Pagina 1 van 1

Tips vervangen schokbreker / spriraalveer Rover 75 2.0CDT

Geplaatst: di dec 28, 2010 9:32 am
door Nautilus
Hallo, medefans. Ik heb een vraag over mijn Rover 75, 2.0 CDT, sedan, april 2000. Onlangs is mijn linkerschokbrekerspiraalveer (mooi woord voor galgje :p ) spontaan gebroken tijdens stilstand in mijn garage. Ws vanwege koude/warmteverschil?. Nu heb ik geïnformeerd naar de reparatiekosten, In de Rovergarage waar ik de auto in onderhoud heb kost dit ruim 300€. De tip daarbij om ze allebei te vervangen leveret dus een reparatie van een kleine 700 € op. Best veel, voor mij dan. :D . Nu zoek ik een vervangende veer, evt i.c.m. gehele schokbreker. Dit schijnt makkelijker te zijn om te vervangen. Daarbij: ik heb geen speciaal gereedschap voor de veer. Ik heb nu een advertentie op Marktplaats voor de Rover-onderdelen.
Vragen: 1. Heeft iemand tips voor de reparatie?
2. Wat is een redelijke reparatieprijs?
3. Is het raadzaam idd de hele schokbreker te vervangen en dan ook maar gelijk rechts?
4. Ik heb nog een digitale handleiding van de Rover, weet niet of daar ook de vervanging van de spiraalveer/schokbreker op staat.
5. Nieuw is zeker aan te raden boven 2de hands?
Bedankt voor jullie raad en wellicht daad....
Dick, Stadskanaal

Geplaatst: di dec 28, 2010 10:44 am
door WouterRover25
2x 300 = 700? :roll:

Geplaatst: di dec 28, 2010 11:54 am
door WouterRover25
het spijt mij echt onzettend Dick dat ik niets bijdraag aan jouw topic! sorry sorry. fijn dat je me daarover even pbt.

ik hoop dat iemand anders dat wel kan. mijn reactie was puur dat deze rekensom niet logisch voor mij was en dat zo'n rekensom voor veel garages blijkbaar wel logisch is. verder weet ik helemaal niets van de 75 behalve dat ik m wel mooi vind.

Geplaatst: di dec 28, 2010 12:45 pm
door Dr Doggystyle
verplaatst van 'even voorstellen' naar 75

Geplaatst: di dec 28, 2010 1:00 pm
door bam
Dick,
Ik weet niet of jou veerpoot gemodificeerd is maar anders heb je geluk gehad.
Als hij breekt kan hij je band grijpen met alle gevolgen van dien!!
Bij mij waren ze achter alle twee gebroken ik heb ze bij de dealer besteld en zelf gemonteerd met extra hulpveren.
Voor is een ander verhaal dat zijn veerpoten die je compleet moet demonteren en dan met veerspanners de veren moet comprimeren en dan kun je de poot verder uit elkaar halen.
Nieuwe veren comprimeren en de boel weer monteren.

Alleen de bouten van je veerpoot aan de onderzijde kunnen vreselijk vast zitten. En dan kun je de veerpoot het beste met de onderzijde van je ophanging demonteren.

Houdt er rekening mee dat mogelijk je toplager ook vervangen ofwel gesmeerd moet worden.

bout schokbreker li-voor idd muurvast

Geplaatst: wo dec 29, 2010 11:30 am
door Nautilus
Bedankt voor al jullie reacties! Super om zo mee te denken met mijn defect en adviezen te krijgen. Inmiddels heb ik een poging gedaan om de onderste bevestigingsbout van de schokbreker los te krijgen. Muur- en muurvast! De bout had al niet helemaal gevlakte kanten meer, wat bijgevijld, precies passende (moment)sleutel, maar het blijft vast! Iemand nog ideeën? Nu lees ik in één reactie dat ik meer onderdelen kan loshalen en die bout dan maar buiten beschouwing kan laten. Ophanging bovenkant loshalen zal geen probleem zijn maar dan kan ik alleen de veer er af halen, niet de schokbreker. Ik kan zelf geen nieuwe veer plaatsen i.v.m. de veerspanner. Kan ik wel rijden naar een garage zonder veer, wel met schokbreker? Of is dat te riskant?

Geen Rover-garage 'om de hoek'

Geplaatst: wo dec 29, 2010 11:38 am
door Nautilus
Nog aanvullend op mijn reparatie-vraag m.b.t. de vering/schokbreker:
Ik woon zelf in Stadskanaal, de Rovergarage waar ik bij zat zit in Drachten, Hofstee. Goede garage, wel duur m.i., maar een eind rijden steeds. Er zit er nog een in Groningen blijkbaar, een kleine garage, ook 45 km ver. Hebben jullie ervaring met andere garages / dealers, die veel voorkomende werkzaamheden ook goed kunnen verrichten, wellicht hier in de buurt?
Zit in mijn Rover nu een BMW-motor eigenlijk? Waar kun je dat aan zien? Dan kan ik wellicht bij een BMW-garage terecht??

Geplaatst: wo dec 29, 2010 1:10 pm
door bam
Afbeelding

Zo kan hij ook los.

En je kunt voor die veren bij iedere universeel garage terecht.

Geplaatst: wo dec 29, 2010 2:17 pm
door Pim
Hi Nautilus,

De diesel van de 75 is een BMW motor.

Groet, Pim

Motor-type en schokbreker

Geplaatst: wo dec 29, 2010 6:13 pm
door Nautilus
Pim, bedankt voor je info over de BMW-motor in mijn Rover. Bam, mooie foto, daar is idd op een alternatieve manier de schokbreker losgemaakt. Ga eens kijken of me dat ook lukt.

Re: bout schokbreker li-voor idd muurvast

Geplaatst: wo dec 29, 2010 8:39 pm
door Eric27
Nautilus schreef:Bedankt voor al jullie reacties! Super om zo mee te denken met mijn defect en adviezen te krijgen. Inmiddels heb ik een poging gedaan om de onderste bevestigingsbout van de schokbreker los te krijgen. Muur- en muurvast! De bout had al niet helemaal gevlakte kanten meer, wat bijgevijld, precies passende (moment)sleutel, maar het blijft vast! Iemand nog ideeën? Nu lees ik in één reactie dat ik meer onderdelen kan loshalen en die bout dan maar buiten beschouwing kan laten. Ophanging bovenkant loshalen zal geen probleem zijn maar dan kan ik alleen de veer er af halen, niet de schokbreker. Ik kan zelf geen nieuwe veer plaatsen i.v.m. de veerspanner. Kan ik wel rijden naar een garage zonder veer, wel met schokbreker? Of is dat te riskant?

Ik heb al bij diverse rovers 75 de voor en achterveren vervangen. Zelf heb ik nog nooit last gehad van erg vast zittende bouten. Met een goede luchtsleutel moet dat toch lukken. Anders even goed warm stoken.
Veren ziin toch een stuk goedkoper op ebay en het toplager zou ik zeker vervangen controleer ook even het stabilistatiestangetje deze kun je nu ook eenvoudig vervangen. Schokdempers het best is omde ze per twee te vervangen als de auto 200.000km of meer heeft gereden zou ik deze vervangen.
Prijzen: veer voor circa 40 a50 euro achter 30 a 40 euro per stuk
Schokdemper voor monroe 200 a220 per 2 stuks achter per 2
stuks 95 euro.
Veerpootlager per stuk 25 a 30 euro.
Stabilistiestang (een goede) 25 euro per stuk.

Re: bout schokbreker li-voor idd muurvast

Geplaatst: wo dec 29, 2010 8:44 pm
door Eric27
Eric27 schreef:
Ik heb al bij diverse rovers 75 de voor en achterveren vervangen. Zelf heb ik nog nooit last gehad van erg vast zittende bouten. Met een goede luchtsleutel moet dat toch lukken. Anders even goed warm stoken.
Veren ziin toch een stuk goedkoper op ebay en het toplager zou ik zeker vervangen controleer ook even het stabilistatiestangetje deze kun je nu ook eenvoudig vervangen. Schokdempers het best is omde ze per twee te vervangen als de auto 200.000km of meer heeft gereden zou ik deze vervangen.
Prijzen: veer voor circa 40 a50 euro achter 30 a 40 euro per stuk
Schokdemper voor monroe 200 a220 per 2 stuks achter per 2
stuks 95 euro.
Veerpootlager per stuk 25 a 30 euro.
Stabilistiestang (een goede) 25 euro per stuk.
Een ervaren garage kan dit per kant toch binnen anderhalf uur voor elkaar krijgen. Alles bij elkaar per kant gemonteerd circa 300 euro moet kunnen.

Eric.

Bedankt voor de tips

Geplaatst: vr dec 31, 2010 12:53 am
door Nautilus
Momenteel heb ik de Rover even in eigen garage in afwachting van een goede oplossing. Ik heb de veer met een slijptol doorgeslepen en verwijderd. Zo kon ik in ieder geval een stukje rijden en kon de auto fatsoenlijker parkeren. Ik weet niet of ik er zo mee naar een garage kan rijden nu. De onderste bout heb ik helaas nog niet los kunnen krijgen, ook niet na flink warmstoken. Punt is dus dat ik de auto zo 1,2,3 niet bij een garage krijg. Wellicht ANWB bellen? Ik heb thuispechhulp, maar of ze daar ook voor komen, enkel om af te slepen.... ; V.w.b. die lucht/compressor: heb zo eens geinformeerd bij diverse speciaalzaken naar goede compressors met slagmoersleutels, wel behoorlijk lastig een goede zware te vinden. 10 bar en een kleine tank zou te weinig zijn om dergelijke vaste bouten los te krijgen. Iemand daar veel ervaring mee?

Re: Bedankt voor de tips

Geplaatst: vr dec 31, 2010 12:03 pm
door Eric27
Nautilus schreef:Momenteel heb ik de Rover even in eigen garage in afwachting van een goede oplossing. Ik heb de veer met een slijptol doorgeslepen en verwijderd. Zo kon ik in ieder geval een stukje rijden en kon de auto fatsoenlijker parkeren. Ik weet niet of ik er zo mee naar een garage kan rijden nu. De onderste bout heb ik helaas nog niet los kunnen krijgen, ook niet na flink warmstoken. Punt is dus dat ik de auto zo 1,2,3 niet bij een garage krijg. Wellicht ANWB bellen? Ik heb thuispechhulp, maar of ze daar ook voor komen, enkel om af te slepen.... ; V.w.b. die lucht/compressor: heb zo eens geinformeerd bij diverse speciaalzaken naar goede compressors met slagmoersleutels, wel behoorlijk lastig een goede zware te vinden. 10 bar en een kleine tank zou te weinig zijn om dergelijke vaste bouten los te krijgen. Iemand daar veel ervaring mee?
k heb er wel mee kunnen rijden wel voorzichtig natuurlijk maar op rechte gladde stukken geen probleem. Bij bochten en drempels wel heel rustig aan.
Ik heb er 30 km mee gereden.

Eric.

Re: Bedankt voor de tips

Geplaatst: vr dec 31, 2010 12:16 pm
door Rik
Nautilus schreef:10 bar en een kleine tank zou te weinig zijn om dergelijke vaste bouten los te krijgen. Iemand daar veel ervaring mee?
Pak een buis zodat je een flinke arm krijgt. Dat zet meer zoden aan de dijk dan lucht in mijn ervaring. Enneh, WD-40 hè!
Rijden zonder veer om je schokdemper zou ik nooit adviseren, maar nood breekt wet denk ik dan maar. :+

hefboom geprobeerd

Geplaatst: vr dec 31, 2010 7:31 pm
door Nautilus
Rik, dankjewel voor je suggestie. Had ik al geprobeerd, hoor. Maar ook dit gaf geen soulaas. WD-40 kan ik nog proberen maar er kan volgens mij geen olie tussendoor dringen. Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Ga ik nog ff proberen.