Stinkende Airco

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stigmatic
MG-R Fanatic
Berichten: 133
Lid geworden op: do sep 09, 2004 9:36 pm
Woonplaats: Amsterdam

Stinkende Airco

Bericht door stigmatic »

Goedemiddag,

Vraagje: aangezien ik niet echt fan ben van Airo gebruik ik dat ding niet heel erg vaak. Raampje open maakt mij blijer :-)

Alleen met dit weer gaat dat ding natuurlijk wel aan. Echter, zodra ik dat ding weer uitzet stinkt ie behoorlijk. Beetje graslucht.

Zit er ergens een filter? Ik hoor wel eens termen als pollenfilter... maar waar zit die dan?
Rij Brits.. of rij niet!
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Toch regelmatiger je airco aanzetten....

Wat je ruikt is schimmel. Als je de airco regelmatig aanzet voorkom je dat.
Hoe nu precies de vork in de steel zit weet ik niet, maar als je de airco vaak uithebt, groeien de schimmels weelderig, en dat zorgt voor zo'n bloemkolen/graslucht als je hem dan ineens gebruikt.

En het is goed om één in de twee jaar ook je airco een beurtje te geven.
Systeem weer op druk laten zetten etc.
Ik laat dat altijd bij een bedrijf doen in de buurt, kost me 52 euro.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1120
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Een typisch 75 kwaaltje zou ik het niet noemen, aangezien meerdere merken het hebben. Echter hebben bijna alle 75's hier last van, zo ook onze, terwijl we zoveel mogelijk op 'econ' rijden en hem altijd ruim voor het einde van de bestemming uitzetten en toch stinkt ie.
Maar een keer peer week een tijdje de airco aanhebben is sowieso aan te raden :)

De Streetwise daarentegen ruik je amper, terwijl die vaker voor korte stukjes wordt gebruikt en soms ook pas thuis wordt uitgezet.

Aircosysteem regelmatig opnieuw vullen is zeker goed, maar ik ben bang dat je de lucht er niet uitkrijgt (misschien alleen op korte termijn).

Maargoed, zo erg is het niet toch, na een minuut is het weg :mrgreen:
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Het pollenfilter zit achter de computer.

Afbeelding

Afbeelding

In deze PDF zie je trouwens ook hoe je bij het pollenfilter komt.

http://r75.info/downloads/ablauftuellen.pdf

De vieze stank komt inderdaad door schimmelvorming in de condenser; deze zit achter de voorbumper. Inderdaad op z'n minst 1x per week de airco minimaal 15 minuten gebruiken en 5 à 10 minuten voordat je thuis bent de aico uitzetten zodat de rijwind nog enigszins voor droging kan zorgen.
En inderdaad elke 2 jaar het koudemiddel laten vervangen. Het systeem is nl niet 100% dicht dus er verdwijnt toch van dat spul.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
stigmatic
MG-R Fanatic
Berichten: 133
Lid geworden op: do sep 09, 2004 9:36 pm
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door stigmatic »

Thanks voor de uitgebreide omschrijving... Alhoewel ik dacht het wel ff zelf te zoen... mwah... toch niet ;-)

Ik zal in vervolg wat vaker de airco aanzetten; wist niet dat dat juist weer te maken heeft met het uithebben van dat ding.
Rij Brits.. of rij niet!
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Wat ik op een engels forum een keer heb gelezen is, dat je een airco reiniger die je normaal gebruikt wanneer je het pollenfilter gaat vernieuwen, dat je deze reiniger van onderaf in de waterafvoer van de airco moet spuiten.
Ik heb het nog niet gedaan maar ga het zeker proberen. Het schijnt dat je hiermee de verdamper beter reinigt en daar komt de geur ook vandaan.
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Victor schreef:ik zie op de foto dat Pim de hele omlijsting onder de ruitenwissers heeft weggehaald. Volgens mij is dat niet nodig. alleen een zwart kapje er onder uit trekken en die bedrading+kastje omhoogtrekken en je kan er bij
Klopt Victor, maar je hebt dan wel erg weinig ruimte vind ik persoonlijk om er bij te komen.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Plaats reactie