Pagina 1 van 1

rover 420SI ('97) start niet meer

Geplaatst: za jan 22, 2011 6:44 pm
door marsrover
Al tijden moeite met starten, klinkt alsof de accu leeg is.
Start dan wel, maar echt met veel moeite.
Spanning is echter prima, ook met nieuwe volle accu.

Nu start hij helemaal niet meer, je hoort met starten alleen heel zacht een tikje en verder niks.

Ikzelf denk nu startmotor overleden, maar deze is pasgeleden vervangen. Kan dit aan andere dingen liggen?

Als ik nu namelijk het contact aan zet, hoor je het gasklephuis onregelmatig tikken en als ik dan het gas volledig open zet en weer terug is dit weer weg.
Kan dit ermee te maken hebben misschien?

Geplaatst: za jan 22, 2011 7:21 pm
door tomcat.t16
Stappenmotor is normaal.
Gereviseerde startmotor heb ik te koop eventueel.

Maar ik zou eerst beginnen met de massakabels te controleren...

Geplaatst: za jan 22, 2011 8:30 pm
door arjen
peter.evers schreef:Stappenmotor is normaal.
Gereviseerde startmotor heb ik te koop eventueel.

Maar ik zou eerst beginnen met de massakabels te controleren...
Mee eens!
En vervolgens de + kabel vanaf de accu naar de startmotor.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 8:10 pm
door marsrover
wanneer ik start hoor en voel ik de startmotor een TIK geven. Dus hij heeft spanning. Het klinkt alsof hij tegen wordt gehouden door iets.

Geplaatst: ma jan 24, 2011 8:39 pm
door tomcat.t16
Probeer de auto eens aan te duwen...

Geplaatst: ma jan 24, 2011 8:45 pm
door arjen
De tik is de spanning op het kleine draadje (klem 50) vanaf het contactslot. Wanneer de dikke draad vanaf de accu slecht is gaat hier niet zo gemakkelijk de inslagstroom van ca. 600 amphere doorheen. Datzelfde geld voor slechte contacten in het relais.
Als je een multimeter aansluit tussen de + van de accu en de + die vanuit het startrelais naar de startmotor gaat (dat hele korte stukje draad) dan moet je nagenoeg 0 volt meten tijdens het starten. Meet je hier een spanning dan betekent dit dat het probleem in de bekabeling of het relais zit. Om het relais uit te sluiten doe je dan nog eens hetzelfde maar dan meet je op de dikke + op het startrelais en de + van de accu.
Ik gok op een defect startrelais, gebeurt namelijk wel vaker.

Succes in ieder geval!

Geplaatst: ma jan 24, 2011 8:53 pm
door roland
Hoi marsrover
Ik had een zelfde probleem maar dan met mijn mgb
ook een tik en dan niets :( eerst massa na gelopen
moest wel goed zijn want ik had net de motor gereviseerd
dus startmotor er onder uit en aan de stroom en toen bleek
de solenoid dus de boosdoener startmotor had ik ook gereviseerd
maar de solenoid is niet te reviseren :evil: dus een uit mijn magazijn
gepakt en hij doet het weer als vanouds :dance: (dus misschien is het wel zo iets
als blijkt dat je massa goed is)

Geplaatst: di jan 25, 2011 9:21 pm
door marsrover
Oke, waar zit dat startrelais?

En is het startrelais van een 416 gelijk aan degene van de 420SI?
Heb namelijk ook een rover 416 staan, die wel start.

Geplaatst: di jan 25, 2011 10:43 pm
door arjen
Het startrelais zit op de startmotor zelf, het kleine deeltje waar de draden op komen. Deze verbind de hoofdstroom naar de startmotor.
Die van een 416 is anders.

Geplaatst: di jan 25, 2011 11:03 pm
door marsrover
Oke, ik ga dit van de week eens doormeten.

Geplaatst: di feb 08, 2011 5:24 pm
door marsrover
Het was inderdaad gewoon de startmotor.

Probleem is opgelost. bedankt voor de tips!