Airco pomp vastgelopen

Plaats reactie
Ton Roks

Airco pomp vastgelopen

Bericht door Ton Roks »

Zijn er leden die ervaring met dit probleem hebben. De aircopomp van mijn ZT260 is vastgelopen. Ik heb de auto bij een Honda dealer gekocht die hem had ingeruild op een Hybrid. De dealer wiilde de pomp (zelf) maken onder (gedeeltelijke) garantie. In Engeland een nieuwe pomp gevonden voor 600 GBP. Er bleken ook een slang lek en een slang verstopt te zijn. Na een lange reparatie - en heel wat gezoek naar een pomp en de slangen - was de auto klaar. Nota van meer dan 2 mille, waarvan iets minder dan de helft voor mijn rekening. Binnen 12 kilometer deden zich dezelfde verschijnselen weer voor die indertijd aan het vastlopen vooraf gingen: snel wisselende stationairloop van de motor (een teken dat hij veel weerstand ondervond) en snelle bewegingen van de spanner (ook een teken dat de belasting snel wisselde). Ik heb de airco terstond uitgeschakeld, maar vermoed door het luchtje dat er van af kwam, dat de pomp al aardig wat schade heeft opgelopen. Het kan zijn dat de nieuwe pomp al een defect had bij levering, maar ook dat er iets anders is fout gegaan. Iemand suggesties of goede raad?
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: hoi ton

wat een pech, het lijkt mij dat of de montage niet geheel volgen plan is gegaan of inderdaad een fout in de pomp.
de garage zou de pomp kunnen terug sturen naar de leverancier om uit te zoeken of het aan de pomp lag.
in de tussen tijd ben je natuurlijk niet geholpen.
ik had begrepen dat er in de V8 een speciaal kleinere airco is gemonteerd ivm de ruimte,
weet je of dit ook het geval is met de pomp zelf, of is deze hetzelfde als bv in de 75 1.8 of de V6
zo ja kijk eens op ebay.co.uk
Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: deze zit op de 1.8 en de V6 modellen van de mgzt

Afbeelding

is dat dezefde als bij jou ? nr = JPB000040A
Laatst gewijzigd door MARTIN op za apr 02, 2011 11:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ton Roks

Bericht door Ton Roks »

Nee, het is een heel andere. Hij schijnt van Visteon te zijn en ook op een Ford Galaxy met V6 te zitten.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: dan is deze toch wel een stuk goedkoper.
Afbeelding
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Beste Ton,

Ik heb je een PM gestuurd.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Waarschijnlijk is er materiaal van je oude pomp achtergebleven in het systeem, en zit dat nu weer in de pomp. Neem aan dat het filter wel vervangen is? Airco systeem volledig reinigen nadat een pomp vastgelopen is valt niet mee..
Gebruikersavatar
cde653
MG-R Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:06 am
Woonplaats:
Locatie: Houten

Bericht door cde653 »

Ton Roks schreef:Nee, het is een heel andere. Hij schijnt van Visteon te zijn en ook op een Ford Galaxy met V6 te zitten.
Hallo Ton,

Het origineel is ook een Vistion, zit ook in de 1998-2004 16 kleps Mustang GT. (zelfde motor). Ik heb na het vastlopen van mijn originele er al 2 stuks in laten monteren (zo'n 3 jaar geleden zelf via internet in de USA voor ca. $ 200,00 excl. per stuk). Ze zijn allemaal vastgelopen. De oorzaak is dat de pomp te zwaar zou zijn voor het relatief kleine airco systeem van de ZT260. Er schijn te weinig koelvloeistof terug te komen van de airco dus ook te weinig smering voor de pomp zodat hij op den duur vast loopt. Sinds vorig jaar heb ik een (schrik niet) peugeot 207 airco pomp met variabele opbrengst (i.p.v. aan of uit) met enige aanpassingen en garantie laten inbouwen en ik moet zeggen perfect. Veel betere werking en geen problemen meer tot nu toe. Mijn ZT260 goeroe (hij heeft zelf ook een ZT260), die dit heeft geregeld is garage v.d. Post in Badhoevedorp.


http://www.vdpost.nl/vdpost/

Zonder deze man reed ik allang geen ZT260 meer, ik kan hem je van harte aanbevelen.

Vr. groet

cde653
Ton Roks

Airco

Bericht door Ton Roks »

Waardevolle info. Daar kan ik zeker wat mee. Bedankt!
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: jammer, hij vraagt wel de hoofdprijs zeg.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: en nog steeds te koop voor de hoofd prijs

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mg/m ... ousPage=lr
Afbeelding
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Jammer dat hij hem (wederom) te koop heeft staan, in een recent artikel in Great British Cars sprak hij er nog over dat hij hem misschien in de toekomst wilde laten voorzien van een supercharger.

De prijs lijkt me wel redelijk gezien het andere aanbod in Nederland en Duitsland. De prijzen van de V8's liggen nu eenmaal op een ander niveau dan die van de 4- en 6 cilinder varianten.
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Plaats reactie