Pagina 1 van 1
Hoe weet ik welke velgenmaat dit is?
Geplaatst: za dec 25, 2010 10:46 am
door VROEM
Bij de aanschaf van mijn 827 zaten er 4 EXTRA alu velgen bij.
Kan ik ergens aflezen welke maat deze zijn, of hoe meet ik ze op om te bepalen welke bandenmaat er op moet?
Op mijn huidige velg liggen 195 x 65 x 15 H winterbanden.
Geplaatst: za dec 25, 2010 10:55 am
door Niels 25
normaal staat dit aan de binnenkant van de velg. post er hier anders eens een foto van de velgen, er zijn er hier die dat wel van buiten zullen weten

Geplaatst: za dec 25, 2010 12:06 pm
door The Flying Dutchman
Ja, kom maar op met die foto.
Geplaatst: wo jan 05, 2011 3:46 pm
door VROEM
Foto (nog) niet gelukt, maar er staat 9J 15 H2 nog wat in (erg smerig dus poetswerk)
Ga er 195 x 65 x 15 Bridgestone Turanza zomerbanden opleggen.
(Zijn nu her en der voor matsprijzen te koop)
Geplaatst: wo jan 05, 2011 4:17 pm
door 118GTR
9J is een breedte maat, maar 9J is behoorlijk breed, namelijk 9 inch.
Dat is een Porsche 911/M3 achtige maat.
Rovers staan vaak op 5.5J of 6J velgen.
(de "J" is trouwens het type bed van de velg, alle moderne velgen hebben een J bed)
Geplaatst: wo jan 05, 2011 4:46 pm
door VROEM
ik maak wel een foto....
Geplaatst: wo jan 05, 2011 5:17 pm
door Jimi
118GTR schreef: 9J is behoorlijk breed
Valt wel mee hoor
Dis pas breed :P

Geplaatst: wo jan 05, 2011 9:02 pm
door VROEM
Velg:
en volgens mij staat er 6J x 15H2-50 (wat betekend die 50?)

Geplaatst: wo jan 05, 2011 9:57 pm
door arjan_m
6J is dus de breedte van de velg (standaard), 15 inch is de maat (je banden gaan dus goed passen.
50 zou de ET waarde moeten zijn.
Geplaatst: do jan 06, 2011 12:25 pm
door VROEM
Mooi, zijn exact dezelfde velgen die er nu onder zitten en waar de winterbanden nu opliggen.
Effe opgezocht wat de ET waarde voor iets is
Wikipedia biedt hulp:
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.
Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Geplaatst: do jul 07, 2011 10:06 am
door VROEM
Is er iemand die één velg van dit type heeft liggen?
Van mijn zomerset is er een erg lelijk.