Slippende koppeling
Slippende koppeling
En de probleempjes blijven komen bij mijn 'opknappertje'.
Was van de week bij Rik, en die zei toen hij even in de auto zat en hij de koppeling liet opkomen direct dat de koppeling behoorlijk laat aangreep. Ik had nog nergens last van gehad en maak erg weinig kilometers, dus maakte me niet druk.
Nu wilde ik vandaag een paar keer goed hard optrekken, maar op het moment van koppeling intrappen-schakelen-gasgeven lijkt het erop dat de auto helemaal niet schakelt maar ziet het eruit alsof ik gewoon even gas loslaat en vervolgens weer gas geef in dezelfde versnelling. Ook krijg ik hem opeens moeilijk in de eerste versnelling bij een net gestarte koude motor.
Dit is waarschijnlijk een slippende en gare koppeling? hydraulische koppelingscylinder heb ik geloof ik niet maar enkel een kabel? En is het een natte of droge koppeling?
Daarnaast stotterde de auto ook regelmatig en viel af en toe half mijn stuurbekrachtiging weg en gilde de v-snaar, dit ligt denk ik aan de ontsteking en staat los van het bovenstaande probeem waarschijnlijk? De ontsteking kon gewoon de 6 meter regen en diepe plassen van vandaag niet helemaal aan (heb redelijk gare bougiekabels, staat van rotor en verdelerkap moet ik nog even kijken)
Ga morgen even testen of de motor afslaat als ik de koppeling zonder gas laat opkomen in zijn twee.
Hoeveel manuren staan er ongeveer voor het vervangen van de koppelingsplaten?
Was van de week bij Rik, en die zei toen hij even in de auto zat en hij de koppeling liet opkomen direct dat de koppeling behoorlijk laat aangreep. Ik had nog nergens last van gehad en maak erg weinig kilometers, dus maakte me niet druk.
Nu wilde ik vandaag een paar keer goed hard optrekken, maar op het moment van koppeling intrappen-schakelen-gasgeven lijkt het erop dat de auto helemaal niet schakelt maar ziet het eruit alsof ik gewoon even gas loslaat en vervolgens weer gas geef in dezelfde versnelling. Ook krijg ik hem opeens moeilijk in de eerste versnelling bij een net gestarte koude motor.
Dit is waarschijnlijk een slippende en gare koppeling? hydraulische koppelingscylinder heb ik geloof ik niet maar enkel een kabel? En is het een natte of droge koppeling?
Daarnaast stotterde de auto ook regelmatig en viel af en toe half mijn stuurbekrachtiging weg en gilde de v-snaar, dit ligt denk ik aan de ontsteking en staat los van het bovenstaande probeem waarschijnlijk? De ontsteking kon gewoon de 6 meter regen en diepe plassen van vandaag niet helemaal aan (heb redelijk gare bougiekabels, staat van rotor en verdelerkap moet ik nog even kijken)
Ga morgen even testen of de motor afslaat als ik de koppeling zonder gas laat opkomen in zijn twee.
Hoeveel manuren staan er ongeveer voor het vervangen van de koppelingsplaten?
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
Als je de auto in zijn laatste versnelling zet (5), en de motor blijft draaien en auto blijft stil staan, dan is je koppeling compleet gaar.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
handrem erop idd.... Die was ik nog even vergeten..... 

My MG-Rover history:
-
- MG-R Core
Als ie doorslipt na het schakelen dan is de koppelingsplaat waarschijnlijk toch versleten. Dit heeft verder geen invloed op het schakelen. En als het vloeistof niveau te laag zou zijn, dan komt je koppeling juist vroeg op ipv laat. En daar komt bij dat de koppeling van een 200 werkt met een kabel.
Koppeling vervangen is 4 tot 5 uurtjes werk.
Bedankt. Hij slaat in ieder geval niet af in zijn 2 of 5, maar koppeling is inderdaad best gaar. Gelukkig rij ik erg rustig, en mijn vriendin ook, dus hebben we er normaliter geen last van, alleen dus bij volgas opschakelen. Tzt ga ik de koppeling wel laten vervangen, koppelingssetje is via ebay niet zo duur: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0526549193arjen schreef:Als ie doorslipt na het schakelen dan is de koppelingsplaat waarschijnlijk toch versleten. Dit heeft verder geen invloed op het schakelen. En als het vloeistof niveau te laag zou zijn, dan komt je koppeling juist vroeg op ipv laat. En daar komt bij dat de koppeling van een 200 werkt met een kabel.
- Sander02
- MG-R Freak
Als je koppeling laat vervangen, check dan ook de conditie van dat dikke massieve tandwiel wat er achterzit, kom ff niet op de naam. Als je namelijk te lang met een slippende koppeling door blijft rijden, kan je schade oplopen door de veel wrijving of zo. Dan brand je er oneffenheden dacht ik. Ik geloof ook dat ze zo'n ding kunnen herstellen, door 'm te schuren maar bij mij is die ooit vervangen. Dat was in eerste instantie niet gedaan, maar toen begon koppeling vrij snel weer te slippen en moest die weer vervangen worden en toen heb ik ook maar zo'n tandwiel aangeleverd.
Van Noort heeft die voor weinig. Garage die koppeling verving was niet op de hoogte van dat tandwiel probleem.
Van Noort heeft die voor weinig. Garage die koppeling verving was niet op de hoogte van dat tandwiel probleem.
416SI 1996
Dat 'tandwiel' is je vliegwiel, die moet je altijd even checken als je het toch los hebt. Als je maar lang genoeg de koppeling laat slippen dan is alles mogelijk, maar in de regel hoeven die niet tot nooit vervangen te worden... Dan heb je het wel héél bont gemaakt. 

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW