Mgf start, maar slaat niet aan

Fox

Bericht door Fox »

peter.evers schreef:Ben maar blij dat ze open staan als de zuiger beneden is :D. Anders zou je het blok zo kapot hebben.

Water hoort er echt niet in te staan. Als je de kop hebt gevlakt, zijn de pasbussen dan niet te hoog?

En als je de nokkenastandwielen verkeerd hebt zitten dan start je auto dus niet.
Als de bussen gezakt zijn heb je een probleem.

Weet je zeker dat je de bouten ook in de goede volgorde hebt vastgezet? (domme vraag maar ik stel hem toch)
De bouten zijn goed aangedraaid zoals op het papiertje dat erbij zat in de set.
Bussen waren 'nog' niet gezakt wanneer de kop gemonteerd werd...
Ze stonden wel iets hoger, maar er werd mij verteld dat dit normaal is. Ik zit zoizo met compressieverlies, dus voor mij moet het blok terug open...

Dat van die uitlaatkleppen zit me toch raar, je kleppen die maximaal open gaan staan als de zuiger zich naar beneden geeft, de zuiger moet de gassen toch buiten duwen. Als de zuiger dan terug naar boven gaat sluiten de kleppen enkele millimeters daarna direct.

Zo evacueer je toch geen uitlaatgassen? Moeten je kleppen niet maximaal staan als de zuiger begint naar boven te gaan?

Fox
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ik zou eerst die tandwielen controleren voordat je ergens anders aan gaat beginnen. Dit is het minste werk en het kan een hoop verklaren.

En iedereen maakt fouten, zo heb ik vorige week mijn nieuwe blok weer uit elkaar moeten halen omdat ik was vergeten een restrictor eruit te halen waardoor de olie aan de zijkant naar buiten goot...
Is geen schande, wel gruwelijk stom :oops:
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9050
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik heb de fout met de nokkenastandwielen ook gemaakt
zaten precies 180 graden verkeerd door de in en ex door elkaar te halen en het verhaal verkeerd te interpreteren.

sloeg ook niet aan , maar leek dit wel te willen.
Afbeelding
Fox

Bericht door Fox »

peter.evers schreef:Ik zou eerst die tandwielen controleren voordat je ergens anders aan gaat beginnen. Dit is het minste werk en het kan een hoop verklaren.

En iedereen maakt fouten, zo heb ik vorige week mijn nieuwe blok weer uit elkaar moeten halen omdat ik was vergeten een restrictor eruit te halen waardoor de olie aan de zijkant naar buiten goot...
Is geen schande, wel gruwelijk stom :oops:
Inderdaad..., ik zal dan ook de eerste zijn om toe te geven wanneer ik een fout heb gemaakt...
We zijn ook maar mensen... ;)

Maar ik blijf wel zitten met dat compressieverlies, dus ik zal de koppakking wel fout gemonteerd hebben waarschijnlijk... of iets anders...
En er staat water tussen, dus gedemonteerd gaat hij waarschijnlijk toch moeten...

Fox
Fox

Bericht door Fox »

MARVON schreef::mrgreen: ik heb de fout met de nokkenastandwielen ook gemaakt
zaten precies 180 graden verkeerd door de in en ex door elkaar te halen en het verhaal verkeerd te interpreteren.

sloeg ook niet aan , maar leek dit wel te willen.
Dan is dit het eerst wat we terug goed gaan controleren.:mrgreen:

Fox
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Wat kun je verkeerd doen aan een koppakking monteren? Hij gaat er maar op één manier op... maarre, zaten er toevallig ook pasbussen in het blok?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Fox

Bericht door Fox »

peter.evers schreef:Wat kun je verkeerd doen aan een koppakking monteren? Hij gaat er maar op één manier op... maarre, zaten er toevallig ook pasbussen in het blok?
Niks en dat is het nu juist... Voor ik de koppakking ging vervangen had ik een compressie van 12 en nu na al het veranderen heb ik nog maar 6.5 bar en water dat er tussen staat? Dan is er toch iets gebeurd?

Nog even over die tekening van jouw.
Die pinnetjes staan bij jouw op de foto bij inlaat boven en uitlaat onder. Bij mij is dit juist omgekeerd. Kan dit kwaad? Hoe het ervoor was, weet ik niet natuurlijk, want niemand heeft mij verteld dat je daar ook op moest letten (autodata), maar ik kan je wel zeggen dat bij mij de nokkenas niet bewogen is en tijdens ik het blok demonteerde er aanwijzingen waren dat hij al eens gedemonteerd is geweest...

Fox
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Het pinnetje moet aan de inlaatzijde op IN staan, bij de uitlaatzijde op UIT...
Dus ik denk dat er iets verkeerd gegaan is... post eens een foto... to be sure
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat ze bij jou de andere kant op wijzen klopt wel, want je zei dat je de tandwielen op exhaust-in exhaust-in had gezet. Bij jou staan de letters op de poulies waarschijnlijk ook rechtop. De letters horen op de kop te staan en 'in' moet naar inlaat wijzen en 'ex' naar uitlaat.
Maar als je de nokkenassen allebei 180 graden hebt verdraaid ten opzichte van de krukas is er niks aan de hand en moet ie het gewoon doen.
Heb je niet een kennis o.i.d. met verstand van auto's die er eens naar kan kijken? Of een garage in de buurt.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Weet je dat zeker Arjen?

Wat ik van de K serie weet is dat als het puntje op het krukastandwiel tussen die streepjes op de oliepomp staat (zuigers in het midden dus).
Dan moeten de letters op de nokkenastandwielen leesbaar zijn;
EX IN - EX IN
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Hoort op de kop te staan. EX moet naar uitlaat wijzen en IN naar de inlaat. De letters staan dan op de kop. Maar in princiepe maakt het niks uit zolang de krukas maar op tijd staat. Als bijde nokkenassen 180 graden worden verdraaid staat de motor gewoon op tijd alleen ben je dan 2 cilinders verder. 1 Nokkenas 180 graden verkeerd zie je meteen als je het kleppendeksel eraf haalt. De nokken van de in en uitlaat wijzen dan dezelfde kant op. Normaal komt de inlaat nok een halve omwenteling van de krukas (is een kwart omwenteling van de nokkenas) achter de uitlaatnok aan.
Fox

Bericht door Fox »

Het maakt allemaal niet meer zoveel uit.

Want er is licht aan het eind van de tunnel, de motor heeft gedraaid... :+ 8)
Ik wil mij als eerst richten tot Peter (ook bedankt voor de rest natuurlijk), maar hij heeft mij de 'foto' doorgestuurd die ik nodig had.

De motor heeft gedraaid, wat ik nu juist heb fout gedaan weet ik nog steeds niet, maar het ziet er naar uit dat ik mijn nokkenassen gewoon 180° verkeerd heb gezet...
Nochtans klopten mijn slagen inlaat/compressie/arbeid/uitlaat, maar zal dit op een verkeerd moment zijn en dus waarschijnlijk gewoon 180° fout. Waardoor er een andere klep open ging wanneer het niet moest.

Fox

Ps: Ik haat garage's. :oops: Ik heb daar een bloedhekel aan. Ik knoei liever zelf en eens je beseft dat je tegen de :wall: zijt gelopen en het dan toch nog opgelost krijgt, geeft je een zoveel beter gevoel. Het geluid van de wagen kon zo toch nog mijn avond geslaagd maken.


Hierbij wil ik iedereen nog BEDANKEN voor het meedenken, raad geven, enz. Echt SUPER bedankt.



Maar echter is het verhaal nog niet gedaan... Hij lekt tevens wel nog koelvloeistof en de compressie is maar 6.5, morgen een nieuwe compressietest. Wie weet lag het aan Distributie. :oops: :D :+
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

arjen schreef:Dat ze bij jou de andere kant op wijzen klopt wel, want je zei dat je de tandwielen op exhaust-in exhaust-in had gezet. Bij jou staan de letters op de poulies waarschijnlijk ook rechtop. De letters horen op de kop te staan en 'in' moet naar inlaat wijzen en 'ex' naar uitlaat.
De originele tekeningen geven ook ex-in ex-in aan ;), dus de tekst leesbaar. Maar je hebt gelijk precies 180 graden verder kan ook, omdat de nokassen precies 1 rotatie doormaken als de krukas er 2 doet.

Fox: Als je zekerheid wil hebben maak dan een foto van je geplaatste nokas tandwielen ZONDER de nokasbouten erin.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Graag gedaan!

Dat water lekken kan ook aan je inlaatspruitstukpakking liggen, als die niet meer goed is kan er ook water in de verbrandingskamer komen...
Is het toevallig de eerste cilinder (meteen naast de distributieriem)?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Fox

Bericht door Fox »

118GTR schreef: De originele tekeningen geven ook ex-in ex-in aan ;), dus de tekst leesbaar. Maar je hebt gelijk precies 180 graden verder kan ook, omdat de nokassen precies 1 rotatie doormaken als de krukas er 2 doet.

Fox: Als je zekerheid wil hebben maak dan een foto van je geplaatste nokas tandwielen ZONDER de nokasbouten erin.
@118GTR: Bij mij stonden ze blijkbaar 180° granden verkeerd maar toch draaide de motor niet... Ik versta wel je redenering.

Zeker ben ik wel nu hoor. :oops: :mrgreen:, de foto van hoe mijn tandwielen nu staan, staat al online. :mrgreen: Door Peter. ;) Hoe het op zijn foto staat is het bij nu ook. :D En alleen zo sprong hij in gang, dus waarom hij dat niet deed met 180° verschil is mij een raadsel... Misschien iemand die een poging wilt doen om het eens uit te leggen?


@Peter: Voor dat water zal ik morgen eens kijken. ;) Ik kan je wel al zeggen dat er een nieuwe pakking in steekt van toen we de koppakking hebben veranderd. :?

Fox
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nou: Zet de nokassen maar eens tegen elkaar met de tekst leesbaar, krukas goed, blokje ertussen, riem erop.

En nu komt het: blokje er tussen uit, draai de krukas 1!!! keer rond, tot die weer precies op het indicatie streepje staan. => Kijk nu naar je nokas tandwielen, die staan nu weer met de lijntjes naar elkaar, maar de tekst nu ondersteboven.

Ergo, het is precies hetzelfde.

Ene no offence, maar een foto van een andere motor die er precies hetzelfde uit ZOU zien, is niet hetzelfde als een echte foto van JOUW motor. Daar zit namelijk een interpretatie slag tussen die jij als leek maakt (no offence), waar een iemand ander misschien wel een verschil ziet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie