2011 1:08 pm
door OmeHenk
Hoi!

Ik heb dezelfde ellende achter de rug. Tot vijf keer toe de pakking vervangen, met om de haverklap weer lekkage. Is wel een typisch 1.8 kwaaltje.

Broerlief heeft 't bij mij nu op een andere wijze aangepakt. Ik zal hem even wijzen op dit onderwerp. Wellicht kan hij even reageren.

:!:

Geplaatst: ma nov 21, 2011 2:01 pm
door hAz
Hier Broerlief :)

Als je zelf handig bent kun je het oplossen met rubber montagekit (of eventueel vloeibare pakking maar die is aan de zachte kant).
Verder moet je met een handfreesje enkele delen van het spruitstuk wegfrezen (het dunne randje rond de koelvloeistofopening links en! rechts).
Hier lijm je dan links een op maat gesneden stukje koper buis in (10mm diameter). Rechts kun je beter solderen met de juiste soldeerbout (de doorgang van de koelvloeistof).
Ik ben nu op mn werk. Thuis heb ik er foto's van gemaakt. Die kan ik mailen / hier zetten.
Voor eens en altijd ben je dan van je lekkage af.

HaZ

Geplaatst: ma nov 21, 2011 6:05 pm
door arjen
Er zijn ook veel slechte pakkingen in de handel! De lichtgroene die bij de koppakkingssets geleverd wordt bijvoorbeeld, gaat over het algemeen erg snel weer lek.
Bestel je er los een bij mg-rover dan krijg je een wat donkerder groene pakking die ook wat steviger aanvoelt. Deze geeft nooit problemen (mits je spruitstuk zelf goed is natuurlijk).
En let er op dat de randjes van het spruitstuk niet zijn afgebrokkeld daar waar het koelwater er doorheenstroomt, dit wil nog wel een gebeuren wanneer de motor te heet is geweest. De pakking blijft dan niet meer goed op zijn plek liggen.

Geplaatst: ma nov 21, 2011 6:47 pm
door lmaogibo
Bedankt voor de reacties!
Nou ben ik wel erg benieuwd naar de oplossing van HaZ.
Zou je die foto's hier kunnen zetten? Is misschien ook handig voor als anderen ooit tegen het probleem lopen.

De koppakking is ook al een keer vervangen geweest. Geen idee of de motor ook warm gelopen is destijds.
Ik zal a.s. zaterdag mijn spruitstuk eraf halen en kijken hoe deze er aan toe is.

mvg, Thierry

Geplaatst: ma nov 21, 2011 8:35 pm
door hAz
Zie hier de details van de non-gasket oplossing.

1. opstaande randje links en rechts om de koelwatertoegang wegfrezen
2. roodkoper buis 10mm dia. op juiste lengte afsnijden en vlak maken!
3. solderen op de messing koelwatertoevoer
4. aan spruitstuk lijmen aan de andere kant waar geen doorvoer zit (goede secondenlijm, niet te zuinig, en warm maken met fohn (denk om je ogen voor de gassen!)
5. controleren of buisjes even ver uitsteken als de messing montagebussen waar de bouten doorheen gaan.
6. ruimte om de koperbuis geheel opvullen met de kit
7. inlaten ook voorzien van kitpakking
TIP: Solderen: goede bout met veel capaciteit (minimaal ca 100Watt) en goede dikke punt. Niet te lang solderen, want de koelbuis zal dan kunnen verschuiven (zakken) in het spruitstuk!

Als pakking heb ik zwarte elastisch blijvende montagekit gebruikt.
Je ziet dat je de tussenruimten tussen de inlaten niet hoeft op te vullen. Enkel de ronde openingen.
Ongeveer 1 mm opstaande rand, overal zo evenredig vlak mogelijk.

8. De pakking eerst een uurtje of 1 a 2 laten harden.
9. Spruitstuk voorzichtig(!) op plaats schuiven, en moeren in juiste volgorde monteren en aandraaien met juiste koppel.
Doe het aandraaien in twee of drie rondjes, dus 1,2,3,4,5,6,7 met 10nM, daarna nogmaals en nogmaals 1,2,3,4,5,6,7 tot het juiste moment.

SucceS,
HaZ

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma nov 21, 2011 9:45 pm
door lmaogibo
Heel erg bedankt voor de info.
Ik ga er dit weekend mee aan de slag.
Die koper roodbuis is gewoon gas-/waterleiding neem ik aan?

Geplaatst: ma nov 21, 2011 10:34 pm
door hAz
Gewoon waterleiding, doorsnede 10mm.
En het laten "drogen" van de kit is belangrijk, anders zit je spruitstuk later vastgeplakt aan het blok... mocht het nog eens los moeten ;)

Succes!