1.6 vs 1.8
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
1.6 vs 1.8
In het geval dat ik mijn auto zou vervangen (416SI) door een 45 is de 1.8 dan een aanrader? Of toch beter een 1.6?
Als je naar de specificaties kijkt is er weinig verschil.
Trekt een 1.8 nu echt merkbaar sneller op? 0.7 sec gaat nergens over natuurlijk. Die paar km meer aan maximale snelheid is ook niet echt interessant.
Of merk je het vooral aan benzine verbruik?
1.6: 145 N·m (107 lb·ft) 190 km/h (118 mph) 10.0 secs
1.8: 160 N·m (118 lb·ft) 195 km/h (121 mph) 9.3 secs
Als je naar de specificaties kijkt is er weinig verschil.
Trekt een 1.8 nu echt merkbaar sneller op? 0.7 sec gaat nergens over natuurlijk. Die paar km meer aan maximale snelheid is ook niet echt interessant.
Of merk je het vooral aan benzine verbruik?
1.6: 145 N·m (107 lb·ft) 190 km/h (118 mph) 10.0 secs
1.8: 160 N·m (118 lb·ft) 195 km/h (121 mph) 9.3 secs
416SI 1996
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Dat VCC gebeuren, is dat niet bij een 1.6 mogelijk?
Wat wordt er allemaal vervangen?
Is dat dit: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... obine.html
Wat wordt er allemaal vervangen?
Is dat dit: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... obine.html
416SI 1996
- rover-ppd
- MG-R Addict
- Berichten: 391
- Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Oud-Beijerland
Ik ken alleen het verschil tussen een 1.4 en een 1.8 dat verschil merk ik heel goed. Niet zozeer in optrekken, maar wel als ik op hogere snelheid gas geef of met meer mensen in de auto zit. Ik rijd met mn 1.8 zuiniger dan de 1.4 komt denk ik onder andere, omdat de motor op hogere snelheid rustiger draait...
Sander02 schreef:Dat VCC gebeuren, is dat niet bij een 1.6 mogelijk?
Wat wordt er allemaal vervangen?
Is dat dit: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... obine.html
met een 1.6 is het wel mogelijk maar de krukas is te zwak ,dus niet aan te raden.
de advertentie is alleen de inlaat. er hoort dan ook een cillinderkop bij en een ecu +kabelboom en nog het een en ander
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Een 1.6 is niet sterker of zwakker dan een 1.8. Het zijn precies dezelfde blokken, de enige verschillen zitten in de krukas en drijfstangen en kwa sterkte zit daar geen verschil tussen. (Bij normaal gebruik, bij 8000rpm ligt het wat anders omdat de zuigersnelheid van de 1.8 behoorlijk hoger ligt)
Een 1.8 heeft een beperkte meerwaarde, metname het extra koppel is wel leuk in een 400/45. En ik denk dat hij zelfs zuiniger wordt met een 1.8 erin.
Bij een keuze tussen een 1.6 of 1.8 zou ik zelf de voorkeur hebben voor de 1.8, maar de 1.6 voldoet eigenlijk ook prima.
Een 1.8 heeft een beperkte meerwaarde, metname het extra koppel is wel leuk in een 400/45. En ik denk dat hij zelfs zuiniger wordt met een 1.8 erin.
Bij een keuze tussen een 1.6 of 1.8 zou ik zelf de voorkeur hebben voor de 1.8, maar de 1.6 voldoet eigenlijk ook prima.
Laatst gewijzigd door 118GTR op do mar 17, 2011 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!