Pagina 1 van 1

CO te hoog, MEMS verdacht...

Geplaatst: do sep 22, 2011 6:17 pm
door hAz
Hoi mensen, alle technici aan dek!!

Het volgende probleem doet zich voor bij een 216si (bubble) uit 1996:

CO uitstoot is veel te hoog geconstateerd bij de APK. Je ruikt ook dat de motor veel te rijk loopt.
In eerste instantie leek de lambda sensor verdacht. Vervangen door goed exemplaar.
Bij herkeuring CO wederom veel te hoog.

Ben gaan meten aan de ecu, resultaten:

1. starten
2. hoog zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt terug naar arm mengsel.
3. laag zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt naar rijk mengsel.
4. MAP sensor reageert volgens mij ook goed.
0 bar = 4.7 Volt
stationair toerental (vacuum) = 2.3 Volt
hoog toerental (hoger vacuum) = dalende waarde tot 1.0 a 1.5 Volt afhankelijk van pedaalstand
5. na enkele minuten lopende motor, hoor je de ecu overschakelen naar rijk mengsel en tegelijk schiet ook de lambda waarde omhoog (sensor = 0.7 a 0.9 Volt)
nu helpt simuleren van de waarden op de ecu-input van de lambda ook niet meer. Mengsel blijft extreem rijk. Dit probleem trad dus bij de APK ook op.
6. koelwater sensor is okay.Simuleren van de koelwatertemperatuur geeft bij koude een hoger toerental. Werkt dus normaal.
7. Omdat de ecu in de eerste minuten wel in staat is te regelen maar dan ineens omslaat, kan ik lekkende injectoren uitsluiten lijkt me.

Is de ecu defect? Wel vreemd dat hij in eerste instantie normaal werkt.
Kan er een vervangende ecu worden geplaatst, of geeft dit problemen met de startblokkering?

Wie kan er ook een licht schijnen op dit probleem? Alle tips welkom, daar de APK inmiddels 2 weken is verlopen...

HaZ

Geplaatst: do sep 22, 2011 9:48 pm
door arjen
Ik zou de ecu eerst eens uitlezen.
Als je een hoog zuurstofgehalte creeert zou de motor juist rijker moeten gaan lopen en vice versa. Denk dat dit een schrijffoutje is..?

Je motor draaid na het starten eerst een poosje in open loop, de lambda sonde heeft dan geen invloed. Na een minuut ongeveer gaat ie in closed loop lopen, maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, schakelt ie over op een noodprogramma en reageert ie niet meer op de waarden van onder andere de lambdasensor.

Geplaatst: do sep 22, 2011 9:52 pm
door 118GTR
Veel zuurstof, weinig brandstof = arm.
andersom = rijk.

Hoe dan ook je ECU moet de brandstof toevoer regelen totdat het netjes rond de 1:12, 1:13 zit, tussen arm en rijk in. (onderin/stationair wat rijker)

Geplaatst: do sep 22, 2011 10:57 pm
door Rik
Je CO is te veel (hoeveel is "veel te" in jouw ogen?) hoog en je gaat er vanuit dat het aan je mengsel ligt. Prima, da's een uitgangspunt. Kan een goed uitgangspunt zijn, maar je lambda kun je tijdens je viergassenmeting gewoon aflezen. Dat word gewoon weergegeven, geeft de lambda namelijk gewoon weer, als die rond de 1,00 en de motor loopt goed, verbruikt niet vreemd veel, rijdt niet raar (stotteren of inhouden) is het misschien niet gek om ook andere mogelijkheden uit te sluiten. :D

MEMS systeem swappen kan, moet je alleen óf een gedecodeerde zien te scoren via Ebay, of eentje compleet met 5AS module en afstandsbedieningen. :mrgreen:

Geplaatst: vr sep 23, 2011 11:30 pm
door hAz
Schrijffoutje.. meer zuurstof in uitlaat is i.d.d. armer, minder zuurstof is rijker mengsel.
LambdaWaarde tijdens de viergastest is <1, ongeveer 0.96
COwaarde is 4.5 tot 4.7 en die mag maar maximaal 0.5 zijn, dus extreem hoog.
Dus onvolledige verbranding --> kan te rijk mengsel zijn, kan slechte ontsteking zijn, kan carterventilatie zijn, kan tankafzuiging zijn.

Ontsteking/timing: de auto rijdt echter goed, prima acceleratie, hoge snelheden okay, alleen stapvoets file rijden gaat lastiger / schokkend rijden. Stationair lopen gaat ook goed, geen hikken of anderszins problemen.

Carterventilatie: kan daar niets aan ontdekken. Tips??

Tankafzuiging: Wat kan hier misgaan, ongewenste brandstofaanzuiging?

Gek is dat de computer in eerste instantie wel regelt, maar daarna uit de loop gaat.

Hopelijk hebben jullie nog iets aan deze info.

Greetz, HaZ

Geplaatst: za sep 24, 2011 10:06 am
door mg-zs
Mijn C02 is ook veelste hoog.
Volgens mij nog hoger dan die van jouw.
Hebben gewoon ecu uitgewisseld.
Alles oke.
En na apk oude weer terug gezet :+

Geplaatst: za sep 24, 2011 10:54 am
door Rik
Ik heb hier wel een liggen die je mag lenen :-) Eventueel compleet met 5AS en appies, voor als de startonderbreker moeilijk doet. :mrgreen:

Proberen kan altijd natuurlijk. ;)

Geplaatst: zo sep 25, 2011 7:33 pm
door hAz
Thanks voor hulp!
Heb gister ontdekt dat het uitlaatspruitstuk lekt, bij de pakking aan het blok. Daarlangs dus in ieder geval ongewenste zuurstofaanzuiging naar de lambdasensor.
Heb dat nu allemaal dichtzitten en vandaag even motor laten lopen. Hij blijft nu in ieder geval wel regelen, maar de curve van de sensor is nog behoorlijk uit evenwicht, dus wellicht nog ergens een klein lek. Koolstoffilterklep werkt goed, sluit helemaal af, dus die kan ik ook uitsluiten.
Er komt minder geur uit de uitlaat nu, echter wel veel meer waterdamp volgens mij en een behoorlijke plas condenswater achter de uitlaat! Geen idee waar dat allemaal vandaan komt maar er zit dus schot in de zaak.
Auto broer had dit weekend prioriteit, die is nu eindelijk van zijn waterlekkage af :mrgreen:
Morgen ga ik weer verder met het CO probleem :+
Ik hou jullie op de hoogte!

Greetz, Han.

Geplaatst: do sep 29, 2011 9:20 pm
door hAz
Nou, volgens mij klaar voor een positieve APK afmelding bij de RDW.

Gehele uitlaat gecontroleerd, pakkingen gedicht, uitlaatspuitstuk gedicht.
Katalysator gecontroleerd op vervuiling, jaartal is 2009 dus die vertrouw ik nog wel.
Inlaatspruitstukpakking ook gedicht, er verdween nl nog steeds koelvloeistof.
En vanwege de onbalans (bias) in de lambdasensor-spanning ook een nieuwe sensor aangebracht.
Vanavond flink eind goed warm gereden en daarna nogmaals gemeten.
Alles lijkt nu prima en ook geen nare lucht meer uit de uitlaat.
Morgenmiddag viergasmeting

:) even duimen tot die tijd :roll: dank voor het meedenken!
Han.

Geplaatst: za okt 01, 2011 8:21 pm
door hAz
Viergasmeting OKAY! 0,1% CO, Lambdawaarde 1,0. Als nieuw :+ aldus de steekproefmeneer van de RDW die toevallig nog zat koffie te drinken na de steekproef op de voorgaande apk keur :mrgreen:

Ikke blij en vandaag heerlijk rondgetuft :D

Geplaatst: zo okt 02, 2011 12:47 am
door Zeppie
Mooi gefeliciteerd dan maar :thumb:

Geplaatst: zo okt 02, 2011 3:21 pm
door Steven Rover
Dat is mooi! 8)

Maar volgens mij heb jij nog een heel mooi projectje staan voor de APK ;)

Veel succes! 8)

Geplaatst: ma okt 03, 2011 10:27 pm
door hAz
Oeps, da's waar ook :+

Planning is om hem (haar?) over 2 maandjes klaar te hebben. Onderstel (voor) is eronder weg, alles wordt gereinigd en krijgt een laklaagje, nieuwe rubbers, nieuw lagervet, intercooler heeft paar kleine gaatjes, airco moet weer gaan werken, turbo gaat uit elkaar, enz enz. En ondertussen nog de roestplekjes bijwerken en zien dat ik de bumper weer in exact zelfde kleur kan krijgen.
Dus in december weer een APK-waardig moment in mn leven :mrgreen:

Geplaatst: ma okt 03, 2011 11:26 pm
door Steven Rover
Zo dat klinkt veel belovend :D

Maar ga je hem aan de voorkant nu nog omhoog werken of ga je de boel alleen schoonmaken/spuiten?

Veel succes! Ben eigenlijk wel benieuwd naar een paar foto's van de 'work in progress' 8)

Waarom gaat de turbo eigenlijk uit elkaar?
Al een nieuwe homokineet gevonden?

Succes!

Geplaatst: vr okt 07, 2011 12:59 pm
door hAz
Ik heb nu toch de mogelijkheid om alles te demonteren, dus alles gaat los nu ik er goed bij kan.
Turbo gaat open ter controle, had het idee dat ik de lagers hoorde rollen.
Weet nog niet of ik de voorkant nu hoger zet. Heb nog niet de goede veren gevonden. Uitlaat tussenpijp is klaar, stukken in gelast. En de motorsteun bijna klaar.
Homokineet is wonder boven wonder okay. Andere kant is nog niet los maar ook die moet goed zijn. :)
Adios, greetz, HaZ

Geplaatst: vr okt 07, 2011 8:55 pm
door Steven Rover
De homokineet oke? :shock:

Maar dan is de volgende vraag: Wat was dat geluid dan? :|

Ik ben zeer benieuwd