Versnellingsbak 416Si

414 416 418 420 45
Plaats reactie
mogami

Versnellingsbak 416Si

Bericht door mogami »

Hallo,

Ik had een vraag over versnellingsbakken.
Zijn de versnellingsbakken van alle Rover 416 hetzelfde, ongeacht het bouwjaar? Zou je ook een versnellingsbak van een 420( of andere 400 serie) kunnen gebruiken voor een 416Si ?
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

416 K-series gebruiken R65 versnellingsbakken;
420 T-series & L-series en 1.8 K-series gebruiken PG1 versnellingsbakken;

Met de Honda-powered Rovers is nog al wat gerotzooid met de versnellingsbakken indertijd, L3, M4, P7 en zelfs gewoon PG1's. Da's dus gewoon even het nummer noteren.

Let wel dat hoewel de PG1-versnellingsbakken die aan een K-series een andere bellhousing hebben dan die aan een T-series en/of L-series hangen.

Een eenduidig antwoord op je vraag: neen.

Ik denk dat je een K-series in het vooronder hebt, dat je auto van na '96 is. Dat betekend dat je een willekeurige R65 Rover versnellingsbak tevoorschijn kan toveren.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
mogami

Bericht door mogami »

Rik schreef:416 K-series gebruiken R65 versnellingsbakken;
420 T-series & L-series en 1.8 K-series gebruiken PG1 versnellingsbakken;

Met de Honda-powered Rovers is nog al wat gerotzooid met de versnellingsbakken indertijd, L3, M4, P7 en zelfs gewoon PG1's. Da's dus gewoon even het nummer noteren.

Let wel dat hoewel de PG1-versnellingsbakken die aan een K-series een andere bellhousing hebben dan die aan een T-series en/of L-series hangen.

Een eenduidig antwoord op je vraag: neen.

Ik denk dat je een K-series in het vooronder hebt, dat je auto van na '96 is. Dat betekend dat je een willekeurige R65 Rover versnellingsbak tevoorschijn kan toveren.
Hoi, Dankje voor je reactie....

Ik heb dus vorige week een versnellingsbak gehaald om de mijne te vervangen (416si uit oktober 1995), maar nou blijkt dat die versnellingsbak een kabesysteem lschakelaar heeft voor de koppeling. De verkoper beweerd dat deze versnellingsbak de juiste is voor mijn 416.

Echter was de oude versnellingsbak van mij met een hydraulische schakelaar.

Op Forums lees ik dat de 400 serie 1995-1999 allemaal een gearbox hebben met een hydraulische clutch... klopt dat? of hoe zit dat precies? weet iemand dat toevallig...

Je zou me enorm helpen met het beantwoorden van mij vraag.
Alvast bedankt.

met vriendelijke groeten,

Mogami
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

je kan de hydraulische arm over zetten 1 of 2 bouten.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Inderdaad, gewoon even het koppelmechanisme overzetten.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als hij die gaatjes tenminste heeft, oudere bakken hebben die gaatjes voor de bracket niet.

-Elke rover 400 mk2 (vanaf eind 1995 dus) heeft een hydraulische koppeling.

Je moet die bracker overzetten van je oude bak.
Daarnaast moet je de koppellingsarm verwisselen, dat is wat meer werk, er is een borg pinnetje dat je er uit moet slaan.
Maar prima te doen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
mogami

Bericht door mogami »

:D Dank jullie voor jullie reactie.
de verkoper van deze bak zei dat die versnellingsbak uit rover 416/1997 komt. maar dat is waarschijnlijk dan niet zo. aangezien de bak niet de gaten heeft voor die bracket.(zie foto 3)

Die Hydraulische arm?/koppelmechanisme. koppelings arm? is dat die zwart arm op foto 2? Die arm is toch niet eruit te krijgen ? zojah hoe? en waar kan ik het borg pinnetje vinden (kunt u dat aanwijzen op foto1)? want ik kan niks vinden op die arm...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

1: Die bak komt 100% zeker niet uit een 416 uit 1997. En hij heeft er ook nooit ingezeten

2: De 4de foto geeft goed de koppelingsarmen aan, bij jouw oude bak is het een kleintje dat op de foto net boven de bracket hangt, bij de nieuwe bak is hij veel groter.

3: Ik gok dat de nieuwe bak uit een rover 100 komt, dit vanwege de versnellingsbaksteun(waar ook de koppelingskabel door heen gaat)

4: Het is een oude bak van voor 1995 anders hadden die gaten er wel ingezeten(ook in een Rover 100), het is daarmee ook meteen een "zwakkere" bak.

5: Je huidige bak heeft een verbouwde bracket(vreemd)

6: De verkoper liegt gewoon bewust, wat mij betreft zou dat strafbaar moeten zijn. Graag zijn naam.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie