Pagina 1 van 1

zwakke plekken 400 serie

Geplaatst: vr apr 22, 2011 10:47 pm
door MARTIN
:mrgreen: iedereen die een 400 in bezit heeft of een aanverwant model zoals de ZS en de 45 let op en neem op tijd actie.

de 400 serie is op zich niet erg roestgevoelig , maar er zitten toch een paar plekken die aandacht verdienen.

de dorpelbalken zijn standaard niet goed ingespoten met een roestwerende tectiel /en /of/ waxlaag.
met als gevolg dit....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit beeld zie je dus pas als de kunststof dorpel eraf haald.
deze rover waar ik aan bezig ben is van 1996 en verder in uitmuntende staat.
helaas begint de roestduivel toch te knagen.
onze oude 416 uit '95 heb ik toen ook al voorzien van 2 nieuwe dorpelhoeken.

ook aan het voorspatbord aan de onderkant komt roest voor.
dit komt doordat het onderste deel van het spatbord zich vult met zand en vuil.

Afbeelding

ik hoef niemand uit te leggen wat dit betekend voor je spatbord en dorpel.
ook het voorste randje van je spatbord net voor de aansluiting met je bumper gaat langzaam roesten.
dit komt door de lip die aan de binnenzijde het binnenscherm vasthoud.
de verf bladdert hier vlug vanaf waardoor de roest naar het zichtbare randje aan de buitzijde kruipt.

Afbeelding

de hele onderrand van de dorpel vertoont na jaren bladerende verf , en de roest kruipt dan in het dubbelwandige gedeelte van de dorpel.

Afbeelding

Afbeelding

oplossing hiervoor is indien nog niet rot.
roest en vetvrij maken / primer opbrengen / en een goede bodycoating aanbrengen ...ook aan de onder/bodem zijde.

verder de dorpels goed inspuiten met tectiel , het liefst met een slangetje met sproeikop zodat deze de dorpel rondom inpuit.
wees niet zuinig.

net onder de slotvanger van de achterdeur zit een plasic afdek dopje.
haal dit weg en spuit via dit gat veel tectiel naar beneden in het spatbordrandje net voor het achterwiel.
hier is het ook dubbelwandig en gevoelig voor optrekkende roest.

is het bij jou nog niet zover?,zorg dan dat je de boel nu conserveerd zodat je nog lang van je MG/ROVER roestvrij kan genieten.

Ook ik ben nog niet te laat, en de ZS gaat deze zomer helemaal in de tectiel en underbodycoating.

Geplaatst: zo apr 24, 2011 7:46 pm
door p@p@zs
Dat van dat zand bij het voorscherm is me bekend, als ik m was zet ik de slang er net zolang op tot er geen zooi meer mee uitkomt.
Achterste wielkasten net zo, op de bovenste rand blijft ook altijd rommel liggen

Geplaatst: wo jun 15, 2011 1:04 am
door Sander02
Mijne is helaas al aan het roesten. Dorpel zat los op die plek. Kwam ik achter toen ik er voet op zette. Heb het met een roestomvormer bespoten, maar nog niet heel goed.

Wat ook irritant is het roest een stuk boven die dorpelhoek. Een plek die goed in het zicht is. Elke keer als ik daar een gaatje opvul, verschijnt er tijdje later in de buurt wel weer een blaasje op de verf. allemaal dubbelwandig. Is daar ook tussen te komen?

Geplaatst: di nov 08, 2011 12:33 pm
door Sander02
Wat zou dat ongeveer kosten, zo'n nieuwe dorpelhoek in er in lassen?

Geplaatst: di nov 08, 2011 10:47 pm
door Johan
@ Marvon, goeie tip, had dit topic nog niet gezien. Even checken voor de natte weken er weer aankomen..

Ook een zwak puntje van de 400/45/ZS(en Honda...) is de benzineklep, deze wil nog wel eens van binnenuit gaat roesten. Dit zie je uiteraard buitenop pas verschijnen als het roestproces al lekker een tijdje bezig is.

Geplaatst: zo jul 07, 2013 7:24 pm
door tomcat.t16
Ben jij lasser van beroep Marvon?

Geplaatst: zo jul 07, 2013 8:09 pm
door Gerald-17
vrachtwagenchauffeur Toet Toet

Geplaatst: zo jul 07, 2013 8:51 pm
door Lord Sterling
Het grappige is dat dit probleem zich ook voordoet bij mijn type BMW 5-serie (model E34). Vooral de latere modellen zijn uitermate gevoelig voor roest op de dorpels en dat komt door de kunststof dorpellijsten die eerdere E34's niet hebben.

Ik heb daarom het idee dat elke auto met "extra" dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft.

Een voorbeeld waarbij de schade nog te overzien is, tenminste ik heb erger gezien:

Afbeelding

Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn auto :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Elk jaar haal ik bij mijn BMW de dorpellijsten en de voorschermen aan de voorkant los. Een aardige klus, maar keer op keer constateer ik dat er veel natte rotzooi blijft liggen met alle gevolgen van dien.
Doordat ik de boel daar grondig schoonmaak zijn mijn dorpels nog behoorlijk hard en hoeft daar vooralsnog geen restauratie te worden verricht.

Geplaatst: zo jul 07, 2013 9:05 pm
door MARTIN
peter.evers schreef:Ben jij lasser van beroep Marvon?
:mrgreen: mijn originele beroep is onderhoudsmonteur/bankwerker en daar horen een aantal lasdiploma's bij

dat vrachtwagenrijden is maar bijzaak die de rekeningen betaald ;)

Geplaatst: ma jul 08, 2013 1:12 pm
door JB45
Lord Sterling schreef:Het grappige is dat dit probleem zich ook voordoet bij mijn type BMW 5-serie (model E34). Vooral de latere modellen zijn uitermate gevoelig voor roest op de dorpels en dat komt door de kunststof dorpellijsten die eerdere E34's niet hebben.

Ik heb daarom het idee dat elke auto met "extra" dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft.
De E36's hebben het ook.
Dat het lijkt alsof elke auto met de kunststof dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft, kan heel goed kloppen.
Als deze lijsten bevestigd zijn op de originele manier (met pinnetjes in de dorpels (zoals je op de foto's ziet), dan zijn deze inderdaad roestgevoeliger. Na verloop van tijd worden de rubbertjes om de gaatjes wat slechter en gaan lekken. Daardoor komt er water in de kokerbalk, die geen kan meer op kan. Dat gaat vervolgens rotten.