Pagina 1 van 4
Koelvloeistof verlies met foto, welke pakking?
Geplaatst: do feb 10, 2011 12:36 pm
door Sander02
Mijn Rover 416 heeft een hoog koelvloeistofverbruik.
Had laatst karton onderauto gelegd maar zag niks.
Nu verrij ik m'n auto vandaag 2 meter(zodat ie voor m'n huis staat), ga ik ff op de knieen en zie ik wat druppels liggen.
Ik kon zien waar het vandaag druppelde, dus heb een foto gemaakt. Welke pakking is dat? En is dat een dure grap?

Geplaatst: do feb 10, 2011 1:38 pm
door arjen
Als het goed is moet dan aan de bovenzijde van het blok ook wat te zien zijn. Hij zou kunnen lekken bij de slang naar de radiateur of de slang naar de kachel. Ook het huisje waar deze slangen op zitten kunnen lekken of een van de sensoren in het huisje. De buis die om je motor loopt, de koppakking, inlaatspruitstukpakking enz.
Zou even goed om het motorblok heen kijken waar het precies lekt.
Geplaatst: do feb 10, 2011 1:51 pm
door Sander02
Is het dan handig dat ik eerst zorg voor een warme motor door flink stuk te rijden. Of kan 'm gewoon ff laten draaien? Zoals ik het vanochtend zag was dus echt van koude motor 2 meter verder neerzetten. Auto stond al aantal dagen stil. Of kijken als de motor draait. Zal met een doek eerst alles even weghalen.
Geplaatst: do feb 10, 2011 2:40 pm
door Johnny_D
dit kan dus echt overal vandaan komen. als hij echt al zo snel lekt is het makkelijk zoeken.
verrijst de auto een stukje, en ga dan alle koppel stukken van je koel slangen af (voor de zekerheid de slangen zelf ook). als je een lekke slang hebt, voel je vanzelf nattighijd

Geplaatst: za feb 12, 2011 7:50 pm
door Sander02
FF gekeken, maar nog geen stuk gereden omdat ik m'n parkeerplek voor huis even niet kijt wil. Motor wel een tijdje laten draaien. Kon nog niks vinden. Alles leek droog.
Zag wel dat er aan beide kanten van de demper ook wat druppelde en dat daar ook ergens wat rook ontsnapte.
Ander ding wat mogelijk met koelvloeistof verlies te maken heeft is dat de verwarming niet lekker werkt. Wordt heel traag warm. Heb vandaag voor de zekerheid kachelweerstand gecontroleerd. Was in orde.
Wat denken jullie.
M'n koelvloeistof is helder, geen troep erin en onder oliedop ook schoon.
Geen witte rook of aanslag boven uitlaat. Koppaking is al een keer vervangen. Koppen niet afgevlakt, was volgens Rover dealer toen niet nodig.
Geplaatst: za feb 12, 2011 9:33 pm
door tomcat.t16
Houd eens een vlammetje bij de peilstok, als je hem eruit hebt getrokken.
Als het knettert dan zit er KVS bij de olie
Geplaatst: zo feb 13, 2011 2:21 pm
door Sander02
Geen geknetter gelukkig

Geplaatst: zo feb 13, 2011 2:24 pm
door tomcat.t16
De druppels op de foto hebben niet echt een KVS kleur, als je het mij vraagt. Pak eens een druppel KVS met je vinger en als het zoet smaakt/ruikt is het KVS.
Geplaatst: zo feb 13, 2011 2:39 pm
door p@p@zs
Druppelen bij demper komt misschien omdat je kortere stukken rijdt.
Had de mijne ook last van en was zo doorgeroest, toen vervangen door RVS exemplaar van Xpower.
Geplaatst: zo feb 13, 2011 5:05 pm
door Sander02
Geproefd heb ik het nog niet

maar het rook dacht ik vrijwel nergens naar.
Geplaatst: ma feb 14, 2011 2:51 pm
door ColinB
Is wellicht ooit bijgevuld met water, dat zou de kleur kunnen verklaren.
Airco in je auto?
Geplaatst: ma feb 14, 2011 3:03 pm
door Sander02
Nee, maar heb wel 2 soorten koelvloeistof gemengd. Was niet de bedoeling, maar had het ff nodig en toen was er maar 1 soort bij de pomp.
Het altijd die Roze, maar laatst Shell universele groen achtige erbij gegooid.
Heb in het verleden wel eens meer een andere kleur gehad en toen zei een garage altijd 1 kleur gebruiken. Mengen kan o.a. uitdroging van de slangen veroorzaken.
Ik heb een airco, zo eentje die later is ingebouwd, maar daarvan is al een jaar de pomp defect en de druk eraf.
Geplaatst: di feb 15, 2011 2:42 pm
door Sander02
Mocht het overigens in het meest slechte geval met koppakking te maken hebben, is het dan verstandig om naar een ex rover dealer te gaan of zou een universele garage het goed moeten kunnen?
Geplaatst: di feb 15, 2011 8:00 pm
door arjen
Een universele garage ZOU dat goed moeten kunnen.
Maar dat geld voor alle reparaties. Als je de auto normaal bij een goede garage hebt met serieuse mensen die over voldoende kennis beschikken moet het wel goed komen.
Geplaatst: ma feb 21, 2011 1:33 am
door Sander02
Dinsdag breng ik 'm naar de garage. Ik laat weten hoe of wat.
Geplaatst: di feb 22, 2011 4:03 pm
door Sander02
Net telefoontje gehad.
Koelsysteem 2 en half uur onderdruk gehad maar geen lek gevonden.
Hij verdenkt koppaking, maar dacht dat deze mogelijk in het uitlaat gedeelte ofzoiets lekt. Dus dan zou je de koelvloeistof maar steeds moeten bijvullen.
Want anders is het zoals we allemaal al weten dure grap. 5 a 600 euro. Overigens dacht ik dat ooit bij een ex Rover dealer stuk goedkoper was.
Die lekkage van de foto was van de versnellingsbak. Pakking is kapot.
Maar goed, ik had ook een wintercheck laten uitvoeren.
Moet nu sowieso al veel laten vervangen: achterbanden, accu, wat lampjes.
Keerringen stuurkogel uitgedroogd. Versnellingsbak die lekt. Dus ookalweer allemaal bij elkaar ruim 500 euro.
Wat zouden jullie doen? Koppaking wel laten vevangen. Of gewoon tijd doorrijden en koelvloeistof bijvullen. Auto is 15 jaar auto, 220.000 KM. Begint aardig te roesten. Misschien moet ik maar een andere auto kopen
