auto start niet - startmotor draait niet

214 216 218 220 25
Ramses

auto start niet - startmotor draait niet

Bericht door Ramses »

Heren, dames,

ik heb mijn auto 2 weken stil gehad en nu wil ik hem starten. Maar, de startmotor draait niet als ik het contact omdraai. Hij geeft ook niet eens de schijn dat ie lafjes draait.

Ik heb het met accukabels met een andere auto geprobeerd, maar niets. Multimeter aan de accu geeft braaf 12 volt aan en de boordsystemen (licht etc) werken op het oog prima.

Heeft iemand enig idee? Kan de startmotor vastgeroest zijn? Heeft een muis de voeding voor de startmotor doorgeknaagd?

Een duwende start is niet de meest makkelijke optie, aangezien ik aan een drukke doorlopende straat loop. Het zou dan al 's nachts een keer moeten gebeuren en wel slagen, aangezien het 1 richting is!

Met andere woorden, hellup?

Groet,

Ramses
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nou, je weet al hoe een multimeter werkt :D
nu moet je even je startmotor opzoeken. Daar de multimeter opzetten en dan een ander de sleutel om laten draaien. Staat er dan stroom op dan is je startmotor kapot / of zit vast . Staat er geen stroom op dan zit het in de elektronica die hem aanstuurt of een zekering die kapot is.


Ik neem aan dat de startkabels die je hebt gebruikt van goede kwaliteit zijn ? Die hele goedkope werken doorgaans niet zo goed.
Gezien je auto 2 weken stil heeft gestaan is het meest aannemelijke dat gewoon je accu leeg is.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Ramses

Bericht door Ramses »

Kabels hebben in het verleden wel altijd prima gewerkt bij het starten van de rover.

Spanning op de startmotor zal ik controleren. Stel dat die erop staat, waar vind ik dan de zekering?

Overigens, moet ik alleen voltage of ook amperage checken?

En is het ni vreemd dat een startmotor stuk is na 2 weken stilstand? Vast, oke, maar ineens stuk??

Groet,

Ramses
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Pak een hamer en geef er eens een goeie klap op. Doet hij het nu wel dan komt je startmotor eraan en moet je die dus gaan vervangen. Dat kan met een ruiler of een nieuwe maar dat laatste is duur! Succes.... ;)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

hoeveel is de spanning tijdens het starten?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Silly CVT schreef: Pak een hamer en geef er eens een goeie klap op. Doet hij het nu wel dan komt je startmotor eraan en moet je die dus gaan vervangen. Dat kan met een ruiler of een nieuwe maar dat laatste is duur! Succes.... ;)
+1... Met enig beleid.
Maar meten is weten natuurlijk. :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Ramses schreef:
Spanning op de startmotor zal ik controleren. Stel dat die erop staat, waar vind ik dan de zekering?

Overigens, moet ik alleen voltage of ook amperage checken?

En is het ni vreemd dat een startmotor stuk is na 2 weken stilstand? Vast, oke, maar ineens stuk??

Groet,

Ramses
alleen voltage moet je meten. Zou zo'n 12v op moeten staan.
heb geen idee waar die zekering zit :mrgreen: of in je dash bij je linkerknie of onder de kap boven de accu.
Zulke dingen kunnen idd spontaan kapot gaan.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

JD schreef:Staat er dan stroom op dan is je startmotor kapot / of zit vast . Staat er geen stroom op dan zit het in de elektronica die hem aanstuurt of een zekering die kapot is.
Ik hoop dat je inziet dat er altijd 12v op de startmotor staat, de startmotor en de accu zijn (bijna) direct met elkaar verbonden.
Er is een relais(gemonteerd direct op de startmotor) die bepaald of de startmotor ook daadwerkelijk moet draaien.

Net zoals bv er in een wasmachine ook altijd 230v staat(mits stekker...duh) maar de machine alleen draait als iemand op het knopje drukt.

Moraal...check of het relais aangestuurd wordt. zoja....de hamer truuk en opzoek naar een nieuwe.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nee, daar had ik niet aan gedacht :? .
dan zou er dus een dunnere draad vanaf je contactslot afkomen die op de relais van je startmotor zit.
daar moet dan stroom op komen te staan als iemand de sleutel omdraait.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Poging met de hamer al getest..? :beuh:
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Ramses

hamer

Bericht door Ramses »

Ik heb met de hamer op wat ik zie als de startmotor getikt. Het helpt niets. Straks meet ik eens door of er spanning komt op die startmotor.

Voor de duidelijkheid, de startmotor zit ongeveer, als je voor de auto staat, voor rechts? Schuin onder de accu ongeveer? Loopt dikke rode en zwarte kabel heen, zit aan motorblok? (gaat om een 1.4 k-serie).

Ik hoor bij starten ook niet het tikkende geluid wat ik normaal wel hoor als ik wil starten maar zeg de accu bijna leeg is. Iemand zei dat je dan voorzichtig op het relais kon tikken. Werkt dat? Waar zit dat? Kan ik dat eventueel vervangen als de startmotor geen spanning krijgt?
Ramses

Bericht door Ramses »

Oh en is er een methode om rechtstreeks 12 volt op die startmotor te zetten?

Auto op handrem/in de vrij, op contact en dan rechtstreeks 12 volt op startmotor? Zou ie dan ook niet moeten draaien en de auto aan het lopen krijgen, mits niet stuk/vast?
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

daar zit ie ja (zwarte kabel) en dan meten op de (bruine stekkerplug)
das de solenoid
Afbeelding


hier de start relais ik weet niet waar hij in de zekeringenkast zit of welk nummer het is.
Afbeelding

als hij hapert kapje er af en contactpunten schuren
Afbeelding
Afbeelding

trek een draad naar de aansluiting van de kleinste stekker op de solenoid (die bruine op de foto das je schakeldraad van je contact)
zet daar eens 12v op als hij dan wel draaid is het je relais
(op de startmoter staat altijd 12v het is alleen de schakeldraad die er
voor zorgt dat hij draaid.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Ramses

Bericht door Ramses »

Een aantal dingen had ik al geprobeerd.

Met dank voor de foto's, het blijkt dat ik inderdaad het juiste ding voor ogen had.

Ik heb vanuit de accu met een draad op de bruine stekkerplug 12 volt gezet kortstondig. Het 'vonkte' een tikkel, maar verder deed de startmotor niets.

Meten op de kabel naar startmotor is ongeveer 11 volt. Op de bruine stekkerplug en carosserie meten levert 0 volt op, eenmaal als ik probeer te starten een volt of 2 a 3?

Start relais zit naast me zekeringenkastje, heb ik nog niet bekeken. Eens schoonmaken schuren.

Heb al een tik op de startmotor gegeven, maar weet ni hoe hard dat moet, ben nogal terughoudend erin eerlijk gezegd...
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

de schakeldraad (contactslot) moet 12volt hebben deze schakeld de solenoid die dan de bendix laat draaien (door de 12volt permanent op de startmotor) dus als daar maar 2a3 volt is kan het de relais zijn
of de aarde op de startmotor even schuren die verbindingen

met de hamer op de bendix tikken das niet makkelijk maar zo ver mogelijk maar naar voor niet rammen maar het kan wel wat hebben
Afbeelding
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Ramses

Bericht door Ramses »

Ik heb er een paar keer op getikt, maar niks.

Heb er een hard hoofd in dat de startmotor stuk is :(

Ik kan de auto wel aan de gang krijgen met een duwende start? In de vrij duwen en dan de koppeling in de 2e versnelling laten opkomen? Auto op contact uiteraard?

Heeft dat trouwens zin? Draait de startmotor ook als de motor eenmaal loopt?
Plaats reactie