Pagina 1 van 2

Rover 25 Hulp

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:35 pm
door Hoijong
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een half jaartje de trotste eigenaar van een Rover 25 1.4 Prestige, 76KW, 3-drs, uit 2004, met momenteel zo'n 62k+ op de teller (toen ik em kocht stond ie rond de 56k). Auto rijdt echt heel fijn en ben er zeker op vooruitgegaan na mijn Peugeuot 306 uit '98.

Nu heeft een marter huisgehouden en een aantal kabels te grazen genomen. Kwam erachter toen de auto tijdens het rijden begon te bokken en te schokken. De nokkenas sensor was volledig door, die heb ik makkelijk eruit kunnen halen en professioneel laten solderen. Zit er sinds vandaag weer in.

De dealer raadde mij dit ook aan gezien een nieuwe 130E ex btw zou kosten. Nu is nog een kabel ongeveer 3/4 door en ik kan nergens een werkboek vinden om te kijken wat die precies doet. (Is het mogelijk ergens goedkoop/gratis een werkboek(pdf) vandaan te plukken of downloaden?) Ben nog niet bij de garage geweest met de auto zelf, want pas sinds vandaag zit de nokkenas sensor er weer in. Die andere kabel is lastig want die kan ik net zo makkelijk aan 1 kant loskoppelen als die nokkenas sensor, alleen aan de andere kant verdwijnt hij een bundel in. Nu rij ik van het weekend naar mijn oom, die de 2de kabel ook professioneel gaat solderen in de auto zelf als hij ruimte genoeg heeft. Maar ik zou toch al blij zijn met advies van jullie. Zeker als blijkt dat ik met deze kabel kapot beter ook nog even niet kan rijden. De desbetreffende kabel gaat richting injector.

Op Foto 1 zien jullie de gerepareerde sensor. Foto 2 is de kapotte kabel, en foto 3 een zoom daarvan. Alle hulp is iig welkom, ook verdere tips met betrekking tot de auto en dit forum. Enig idee hoe ik de foto's werkend krijg?

[/img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... _n.jpg[img]

[/img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... _n.jpg[img]

[/img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... _n.jpg[img]

Re: Rover 25 Hulp

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:40 pm
door tomcat.t16
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:42 pm
door tomcat.t16
Solderen is de juiste manier, of een andere kabelboom fixen.

Zo'n kutbeest heeft ooit een KVS slang doorgeknauwd bij mijn Peugeot :D

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:48 pm
door Hoijong
Tnx voor de foto's te fixen. Verder enig idee wat de nu nog kapotte kabel doet? Kan ik er een KM of 3 mee rijden naar m'n oom? Dat bokken en stoten kwam door de nokkenas sensor is mij verteld, gezien daardoor geen waardes meer gelezen konden worden en de nokkenas dus verre van optimaal werkte. Geen idee wat die andere kabel is of doet.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:51 pm
door tomcat.t16
Positiesensor gasklephuis...

IIG, als DIE kapot is loopt je auto niet echt lekker...

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:54 pm
door Hoijong
peter.evers schreef:Ik denk dat dat met je ontsteking te maken heeft, die andere is voor je gasklephuisstand volgens mij.

IIG, als DIE kapot zijn loopt je auto niet echt lekker...
Die wat nog kapot is met de ontsteking? En wat doet die precies dan (ben redelijke autonewb)? Die 1ste foto is de gerepareerde nokkenas sensor iig.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:59 pm
door tomcat.t16
Sorry mijn fout,

Die nu kapot is is de positiesensor in het gasklephuis...
Loopt ie ook niet optimaal zeg maar.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:09 pm
door Johnny_D
hoe krijg je in vredesnaam een marter onder je motorkap?

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:11 pm
door Hoijong
peter.evers schreef:Sorry mijn fout,

Die nu kapot is is de positiesensor in het gasklephuis...
Loopt ie ook niet optimaal zeg maar.
Ok kan ik daar die 3 KM mee rijden om het te laten repareren of heb je kans dat dan meer beschadigt raakt? In dat geval moet ik een afspraak maken dat bij mij gesoldeerd wordt. Als dat al mogelijk is in de auto zelf. Heel erg bedankt voor de info iig! Over tal van zaken kan ik zelf wel wat vinden, maar auto's en dan specifiek dit model blijft altijd lastig.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:14 pm
door Hoijong
Johnny_D schreef:hoe krijg je in vredesnaam een marter onder je motorkap?
Die heb ik eronder gelokt.....Geen idee, hij zal een kleine opening gevonden hebben en is toen op iets lekker warms gaan liggen en gaan knabbelen aan de kabels, wegens visolie die daarin zit. Klote beesten iig.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:14 pm
door tomcat.t16
Het is niet optimaal omdat het motormanagment nu niet "weet" hoe ver jouw gasklephuis open staat. Beter is om het ter plekke te maken natuurlijk.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:35 pm
door Hoijong
Juist en van wat ik totnogtoe over het gasklephuis heb kunnen lezen, veroorzaakte dit ook het horten en stoten. Problemen met gas waren idd ook merkbaar. Prima, zal kijken of ik een afspraak kan maken dat hier gesoldeerd wordt. Enig idee waar ik me kan inlezen over dit type auto? Werkboekje of iets dergelijks? Vindt het nu toch best interessant!

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:37 pm
door tomcat.t16
Hier kun je veel informatie winnen.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:53 pm
door Hoijong
Dit type rover 25 is in principe hetzelfde als een honda civic? Of zeg ik nu iets heel verkeerds? Deze uit 2004 komt toch uit de de tijd dat Honda met Rover samenwerkte, vlak voor het faillissement van Rover?

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:58 pm
door tomcat.t16
In principe niet LOL

Totaal andere auto, er zullen vast wel gemeenschappelijke onderdelen zijn maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:59 pm
door Hoijong
Haha ok, dacht dat er allemaal honda onderdelen in zaten, maar dat heb ik dan ergens verkeerd gelezen.