Pagina 1 van 1

Alweer koppakking, zucht

Geplaatst: ma jan 03, 2011 12:02 pm
door OmeHenk
Hoi allemaal,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2011 en dat er nog vele Rovers probleemloos mogen rijden in dit jaar :D :D

En dan nu minder goed nieuws. Deze keer kan ik kort en bondig zijn:

Is het normaal dat de verbeterde koppakking er na 40.000km (anderhalf jaar) doorvliegt? Of is hier sprake van slechte montage en/of andere oorzaken? Waardoor gaat een koppakking kapot onder normale omstandigheden (geen in-het-rood-trappen-rijder). De inlaatpakking ging na een half jaar alweer stuk en is inmiddels ook alweer twee keer vervangen sinds die tijd...

Kan een te zwaar lopende automaat-bak daarvan de oorzaak zijn (dat de motor te veel moet trekken in lage toeren)? Of is er echt sprake van een montagefout door de garage?

Betreft een 45 met 1.8 CVT. Sinds reparatie loopt 'ie niet bijzonder zuiver en zijn er startproblemen in de zomermaanden (ja inderdaad... dat ben ik, zie eerdere postings in dit forum)

Ben benieuwd naar jullie reacties en/of ervaringen!

Geplaatst: ma jan 03, 2011 12:38 pm
door OmeHenk
Maar ik kan je wel vertellen dat de verbeterde koppakking er in principe niet uit vliegt.
Dat is mij door de garage ook verteld, maar weet nu inmiddels beter :?
Is je kop gevlakt bij de vervanging van de koppakking?
Jups, dat is gebeurd. Gevlakt en vervolgens afgeperst...

Geplaatst: ma jan 03, 2011 1:25 pm
door Rik
40 000 km en 1,5 jaar is te veel kilometers en een te lange tijd om een garagist/monteur op een montage-fout aan te spreken. Desalniettemin is het inderdaad wel te snel.

Je spreekt zelf van een zwaar lopende automaatbak? Zwaarder dan normaal? Verklaar je nader als je wil. Het kan heel goed de oorzaak zijn. Veel brandstof verbranden in een laag toerengebied is funester voor een motor dan 't zelfde in een hoger toerengebied.
Het is bijvoorbeeld ook nummer een van koelproblemen in de bergen: mensen die in een te lage versnelling, op koppel, omhoog rijden. Dan mag het bovenin rond het vriespunt zijn, je bent dan aan de beurt. Je kan beter wat hoger in toeren gaan hangen zodat je koelend vermogen veel groter is. Zelfde verhaal eigenlijk als een automaat met standje 1, 2 en 3... Voor aanhangers.

Geplaatst: ma jan 03, 2011 1:44 pm
door OmeHenk
40 000 km en 1,5 jaar is te veel kilometers en een te lange tijd om een garagist/monteur op een montage-fout aan te spreken. Desalniettemin is het inderdaad wel te snel.
Shit... Ik had al zo'n vermoeden... Toch vraag ik me de montage af, omdat de inlaatpakking ook al drie keer is vervangen sindsdien... Ik wacht bericht van de garage af.
Je spreekt zelf van een zwaar lopende automaatbak? Zwaarder dan normaal? Verklaar je nader als je wil. Het kan heel goed de oorzaak zijn. Veel brandstof verbranden in een laag toerengebied is funester voor een motor dan 't zelfde in een hoger toerengebied.
Het is een CVT die volgens mij in het lage toerengebied veel van de motor vraagt... Maar dat zijn slechts vermoedens. Vooral omdat pas ná de nieuwe koppakking de problemen zijn ontstaan...

In ieder geval dank voor je snelle reactie!

Geplaatst: ma jan 03, 2011 2:02 pm
door Rik
Inderdaad gewoon contact opnemen met je garage. Ik zou ook even niet weten wat te doen in dit geval maar ik denk dat je er samen uit moet kunnen komen.
Het enige wat ik wél erg vreemd vind is dat je eigenlijk al wat "problemen" ondervindt sinds de nieuwe koppakking en dat je inlaatpakking al drie keer vervangen is. Zal 'ie dan nog nog druk opbouwen in het systeem? Verlies je koelwater? Ook al is het maar een beetje, flinke druk opbouw in je koelsysteem is nooit goed.

Geplaatst: ma jan 03, 2011 2:13 pm
door OmeHenk
Het enige wat ik wél erg vreemd vind is dat je eigenlijk al wat "problemen" ondervindt sinds de nieuwe koppakking en dat je inlaatpakking al drie keer vervangen is. Zal 'ie dan nog nog druk opbouwen in het systeem? Verlies je koelwater? Ook al is het maar een beetje, flinke druk opbouw in je koelsysteem is nooit goed.
Ik verlies geen koelwater, alleen toen de inlaatpakking defect was telkens na een ritje (zichtbaar onder de auto). Nu verlies ik na elke rit flink wat vloeistof, maar niet zichtbaar (ja, enorme witte walm, naar Maggie ruikend, na een koude start). Druk op het koelsysteem is er nog na een hele nacht, als je de dop dan los draait heb je een flink "pof". Dat is overigens pas sinds de pakking kapot is (dus sinds een week).

Al met al: ik vind het bijzonder. En ik weet 't ook even niet meer... Heb de garage het verhaal al gemaild... Afwachten!

Geplaatst: ma jan 10, 2011 7:38 pm
door OmeHenk
Zo... tijd voor een opmerkelijke update!

Omdat ik weinig vertrouwen heb gekregen in de garage, besloten om maar eens met broerlief de motor te gaan herstellen.

De compressie getest en dat ziet er volgens mij goed uit (16/17 bar per cylinder). Wel is inmiddels in één cylinder olie geconstateerd. Kortom pakking verrot. Olie zit ook de welbekende smurrie in.

Diepe zucht. De koppakking was immers door de garage vervangen voor de "verbeterde" metalen versie. Althans... Zo was mij verteld.

Om de juiste materialen te bestellen de rekening van toen er bij gepakt en op dat moment kreeg ik een hartverzakking. Niet alleen van het bedrag wat ik er toen aan gespendeerd heb (zo'n 1600 euro in totaal incl. distr. riem en waterpomp), maar ook door de artikelnummers.

Wat blijkt: de artikelnummers van de koppakking en inlaatpakking zijn de NIET verbeterde pakkingen. Kortom: broodje aap verhaal van de garage dat de nieuwe pakking gemonteerd is! Wist ik toen veel, heb de artikelnummers niet goed bekeken. Je gaat er toch vanuit dat wat gezegd wordt klopt!? KORTOM: NIET gek dat de pakking er na anderhalf jaar weer uitvliegt, nadat eerder al tot twee keer toe de inlaatpakking kapot was gegaan (ook weer, zo blijkt nu, de EL CHEAPO versie, terwijl de verbeterde versie werd beloofd.)

Zo, genoeg frustratie weer van me af geschreven. Komend weekend gaat de kop van het blok en zal zichtbaar worden dat het of wel of niet de verbeterde pakking was die ze me hebben aangesmeerd. Zoals de rekening (en de kapotte pakking) nu doet vermoeden is dat dus niet het geval!

Wordt vervolgt...

Zucht...

Geplaatst: ma jan 10, 2011 8:14 pm
door tomcat.t16
Wat een kut bedrijf!

Geplaatst: vr jan 28, 2011 11:27 am
door OmeHenk
Zo... Tijd voor een korte update.

Het heeft even geduurd, want als je het werk zelf aanpakt moet 't in de schaarse vrije uren. En overhaasten is nooit goed ;-)

De rekening deed vermoeden dat het om een el-cheapo, simpele pakking zou gaan. Nu de kop er af is (letterlijk en figuurlijk haha) bleek er toch een meerdere-laags-metalen pakking tussen te liggen. Gek genoeg bestaat de nieuwe pakking die ik besteld uit twee losse delen. De pakking die er door de garage tussen was gedaan is 1 geheel van meerdere laagjes. Klopt dit? Of is het vastgekoekt en moet ik beter kijken?

Wordt vervolgd... Want nu is het dus op zich vreemd dat de sterkere pakking stuk is gegaan (verkeerde draaimomenten/montage?).

Meer info een volgende keer ;-)

Geplaatst: vr jan 28, 2011 11:49 am
door tomcat.t16
Is de lak van de koppakking afgebladderd (die er tussen zat)?
Nee--> dan is het waarschijnlijk de degelijke versie.
Ja----> dan is het een kut pakking.

Verder, dat dunne ding "shim" kun je plaatsen als je kop gevlakt is. Ter compensatie van de verwijderde oppervlakte.

Geplaatst: za jan 29, 2011 12:12 am
door matthijs_boef
Ik heb daar ook een fout mee gemaakt. Had zo'n stalen koppakking gekocht, zat een gebruiksaanwijzing bij en daar stond in; aandraaien met 20 NM en dan 90 graden.

Als je rondkijkt op internet dan zegt iedereen 20 NM en dan 2x 180 oftewel een volle slag.

De eerste keer dat ik de pakking verving lag deze er na 10 km weer uit, bij het open maken alle lak (hars??) weggeslagen op de plek waar het lekte.

De 2e die ik erop zette zit al een hele tijd perfect. Die wel met 2x 180 nadraaien.

Geplaatst: za jan 29, 2011 2:54 am
door tomcat.t16
20 Nm en 2 x 180 graden... is goed.

Geplaatst: di feb 15, 2011 5:18 pm
door OmeHenk
Hij rijdt weer! :D
Geen lekkage meer, start direct! Zal mij benieuwen of nu de startproblemen in de zomer ook verholpen zijn (ja, dat was ik ook... met dat vage probleem).
Bovendien is 'ie vandaag door de keuring gerold ("mankeert niks aan uw auto! Prima staat, ook het onderstel is nog ijzersterk, uitmuntend"). Tja, wat wil je ook... met een Rover ;-)

Nog even uitzoeken of er een bagger-pakking in heeft gezeten (broerlief heeft pakking thuis liggen, dus hij moet ff googlen).

Binnenkort nog even een update!

Check overigens even het "Te Koop" onderwerp. "Mijn" vorige Rover 420 staat op Marktplaats... Blijkbaar was de vorige eigenaar 'm zat ;-) Wel is de stuurbekrachtigingspomp stuk, zo te lezen... Twijfel er over om 'm zelf weer terug te kopen... Alleen twee van die belastingslurpers (550 euro per jaar) op de oprit is wat te gortig. ;-)