MG F veering

Hannus888

MG F veering

Bericht door Hannus888 »

Uiteraard heb eerst de zoekfunktie gebruikt echter ik vind zo snel niet het antwoord op mijn vraag.
Wat ik graag wilde weten is:
net voordat ik mijn Fje kocht zijn de veren "opgepompt", echter bij het minste of geringste stuiter ik uit de auto. Kan het zijn dat ze teveel druk hebben nu? of wordt het in de loop van de tijd wellicht beter?

Of kan ik er zelf iets aan doen om het comfort iets te verhogen want nu is het net of ik geen veering heb

Ben benieuwd naar jullie antwoord
Gr
Hans
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Om te weten of je F te hard staat kun je de afstand meten tussen de wielkastrand en het midden van je velg, deze zou 36,8cm moeten zijn.

Wat was je vorige auto?? Perceptie speelt waarschijnlijk ook een grote rol bij je beoordeling.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als hij op de correct hoogte staat, maar nog steeds knetterhard is dan zijn de veerbollen stuk.

Het gas van "hydragas" is weg, en dankzij het oppompen vervangen door 100% vloeistof in de veerbollen. Vloeistof kan je (okay bijna) niet samendrukken met als gevolg een veering die niet veert.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Hannus888

Bericht door Hannus888 »

ik zal straks eens de exacte hoogte meten, en natuurlijk, het zit ook enigzins tussen de oren.....

gr
Hans
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

118GTR schreef:Als hij op de correct hoogte staat, maar nog steeds knetterhard is dan zijn de veerbollen stuk.

Het gas van "hydragas" is weg, en dankzij het oppompen vervangen door 100% vloeistof in de veerbollen. Vloeistof kan je (okay bijna) niet samendrukken met als gevolg een veering die niet veert.

De eerste F die dit voorheeft met deze symptomen moet ik jammer genoeg nog tegenkomen, en ja ik kom er heel veel tegen ;)
T'is duidelijk dat een falende sphere zich vrijwel altijd vertaald in één kant van de wagen die tegen de aardkorst hangt. Blijft hij mooi op hoogte is er niks aan de hand. Als hij hoog staat en toch steenhard is, zou het bv. ook eens kunnen dat er lowering pins in zitten, maar de garagehouders, die hier nog nooit van gehoord hebben, pompen de wagen dan, zoals voorgeschreven (begrijpe wie kan) op 36,8 cm i.p.v. op druk, zoals het eigenlijk zou moeten. Resultaat een wagen op 36,8 met 500 PSI op het systeem en zo hard als steen. Maar zoals gezegd, een wagen op 400 PSI is ideaal qua rijgedrag, maar verre van ideaal qua comfort. Wil je comfort, koop je uiteraard eerder een andere wagen dan een sportieve roadster.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Bruno schreef: T'is duidelijk dat een falende sphere zich vrijwel altijd vertaald in één kant van de wagen die tegen de aardkorst hangt.
klopt, en dan komt die garagehouder die hem te koop heeft staan met een pomp en die pompt de lage kant net zo hoog op als de kant die niet gezakt is.
Want pompen is veel goedkoper dan veerbollen vervangen.

Nu zitten F'jes natuurlijk wel in een prijssegment waar er gelukkig vaak nog wel geld wordt uitgegeven(bij dealers of specialisten). Maar 100'tjes staan vaak bij particulieren/handelaar die er geen bal vanaf weten en die brengen hem dan bij de eerste beste garage, die 2 min op het internet kijkt en tot de conclusie komt dat "hij moet worden opgepompt".
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Hannus888

Bericht door Hannus888 »

zojuist even de afstand genomen, het is ca 35 cm. Wellicht toch eens een bezoekje aan de garage doen.
bedankt voor jullie input en meedenken
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat van die veerbollen heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Er valt dan echt niet meer in te rijden als het gas eruit is! Lowering pins i.c.m. teveel druk is ook een optie, maar dan zou de auto nog altijd redelijk moeten veren. Je veranderd in princiepe alleen maar de wagenhoogte met de vloeistofdruk, de druk in de gaskamer van de bol zal er niet veel door veranderen, de auto veert immers op het gas, wat op zijn beurt weerst steunt op de vloeistof in de bol. Als je dan de vloeistofdruk omhoog brent, komt de wagen verder van de grond, maar de gaskamer blijft gelijk.
Je kunt het vergelijken met een schroefset. Met het schroeven stel je de hoogte van de wagen af, met de schokbreker bepaal je hoe stug de vering is.
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Je theorie klinkt aannemelijk, praktijk is echter toch heel anders. Hoe meer hydragas je pompt in het systeem, hoe harder de wagen afgeveert is. Simpel.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ja, wanneer een of andere ... er echt veel te veel druk in pompt, zal het membraan in de bol vervormen (bol komen te staan) waardoor de auto dus een klein stukje kan veren waarna die het membraan raakt en dus niet verder in kan veren. Maar dan pomp je er echt veel te veel in en zullen de bollen ook snel stuk zijn. De originele pompen halen maar iets meer dan de druk die er in het systeem hoort te zitten, dus daarmee zal je dat niet snel gebeuren, maar mensen die het systeem oppompen met omgebouwde garagekrikken en dergelijke krijgen er nog wel eens wat meer druk in.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Normaal gesproken dragen de veren dragen de auto. Bij een f is het gasgedeelte in de bol de vering, en het gas draagt dus de auto. De druk van het gas is vooraf bepaald. Wanneer de auto opgepompt wordt, wordt als het ware de veerpoot verlengt, en komt ie dus hoger op zijn poten te staan. De krachten die het gas in de bol op moet vangen, het dragen van het gewicht van de auto, blijft gelijk. De auto wordt dus gewoon simpelweg niet stugger. Tenzij je dus of een VEEL te hoge druk hebt of dusdanig hoog gaat dat de wielophaning het niet toelaat dat de auto nog hoger komt te staan.

Dit is ook duidelijk te zien bij citroens waarbij je de hoogte zelf kunt bepalen. In princiepe werkt het systeem hetzelfde, alleen heeft citroen een pomp en een reservoir gemonteerd.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat membraam tussen de vloeistof en het gas is erg flexibel, dus bij een werkend bol zijn de vloeistof en het gas wel van elkaar gescheiden maar staat er exact dezelfde druk op.

Komt nog eens bij dat het gas ook nog eens in volume afneemt als de druk omhoog gaat.

Een lege bol is knetterhard omdat hij de ophanging niet ondersteund, daarna is hij zacht en wordt hij steeds harder naarmate er meer vloeistof in gepompt wordt. Dit geld voor de vering maar ook voor de demping. Veel vloeistof is harde vering met veel demping, weinig vloeistof is zacht vering met amper demping.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Het gas neemt niet in volume af als de druk omhoog gaat, als dit zou gebeuren zou de auto niet omhoog gaan wanneer ie word opgepompt. Pas wanneer de auto niet meer omhoog gaat wanneer deze wordt opgepompt neemt de gasdruk toe.
Een citroen op de hoogste stand is toch ook niet knetterhard.
En vering dempt zoiezo niet, dat doet de schokbreker.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ennuh, om het even nuttig te houden.. Het probleem van de f waar het omgaat zijn in ieder geval waarschijnlijk defecte veerbollen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Waarom zou de bol stuk zijn ? Nogmaals : Als de wagen op hoogte blijft, is er niks mis met de sphere. De wagen wordt gewoon harder, naarmate hij hoger staat, doordat er meer hydragas in het systeem zit. Maximum wordt er over het algemeen tot 500 PSI opgepompt, maar zelfs met lowering pins staat hij dan als "een koekoek" op zijn poten en lijkt het net een jeep. Ik denk dus veeleer dat de vraagsteller niet echt kan vergelijken en dusdanig denkt dat zijn F abnormaal hard is. Een druk van 350 a 400 PSI is ideaal; Het geeft het sportieve rijgedrag dat je verwacht van een roadster. Harder dan een "peoplecarrier" dus, maar je tandsteen valt er niet van uit je mond. ;) Is dat wel zo, hebben ze dus gewoon te veel druk op je systeem gezet, denkelijk heeft je F dan lowering pins. Lowering wat ? Tja daar hebben ze bij de doorsnee MG garage nog niet van gehoord, maar wel vrij "common" in de MGF-scene.
Check dus eerst hoeveel druk er op je systeem staat (PSI, BAR ...), jammer genoeg hebben ze ook daar nog niet van gehoord bij de MG garage ..... zucht !

Voor zij die nog steeds niet geloven dat hoeveelheid druk recht evenredig is met hardheid van een F, geef ik graag een demonstratie. Iedereen welkom ! ;)
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

arjen schreef:Het gas neemt niet in volume af als de druk omhoog gaat, als dit zou gebeuren zou de auto niet omhoog gaan wanneer ie word opgepompt.
1: Natuurkunde les 1: ieder gas neemt in volume af bij het verhogen van druk.

2: Ik zei dat het gas in volume af nam, niet dat dat zoveel was om de toename van vloeistof te compenseren. En dat is ook helemaal niet het geval.

3: Citroen gebruikt een ander systeem.

4: Veel auto's met hydragas hebben helemaal geen schokbrekers, en toch hebben ze werkende demping => de veerbollen zelf. Het verhogen van de vloeistof druk heeft invloed op de gasdruk, en daarmee dus op zowel de vering als de demping.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie