Pagina 1 van 2
schommelende turbodruk (opgelost)
Geplaatst: vr apr 01, 2011 11:37 am
door roland
Weer een probleem waar ik niet uit kom met de zr diesel
het volgende (alles bij vol gas)in de 1e en 2e versnelling is de turbodruk piek 1,3 en dan constant 1,2 bar bij toerental 1800 tot 4200
dan de 3e 4e en 5e van 2000 tot 3000 1,2 dan begint hij hij te schommelen
0,9 0,8 voor 3a4 seconden dan weer 2 seconden 1,3 1,4 bar
enz tot de 4000 toerental vanaf dan blijft hij weer 1,2 bar het is zeer goed
merkbaar en trekt dan voor geen meter.
Wat heb ik al gedaan!
1 turbo slangen gecontroleerd op lekkage en schoon ge maakt
2 MAF is nieuw
3 zeer grote beurt gehad
4 actuator gecontroleerd
5 wastegate + stangetje gecontroleerd
6 egr klep is schoon + hij werkt ook nog eens (tot nu toe)
zit nog te denken aan de MAP sensor maar hoe test ik die?
Roept u het maar want ik kom er niet meer uit.
Geplaatst: za apr 02, 2011 3:40 pm
door rover4u2nv
net als up de britse forum word gezegd. heel misshien heb je (boost creep) dat heeft te maken met je de veer van je actuator een beetje slap is. en door te hoge turbo druk gaat de wastegate open. wat kan proberen is the turbo druk weer op standaard draaien en testen. mocht je dezelfde weer krijgen. den misshien kan je the actuator vervangen.
greetz
Geplaatst: za apr 02, 2011 7:56 pm
door roland
heee playboy
heb op het britse forum ook al gezegt als mijn turbodruk
op de meter trug loopt naar 0,8 dan is er geen verandering
in de meting van de MAP die blijft 3,8 3,9 maar die zal dan
toch ook terug moeten lopen?
ik heb zeker geen lek in de slang van de meter 100%
en die terugval aan trekkracht is zeer goed merkbaar
en is precies op het moment dat de meter aan geeft
maar maar die MAP waarden schommelen nog geen volt.
Geplaatst: zo apr 03, 2011 9:36 am
door arjen
Bij de waste gate komt geen turbodruk, dus dat van dat veertjes klopt niet. Mischien dat het motormanagement de druk terugzet, er zal dan een storing worden aangegeven bij het uitleven.
Wat ook kan is een gebrek aan brandstof wanneer er vol vermogen geleverd moet worden. Dan gaat de uitlaatgas snelheid iets omlaag wat ook verandering in de turbodruk kan opleveren.
Of in je luchtaanvoer of uitlaat misschien een vernauwing waardoor de turbo zijn snelheid niet kan houden.
Geplaatst: zo apr 03, 2011 11:39 am
door Gerald-17
ik had vrijdag met de bus van het werk een probleem dat die totaal niet meer wilde optrekken, toen bleek de intercooler stuk te zijn zal dat een optie wezen?
Geplaatst: zo apr 03, 2011 1:05 pm
door roland
er is mij verteld op het uk forum dat het koppel tussen die
toeren ophoud en de trekkracht dan in eens vlak is (koppel verloop)
dus ik denk dat het dat wel kan zijn.
en da ben ik niet gewend misschien speeld da mee
heb 3 diesels gehad automaten 1x golf 110pk 1x audi a6 avant 2.5 150pk
1x mercedes 270cdi 170pk en nog geen een met een koppelkromme
als de zr dus ik moet of er mee leven of

sdi's, d-kat, remap
denk het laatste want dit is niets zo.
@arjen
met dat veertje bedoelt hij de veer in de actuator die kan verzwakken
zo dat de wastegate opening schommeld door de druk
Geplaatst: zo apr 03, 2011 5:57 pm
door arjen
[quote=
@arjen
met dat veertje bedoelt hij de veer in de actuator die kan verzwakken
zo dat de wastegate opening schommeld door de druk[/quote]
Dat kan bij een dumpvalve, maar niet bij een waste gate. De waste gate word elektrisch gestuurd dmv vacuüm. De dumpvalve, die een diesel niet heeft, zit aangesloten na de gasklep en word door het vacuüm in het inlaatspruitstuk opengetrokken zodra de gasklep dicht gaat. Deze klep werkt ook als overdruk ventiel en bevat een veer die te zwak kan zijn waardoor ie druk gaat afblazen.
Geplaatst: zo apr 03, 2011 7:37 pm
door rover4u2nv
arjen schreef:[quote=
@arjen
met dat veertje bedoelt hij de veer in de actuator die kan verzwakken
zo dat de wastegate opening schommeld door de druk
Dat kan bij een dumpvalve, maar niet bij een waste gate. De waste gate word elektrisch gestuurd dmv vacuüm. De dumpvalve, die een diesel niet heeft, zit aangesloten na de gasklep en word door het vacuüm in het inlaatspruitstuk opengetrokken zodra de gasklep dicht gaat. Deze klep werkt ook als overdruk ventiel en bevat een veer die te zwak kan zijn waardoor ie druk gaat afblazen.[/quote]
de rover L serie motoren heeft geen electrise wastegate. de hoeveelheid turbo druk word bepaald door de afstelling van the bout op de actuator. als de turbo op grens van de bepaalde druk komt gaat de wastegate open om overdruk te verkomen.
meer info hier
http://www.roverdiesel.co.uk/menuair/49 ... ssure.html
http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=341571
Geplaatst: zo apr 03, 2011 7:46 pm
door roland
ja arjen een dumpvalve maar wij praten aleen over de actuator
het vacuum potje op de turbo daar zit een membraam met een veer in
en die veer kan verzwakken zeggen ze

Geplaatst: zo apr 03, 2011 8:27 pm
door arjen
Volgens mij is dit systeem alleen op de sdi's. Verhaal van die veer kan hier wel kloppen. Zal het eens bekijken. Bij dit systeem zou je de turbodruk ook niet kunnen verhogen met chiptuning, wat bij een zr volgens mij wel kan.
Geplaatst: zo apr 03, 2011 9:27 pm
door rover4u2nv
arjen schreef:Volgens mij is dit systeem alleen op de sdi's. Verhaal van die veer kan hier wel kloppen. Zal het eens bekijken. Bij dit systeem zou je de turbodruk ook niet kunnen verhogen met chiptuning, wat bij een zr volgens mij wel kan.
nee de L series komen in 3 smaken 1: non intertercooled (mechanisch pomp
2: intercooled met electronisch pomp
3: intercooled met electronisch bestuurd pomp(bosch vp37) en verbeterde turbo.
chiptuning kan wel maar met the L series de britse gasten zeggen dat een remap van de ecu meer voorwaarden heeft over chiptuning.
Geplaatst: ma apr 04, 2011 9:45 am
door roland
Als ik het goed begrijp zeggen de engelse chiptuning voor het vervangen
van de chip en remap voor de methode met de obd (dus bij ons de chip
op maat)
@arjan
wat je zegt klopt gedeeltelijk door meer diesel in te spuiten wordt
de turdodruk al iets hogen maar wil je meer druk moet je het stangetje
van de actuator verdraaien omdat het niet elektrisch gestuurd wordt.
Geplaatst: ma apr 04, 2011 12:47 pm
door Mista T
Als ik het verhaal zo lees komt bij mij de gedachte op van een kapotte wastegate. Jij hebt de turbo druk omhoog geschroefd via de wastegate. Dit geeft volgens mij nog weleens problemen dat deze daardoor sneller slijt. Je zou eigenlijk eens een turbodruk regelaar moeten plaatsen. Deze zijn beter bestemd tegen de aangepaste druk. Heb hem zelf ook in de 45 en die blijft het goed doen.
Ander problee zou toch je fuelling zijn. Heb je de sdi's er nu al in?
Geplaatst: ma apr 04, 2011 12:48 pm
door Mista T
Als ik het verhaal zo lees komt bij mij de gedachte op van een kapotte wastegate. Jij hebt de turbo druk omhoog geschroefd via de wastegate. Dit geeft volgens mij nog weleens problemen dat deze daardoor sneller slijt. Je zou eigenlijk eens een turbodruk regelaar moeten plaatsen. Deze zijn beter bestemd tegen de aangepaste druk. Heb hem zelf ook in de 45 en die blijft het goed doen.
Ander problee zou toch je fuelling zijn. Heb je de sdi's er nu al in?
Geplaatst: ma apr 04, 2011 3:07 pm
door roland
hoi Roy
Ik heb nog steets geen SDI verstuivers
de druk heb ik ook niet op ge schroefdvolgens mijn
meetingen van af de map draaid hij 1.05 bar bij vol gas
mijn meter geeft 1,1 1,2 aan en dus bij de 3000 toeren valt hij naar
1.0 0.9 en daar houd het koppel ook op dus ik denk da het dat is
wa ik voel.
door mijn nieuwe project mgb gt is het er nog nie van gekomen
om er SDI's in te steken ze staan op marktplaats maar die gast vraagt
125 euro en das te veel.
Geplaatst: do apr 07, 2011 8:49 pm
door CaVeY23
Ik rij zelf nu een subaru impreza wrx.
Ik had ook ineens een probleem met me druk 0.5bar dit is wastegate druk. Wat je kan doen is je solenoid even goed schoonblazen.
Ik heb dit gedaan en hielp wel, er loopt schone/vieze lucht door dus zou verstopt kunne zitten.
Ik zelf heb ook op eBay een manuel boost controller gekocht, 15€

in Nederland kost die 80 dus... Was in Engeland.
Zou dus eerst ff slangetjes schoonmaken!!