Pagina 1 van 2
820 Sterling Fastback '99: maandag the magic day;)
Geplaatst: do jan 20, 2011 8:59 pm
door Tomcat_FDH
Geplaatst: do jan 20, 2011 9:19 pm
door MGF MPi
Leuke auto zeg! Ziet er heel netjes uit en een mooie uitvoering.
Waarom heb je er voor gekozen om er eentje uit Engeland te halen eigenlijk, wilde je per se een fastback?
Geplaatst: do jan 20, 2011 10:31 pm
door The Flying Dutchman
Gefeliciteerd, de fastback's zijn knap zeldzaam in Nederland. Wel goed je automaatbak in de gaten houden, want dat is nog wel eens een teer punt bij de 820.
Geplaatst: do jan 20, 2011 10:34 pm
door MARTIN
mooi ...ik hou wel van dit model
Geplaatst: do jan 20, 2011 11:51 pm
door Tomcat_FDH
MGF MPi schreef:Waarom heb je er voor gekozen om er eentje uit Engeland te halen eigenlijk, wilde je per se een fastback?
Goh, daar zit heel wat achter, is dus best een lang/complex verhaal.
Zal proberen alles uit te leggen.
1. M'n charcoal Tomcat turbo FDH geeft sinds hij bij de dokter is geweest aan dat-ie het niet trekt als hoofdauto, dus ben ik gaan kijken naar iets anders als hoofdauto.
2. Sinds m'n 1e RHD, een Tomcat jap spec turbo, wil ik niet anders meer.
Ben verliefd geworden op rechts rijden.
Eigenlijk was ik al rond met een 216 coupe (ook RHD) in nightfire red met Honda blok, maar toen zag ik opeens deze. En dan komen opeens een aantal zaken die eigenlijk los staan bij elkaar.
1. m'n eerste Rover was een fastback (825D '91 amathyst - Minor motorcars - het blok met de dansende koppakkingen!) - altijd favoriet model gebleven samen met de coupé's...
2. Heb 2x een 827 coupé gehad, lekkerste blok en beste stoelen ooit.
(NG-BV-52 en 81-JJ-BT)
Wilde dus altijd nog es een fastback; liefst een 827 full options. Maar op 1 na (diamond white - nèt gemist op ebay) nooit eentje gezien met de juiste specs.
Kwam ik dus deze tegen, en zag ik - itt tot de 827's met leer - de échte stoelen erin zitten. Was gelijk verkocht. Gebeld, deal gemaakt, en de 216 afgezegd. Omweg met 2,5 uur trein extra, maar who cares;) Wel jammer da'k nu te ver weg ben van Longbridge voor wat leuke foto's, maar ik ben zielsblij.
The Flying Dutchman schreef:Gefeliciteerd, de fastback's zijn knap zeldzaam in Nederland. Wel goed je automaatbak in de gaten houden, want dat is nog wel eens een teer punt bij de 820.
Thx voor de tip. Je weet zelf hoe mooi de kleur is

Wat is precies de makke enne... hoe dit structureel op te lossen?
Geloof nog steeds niet hoeveel aan de auto gedaan is en voor hoe weinig hij naar huis komt - dadelijk op de weg staan voor minder dan €1500 all-in
Ooow als ik toch kon timen bij de RDW: lettercombi RHD lijkt me zo gaaf
Geplaatst: vr jan 21, 2011 12:00 am
door Dr Doggystyle
ziet er netjes uit
ik vond het leuk om de foto's in de 1e post erbij te zetten

Geplaatst: vr jan 21, 2011 12:25 am
door The Flying Dutchman
Wat voor kleur is het eigenlijk? Tahiti Blue of Oxford Blue?
Ik weet trouwens niet wat er precies met de bakken mis gaat, maar ik hoor vrij veel waarschuwingen op de Engelse 800 fora dat het niet echt een probleemloze bak is.
Geplaatst: vr jan 21, 2011 12:35 am
door MARTIN
ik heb 2 jaar terug poef gereden met een witte 827 fastback die niet meer automatisch naar de 2e versnelling wilde, maar wel handmatig.
voorderest werkte de automaat wel goed .
misschien is dit zo'n manco ?
Geplaatst: vr jan 21, 2011 2:03 am
door tomcat.t16
Vette bak Patrick, ik moet zeggen dat je een zeer goede smaak voor auto's hebt...
Hoeveel mensen zijn er hier die een oude auto van jou bezitten?
Ikke...
Wheel vd Wielen...
Geplaatst: vr jan 21, 2011 6:06 am
door bam
Mooie auto!!
Maar vertel eens hoe dat zit met overschrijven van engelse kentekens.
Geplaatst: vr jan 21, 2011 11:53 am
door Tomcat_FDH
Dank je wel voor het inserten van de foto's;)
Hij is niet alleen mooi, de huidige eigenaar is de overtreffende trap van een pietje precies; hij kocht de wagen voor een rondreis door Europa en hield zo te zien niet erg van het nemen van risico's. Hieronder (in het Engels) de lijst van wat hij allemaal heeft gedaan om ervoor te zorgen dat die trip probleemloos zou verlopen. Het beste voorbeeld is toch wel het loshalen van alle zekeringkastjes en contact dingetjes om opnieuw - met zilver - te solderen, of het vervangen van alle lampjes in het interieur terwijl ze het nog deden. Dit is dus niet alleen één van de laatsten, wellicht ook één van de best onderhouden 800s die er zijn.
Man, kan het bijna nog niet geloven... Het tintelt tot in m'n vingertoppen;)
Komt-ie:
I bought this car last Feb for a 3,500 mile trip around Europe last July with some friends. I originally planned to sell straight afterwards but it was so good I kept it for the rest of the year. It has been great on long trips.
I bought this from the son of an elderly gent who passed away, who was the owner, hence the low mileage and well looked after condition. Since I had loads of time before the trip last year, I went over everything making sure it all worked and would be super reliable. here is the list, a lot was just preventative stuff, just to be sure:
- New battery
- New thermostat
- New spark plugs,
- Oil, oil filter, air filter changed
- New wipers front and back
- New rear brake pads (front checked ok)
- New front CV rubber boots (old ones ok, but just slightly cracked so changed)
- Alternator reconned, bearing changed
- Water pump removed and checked - ok
- Radiator removed, checked, flushed - all ok
- Flush and refill with quality OAT antifreeze.
- All light bulbs checked/changed - even the dozen or so interior/map ones
- New Cambelt (old one still ok so kept as spare)
- New auxillary drive belt (old one still ok so kept as spare)
- New Timing belt pulley (old one ok, but changed anyhow)
- Intake tracts clean/flushed & petrol additive clean of system.
- Air conditioning working fine but topped up anyhow. Working great. (Useful in the south of France in July).
- New locking wheel nuts put on, New number plate (crack on old one)
- Rover custom fit mats added
Plus here are the usual Rover 800 items that if you research will find can sometimes give problems, so these were checked, fixed, redesigned or replaced with better ones on this car, making this probably the best rover 800 out there:
- Expansion tank replaced with stronger Volvo 850 one (as rover one can leak)
- All 4 fuseboxes and control modules removed and resoldered around the through board connections using silver solder. This fixes any intermittency in the electrics eg windows.
- Camshaft oil seals replaced -not a major issue as only slight seepage but replaced anyhow.
- Camshaft cover seal - cover removed and resealed with rtv and to remove oil seepage, not a major issue but done anyhow.
- Rear light clusters sealed to revent water ingress - a common problem, but not now
- New coolant pipe to lower front, rust proofed as well to prevent future problems.
- All inner wheel arches waxoyl rustproofed to prevent any future rusting (inner liners removed and replaced for this). All arches in good condition. Rear tail gate also Waxoyled inside.
- Both front and rear bumpers removed and side locator fixings remolded/fixed for secure fixing.
- Rear bumper cross member revoved and rust proofed.
- Head torque checked. Note: this last of the line 1999 model has the later head gasket design so no problems there.
- Dash above instructment cluster checked for lift, noticed just a start, so applied preventaive bonding to inner and outer layers and secured it more efficiently - perfect now.
Geplaatst: vr jan 21, 2011 12:07 pm
door tomcat.t16
Mooi lijstje!
Geplaatst: vr jan 21, 2011 12:16 pm
door Tomcat_FDH
bam schreef:Mooie auto!!
Maar vertel eens hoe dat zit met overschrijven van engelse kentekens.
Ik ga zaterdag weer naar Duitsland om de platen enzo te regelen, dan heb ik alle actuele prijzen en zal ik jullie 'verblijden' met alle benodigde info.
In het kort gaat het als volgt:
Stap 1: verzekering afsluiten
Stap 2: in Duitsland een tijdelijk kenteken regelen
Stap 3: platen laten maken
Je moet dus wel verplicht naar Duitsland om e.e.a. te regelen.
Zaterdag weet ik of ik dit ook voor anderen zou kunnen doen, dan zal ik het pakket gelijk aanbieden aan forumleden.
Geplaatst: vr jan 21, 2011 6:52 pm
door The Flying Dutchman
MARVON schreef:
ik heb 2 jaar terug poef gereden met een witte 827 fastback die niet meer automatisch naar de 2e versnelling wilde, maar wel handmatig.
voorderest werkte de automaat wel goed .
misschien is dit zo'n manco ?
Nee. Het gaat specifiek om de bak van de 4 cyl. De 827 bak is bij goed onderhoud nauwelijks kapot te krijgen.
Geplaatst: vr jan 21, 2011 6:59 pm
door The Flying Dutchman
Tomcat_FDH schreef:
In het kort gaat het als volgt:
Stap 1: verzekering afsluiten
Stap 2: in Duitsland een tijdelijk kenteken regelen
Stap 3: platen laten maken
Je moet dus wel verplicht naar Duitsland om e.e.a. te regelen.
Zaterdag weet ik of ik dit ook voor anderen zou kunnen doen, dan zal ik het pakket gelijk aanbieden aan forumleden.
En ik heb het geprobeerd terwijl ik gloeiendegloeiende daar woon, de auto nog meer als een jaar gekeurd was, ik netjes alle papieren en de verzekering geregeld had en ik kon geen 5-daags kenteken krijgen zolang ik geen Duitse verblijfsvergunning overhandigde. M.a.w. ik heb zo mijn twijfels of ze de vorige keer niet per ongeluk wat te veel in de gluehwein gehapt hebben.
Geplaatst: di jan 25, 2011 2:28 am
door Tomcat_FDH
Joepie!!!
Ze is er... en ik ben onder de indruk.
Heerlijke rit naar huis gehad (385 mijl, benzinetanklampje ging net voor ik de straat inreed branden;)
Optisch ziet het er prima uit voor de leeftijd. Een krasje en een builtje, verder mogen er wel nieuwe schokbrekertjes op, maar dat is het dan ook wel. Wat me opvalt is de rust in de 2-liter K. Had ik zo niet verwacht (ken hem nog van m'n ouwe tomcat non turbo - daar is-ie heel anders hihi). Automaat schakelt prima en is een genot. Iets minder misschien dan de befaamde Honda-combi, maar niet getreurd; daarvoor heb ik èn een fastback èn zo'n beetje de laatste der mohikanen;)
Nu wordt het dus kiezen: slapen of haar van bovenaf uit het slaapkamerraam bewonderen... Die enorme lap van een achterruit...
Groetjes van een heel gelukkig rovermannetje;)