1.6 vs 1.8

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

1.6 vs 1.8

Bericht door Sander02 »

In het geval dat ik mijn auto zou vervangen (416SI) door een 45 is de 1.8 dan een aanrader? Of toch beter een 1.6?
Als je naar de specificaties kijkt is er weinig verschil.

Trekt een 1.8 nu echt merkbaar sneller op? 0.7 sec gaat nergens over natuurlijk. Die paar km meer aan maximale snelheid is ook niet echt interessant.

Of merk je het vooral aan benzine verbruik?

1.6: 145 N·m (107 lb·ft) 190 km/h (118 mph) 10.0 secs
1.8: 160 N·m (118 lb·ft) 195 km/h (121 mph) 9.3 secs
416SI 1996
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9051
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: 1.8 heeft iets meer pk,s en koppel.
het maakt niet zoveel uit t.o.v de 1.6.
echter is het 1.8 blok wel sterker en heeft het een betere bak.
wil je het b.v ombouwen tot een vvc blok met 160 pk dan is dat mogelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Dat VCC gebeuren, is dat niet bij een 1.6 mogelijk?
Wat wordt er allemaal vervangen?
Is dat dit: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... obine.html
416SI 1996
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Ik ken alleen het verschil tussen een 1.4 en een 1.8 dat verschil merk ik heel goed. Niet zozeer in optrekken, maar wel als ik op hogere snelheid gas geef of met meer mensen in de auto zit. Ik rijd met mn 1.8 zuiniger dan de 1.4 komt denk ik onder andere, omdat de motor op hogere snelheid rustiger draait...
Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9051
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

Sander02 schreef:Dat VCC gebeuren, is dat niet bij een 1.6 mogelijk?
Wat wordt er allemaal vervangen?
Is dat dit: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... obine.html

:mrgreen: met een 1.6 is het wel mogelijk maar de krukas is te zwak ,dus niet aan te raden.

de advertentie is alleen de inlaat. er hoort dan ook een cillinderkop bij en een ecu +kabelboom en nog het een en ander
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Aha, dus het is een dure operatie en aan de onderdelen komen is mogelijk ook niet heel makkelijk?

Maar los van het vcc gebeuren is het 1.8 blok dus niet echt een meerwaarde tov 1.6. Zal ook iets minder zuinig zijn.
416SI 1996
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Een 1.6 is niet sterker of zwakker dan een 1.8. Het zijn precies dezelfde blokken, de enige verschillen zitten in de krukas en drijfstangen en kwa sterkte zit daar geen verschil tussen. (Bij normaal gebruik, bij 8000rpm ligt het wat anders omdat de zuigersnelheid van de 1.8 behoorlijk hoger ligt)

Een 1.8 heeft een beperkte meerwaarde, metname het extra koppel is wel leuk in een 400/45. En ik denk dat hij zelfs zuiniger wordt met een 1.8 erin.

Bij een keuze tussen een 1.6 of 1.8 zou ik zelf de voorkeur hebben voor de 1.8, maar de 1.6 voldoet eigenlijk ook prima.
Laatst gewijzigd door 118GTR op do mar 17, 2011 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Hartelijk dank voor de uitleg!
416SI 1996
Plaats reactie