Pagina 1 van 2

MG ZT-T diesel...

Geplaatst: vr jun 24, 2011 12:16 pm
door marwee
beste leifhebbers,

een aantal weken gelden een zt-t diesel aangeschaft, na al n x een mg zs180 en een mg f te hebben gehad nu weer bezweken, ca. 180000 km's, mooie wagen, x-power grey, diesel en automaat, wordt je helemaal heerlijk lui van trouwens, een paar vragen...
boven de 110 gaat alles trillen, stuur licht, gaspedaal, bijrijdersstoel, 1 velg is al gericht en alles gebalanceerd, zitten 4 nwe. vredesteins onder, hoe te verhelpen?
rammelt als afgekeurde doos tupperware, oa dashboard en knopjes deuren, hoe te verhelpen?
verbruikt ca. 1 op 13, is dat normaal en elke dag brandt wel n paar x het gele engine check lampje... wie o wie?

en ja best wel n MG freak nog steeds, zat bekijks met dat gave ding

gr
marcel

Re: MG ZT-T diesel...

Geplaatst: vr jun 24, 2011 12:58 pm
door Rik
Als je zeker weet dat de velgen + banden goed gebalanceerd zijn zul je het in de stuurinrichting moeten zoeken, of misschien zelfs een aandrijfas die niet zuiver meer is, homokineet die ruim is etcetera.
Het rammelen heb ik in een 75 en/of ZT nog nooit meegemaakt. Het dashboard heeft nog wel eens de neiging te willen 'kraken' en de binnenspiegel kan hopeloos irriteren als het glaasje ietwat loskomt, die gaat mega trillen. Daarnaast wil de pook van een ZT ook nog wel eens 'rammelen'

Het verbruik vind ik aardig hoog, ondanks dat het een automaat is zou ik 1 op 16 toch een behoorlijke vereiste vinden. Hangt natuurlijk ook volledig af van wat je zoal rijdt. Ik reed met de ZT ruim 1 op 19 a 1 op 20 (handbak + cruise control) op lange afstanden, maar 1 op 12 in de Eiffel.

Die BMW diesels zijn prima motoren maar vereisen wel het nodige (secure) onderhoud, het check engine lampje kan voor de carterventilatie zijn (bij 3-series een veelvoorkomend euvel) en een voorbode op een verstopt olieafscheidertje.
BMW heeft inmiddels een ontwikkeld (4de of 5de generatie carterventilatie) welke onderhouds vrij is. Ermee door rijden kan op de lange termijn tot behoorlijk motor- en/of turboschade leiden. Kan ook goed voor iets anders zijn natuurlijk, even uit laten lezen zou ik zeggen.

Succes met de aankoop :D

Geplaatst: vr jun 24, 2011 12:59 pm
door roland
welkom in de wereld van mg diesel trilt altijd wel iets in zon ding
rammels en piepjes niet vreemd ;)
verbruik, t'is een BMW dus weet ik niet maar mijn ZR diesel doet 1 op 14
als alles goed is gebalanceerd kijk eens naar de motorsteunen
of de aandrijf assen of ze niet zijn beschadigt of defect
als je remt trilt het dan :?:
plaats eens wat schuimrubber tussen de A stijlen helpt goed voor piep en krakjes

tenx...

Geplaatst: vr jun 24, 2011 3:39 pm
door marwee
lkkr snel gereageerd...

had ik miss. toch de x-type estate diesel moeten kopen??? nee, zt-t veel mooier nog steeds...

maandag eerst weer naar velgenboer toe...
gr
marcel

Geplaatst: vr jun 24, 2011 4:41 pm
door VandenPlas
Heb ook wel eens gekeken voor een X-type. Haald het toch niet bij een 75/ZT qua looks, uitstraling en interieur.
Zal verder best goed rijden zo'n X-type.

Geplaatst: vr jun 24, 2011 8:01 pm
door Rik
X-type, nee, dan 100x liever een MG ZT of Rover 75. Jaguar had nooit zelf moeten proberen een 'poor-mans-Jag' te bouwen, dat kon Rover veel beter...

... En om over het interieur van een X-type maar te zwijgen... :+

Geplaatst: zo mar 04, 2012 8:41 pm
door marwee
trilling was uiteindelijk de homokineet die versleten was, mg rover koree vervangen, leuke dealer en goeie gasten daar, zt-t rijdt weer perfect
gisteren zelf racechip ingebouwd, klusje van half uurtje en het werkt nog ook. echt leuk voor dat geld...

Geplaatst: ma mar 05, 2012 11:20 am
door Johnny_D
*Knip*

Geplaatst: ma mar 05, 2012 11:51 am
door bam
marwee schreef: Gisteren zelf racechip ingebouwd, klusje van half uurtje en het werkt nog ook. echt leuk voor dat geld...
Hoe en wat heb je dan gedaan?

Geplaatst: ma mar 05, 2012 12:12 pm
door roland
marwee schreef:

Gisteren zelf racechip ingebouwd, klusje van half uurtje en het werkt nog ook. echt leuk voor dat geld...

en Bam
Hoe en wat heb je dan gedaan?
:shock: en waar zijn de stap voor stap foto's :mrgreen:

Geplaatst: do mar 08, 2012 12:36 am
door marwee
ik heb de chip van racechip.de gekocht, ze hebben een van 130 en een van 230 euro, heb de 1e gekocht, het werkt echt
daarvoor nog n tip van n bmw freak gekregen en de EGR regekklep schoongemaakt, zit tussen intercooler en inlaatspruitsuk


ik zag aardig wat reacties op mn racechip verhaal, een vervolg
heb een MG ZT-T diesel automaat uit 2003 met ruim 190000 kms...
bij racechip.de gewone chip besteld a 130 euries, geen gezeur met btw, verzendkosten enz.
motorisolatieplaat eraf, 3 boutjes, stekker van de commonrail eraf gehaald, vervangende kabel geïnstalleerd, check met LEDlampje, was ok daarna het kastje met chip erop aangesloten en starten maar...
TOP! liep ff 200 rpm hoger stationair maar daarna warm gereden en weer netjes 600 rpm stationair, en echt veel meer souplesse, trekt vloeiender op,loopt netjes enz enz
ze zeggen 25% meer koppel en vermogen, t zal wel maar dat die echt veel lkkrder loopt, beter optrekt klopt echt!
ik ga na het genieten van de xtra power kijken of ie idd zuiniger is geworden, ben benieuwd, liep gem. 1 op 13 a 14, echt niet zuinig voor n diesel, maar ja ruim 1600 kg, automaat

Geplaatst: do mar 08, 2012 8:43 am
door roland
:dry: das geen chip maar een tuningbox :roll:
chip is om zelf op de print te solderen vandaar al die vragen ;)

Geplaatst: do mar 08, 2012 9:51 am
door mixtuurorgel
Ik heb er een tuningbox van Roverron in zitten, installatie daarvan is binnen een paar minuten gedaan.
Ben wel eens nieuwsgierig naar het verschil in prestaties van die verschillende boxen en het verschil met één van b.v Ziptuning


mixtuur

Geplaatst: do mar 08, 2012 10:33 am
door bam
Die tuningbox van roverron (met pierburg lmm)heb ik er ook inzitten die zorgt voor een beter koppel onderin. Maar daarbij heb ik ook de software laten vervangen voor meer vermogen (ze garanderen 153 pk).
Bij mij is de egr klep vervangen voor een doorgaande pijp en is de egr afgesloten.
Al met al is de auto veel zuiniger geworden en heerlijk om lui mee te rijden.

Geplaatst: do mar 08, 2012 11:29 am
door mixtuurorgel
Welke software heb je vervangen ? Het verhaal over die EGR klep is al vaker aan de orde geweest, zonder die klep is je auto toch nog meer vervuilend?

Geplaatst: do mar 08, 2012 3:29 pm
door bam
De software van het motormanagement is vervangen voor software van BMW die lichtelijk is aangepast.
BMW heeft nl. een versie van deze motor met variable turbo alleen nou heb ik geen variable turbo dus is die software hier en daar aangepast om compatibel te zijn met mijn motor. (verhaal tuner)