Allerlei vragen over aanschaf 827 hopelijk (toekomstig) eig.

618 620 623 820 825 827
VROEM

Allerlei vragen over aanschaf 827 hopelijk (toekomstig) eig.

Bericht door VROEM »

Door omstandigheden "moet" er een privé dagelijkse auto komen en ik kan via een kennis een Rover 827 Si overnemen.

Voor de komende maanden (medio juni 2011) zal het een dagelijkse auto worden, daarna door de komst van een lease auto waarschijnlijk dé auto voor privé gebruik, naast een cabrio.

En als het dan toch moet waarom geen lekker ding :mrgreen:

De 827 spreekt me aan vanwege de limousine uitstraling en het Honda V6 blok met automaat. Daarnaast is de klassieke uitstraling een pluspunt.

Nu ben ik redelijk handig met de zoekfunctie op boards maar helaas kon ik geen antwoord krijgen op een aantal vragen. Vandaar dit topicje;

1) Wat is (indicatie) het gemiddelde gebruik van deze auto bij normaal rijden (doorgaans combi binnenweg en wat snelweg).
2) Auto ziet er goed uit, maar waar specifiek op te letten (KM stand ca. 130.000) distr.riem is vervangen.
3) Wat voor maat band/velg zit er op (i.v.m. winterbanden)
4) Kosten en frequentie onderhoud, is dat specialistisch werk of kan de garage om de hoek dat ook?
5) in een test werd opmerking gemaakt over zwakke voorvering, is dat op te lossen door stevigere schokdempers?

Bedankt alvast voor de reacties!
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Waar is Marcel als je 'm nodig bent. Ik kan zijn relaas van de 6de november niet uit m'n hoofd navertellen, maar hij's de man die je moet hebben.

Welkom overigens :D
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Hoezo Marcel? Besta ik niet meer soms? :twisted:

1. 1 op 9 a 10, maar dichter bij de 9 en het lukt mij met diverse snelle ritten ook wel om de 8 aan te tikken. Maar dan gaat het ook echt hard.

2. Overloopreservoir goed checken op haarscheurtjes en of hij niet vervormd is door oververhitting. Voorwielophanging is door de gekozen constructie wat gevoeliger voor slijtage. Dus fusees e.d even nalopen.
Electrische problemen als onregelmatig werkende ramen, spiegels e.d. zijn in 99% van de gevallen te wijten aan slechte solderingen van de zekeringkast. Opnieuw solderen van de hele printplaat lost al je problemen op.
Verder redelijk probleemloos.

3. Geen idee. 't Is uiteindelijk niet mijn auto. :mrgreen: Er kan 15, 16 of 17inch als standaard Rovervelg op zitten en via de alternatieve markt is het eind helemaal zoek natuurlijk.

4. Is ook geen eensluidend antwoord op te geven. je hebt akelig slechte specialisten en verschrikkelijk goeie garages om de hoek.

5. Lulverhaal. Dit slaat misschien op wat ik in punt 2 al heb genoemd.

Veel plezier met deze net ingereden limousine. 8)
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
mvbdb
MG-R Freak
Berichten: 564
Lid geworden op: ma aug 18, 2008 8:31 pm
Woonplaats: Amerongen

Bericht door mvbdb »

The Flying Dutchman geeft op de vragen al een goed antwoord.

Wat ik er nog aan toe kan voegen is dat het verbruik echt wel afhangt van het feit hoe zwaar je rechtervoet is. Normaal gecombineerd verbruik ligt bij mij op 1:9,5 en op snelwegen cruisend zo rond de 110 km/h is boven de 1:10 echt wel haalbaar.

Koelvloeistofreservoir inderdaad controleren, maar ook de vulpijp controleren, met name net achter de carrosserie willen die nog wel eens gatenkaas zijn.

Met 130.000 km is die net ingereden, motoren kunnen makkelijk 400.000 km aan, mist juist onderhoud gepleegd.
Zelf vervang ik distributie al om de 80.000 km in plaats van 100.000 km.

Standaard ligt er 15 inch onder, ik meen met bandenmaat 205*60*15 of 195*65*15 maar 16 inch en 17 inch past evengoed.

Met een bomvolle motorruimte is het niet altijd even makkelijk zelf sleutelen.

Bij wisselen distributieriem moet er wel rekening gehouden worden met de stand van de tandwielen die de nokkenassen aandrijven, staan keurig netjes pijltjes op.

Electrische storingen willen wel eens voorkomen, ook bij de motor (PGM-FI lampje op dashboard) en in dat laatste geval kan de auto beter aan de testkast gehangen worden want kunnen injectoren zijn, nokkenassensor, etc.

Indien schuifdak erin zit, trek afdekplaat in de hemel eens open en kijk naar de zwarte stalen rand binnen in, zit daar roest ?

Onderdelen zijn nog zeer goed verkrijgbaar overigens en als je een 827 hebt dan heb je echt een heerlijk cruisende auto met 170pk in je bezit.

Voldoende zo ? Anders vraag maar raak !
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

The Flying Dutchman schreef:Besta ik niet meer soms? :twisted:
:oops: ... Komt denk ik omdat ik jou nog nooit heb zien praten bij een 827 ;)
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

lekkere epic naam voor een auto liefhebber :mrgreen:
maar uiteraard welkom bij de rover familie :)
eum... heb je ook foto's? :+
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
VROEM

Bericht door VROEM »

Super bedankt voor alle reacties! Wat opmerkingen n.a.v. de gegeven reacties:

Johnny, Ik heb nog geen foto's, de definitieve koop is nog niet rond ;)

Elektrisch functioneert alles, en de km stand klopt ook, auto heeft een tijdje stil gestaan.

Op de velgenmaat heb ik van de eigenaar al m.o.m. antwoord gekregen; er zitten nu winterbanden op en 4 alu velgen extra zitten erbij.
Bij wisselen distributieriem moet er wel rekening gehouden worden met de stand van de tandwielen die de nokkenassen aandrijven, staan keurig netjes pijltjes op.
Ok, dan, distr. riem is vervangen maar ik check nog even.

Er zitten een paar plekjes roest op, ik begreep linker portier iets en op de klep?

Ik heb de auto nog niet onder de loep gehad dus zal daar speciaal op letten.

Ook de historie is bekend, ik zal eventueel de 4e eigenaar worden :)
VROEM

Bericht door VROEM »

O ja, zit er standaard een radio in of is dat een individuele installatie?

Eigenaar gaf aan dat er nogal een forse (Bose??) in lag en werd daar wel nieuwsgierig van :-)
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Standaard zat er geen 15 maar 16 inch onder. Pas na de facelift (eind '96) werd voor het comfort standaard de 15 inch gemonteerd. Maar dat waren dus geen 827's meer.

Van een factory fitted Bose heb ik nog nooit gehoord. Meeste 827's hebben een Philips systeem met wisselaar in de kofferbak.

O jaaaa....en met de vulpijp bedoelt Marcel de vulpijp van de brandstof, dus niet die van de koelvloeistof. :mrgreen:
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
VROEM

Bericht door VROEM »

Vandaag de eigenaar geworden van een fantastisch fijne Rover 827 Si.

Kort verslag: als je binnen in de auto zit is het verdorie net alsof je in een nieuwe luxe bak rijdt!
Het leer is wel wat vervuild maar geen scheurtje, dus daar zal een poetsactie wonderen doen.

Geen rammel, en alles qua electronica werkt; alle lampjes maar ook ramen e.d. zonder enige storing.

En de V6 motor die zoemt, zo mooi!
Ook de verlichting is super.

Ik heb kramp in de kaken van de grijns die ik vandaag tijdens de rit op mijn smoel had :mrgreen:

Wat is er niet helemaal perfect?

Er zit wat plaatwerk aan te komen bij de wielkasten, hij heeft wat kleine schades (lepelaar nodig) en de benzinedop gaat niet helemaal vanzelf open.

Maar oh oh oh wat rijdt het lekker.

Moet nog effe uitvinden hoe de piepjes uitgaan van b.v. het ramen openen.

Bedankt voor jullie tips en adviezen!!!!

Marcel, ik kom binnenkort een keertje langs.
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Gefeliciteerd.

De piepjes los je op als volgt:

Alle ramen in de volgorde LV, RV, RA, LA en als laatste het dak in een vloeiende beweging open en weer dicht doen. Geen pauzes laten vallen want dan kan je weer opnieuw beginnen.
Elke keer als de auto van de stroom geweest is kun je dit ritueel herhalen. Succes.

Wat bedoel je precies met de benzinedop? De klep of de dop zelf?
Na enige kilometers rijden ontstaat er in de tank een vacuum die het openen van de dop soms nogal lastig kan maken.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
VROEM

Bericht door VROEM »

THX, TFD. Het klepje dat de dop afschermt klikt wel, maar dan moet ik het openmaken door iets mijn vingertop onderin te steken.

De dop ging makkelijk open, na de rit.

Ik denk dat ie wel iets meer gebruikt dan 1 op 10, maar dat baseer ik puur op de tankmeter, die stond na ruim 250 km op 3/4.

De meeste meters starten langzaam en het laatste stuk vliegt de meter ineens na beneden. Maar ik verbaas me telkens meer over de materialen dus wellicht is deze wél nauwkeurig.

De radio/cd is een oerlelijke Sony, maar geluid is geweldig.

Was het standaard geen radio - cd wisselaar?

O ja, de kattebak is als nieuw, alsof de auto nét de fabrieksband is afgelopen.
Wat is dat ding GROOT de 4 velgen pasten er ruim in!
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

OK, de scharnieren van de klep zijn dus iets ruim. Heb ik bij een 4 deurs nog nooit meegemaakt. Wel bij de coupe omdat de klep daar bijna 50% langer is. Misschien iets beter richten van het slotplaatje?

Ik kan je alvast teleurstellen wat de brandstofmeter betreft. Ik dacht in het begin ook dat ik er makkelijk 800 Km uit zou kunnen persen, maar idd de laatste helft is nog ongeveer goed voor 150 Km.
Het reservelampje begint trouwens meestal na 480/500 Km te branden en dan kun je nog een heel eind want dan gaat er ca 50/55 liter in terwijl de totale tankinhoud 68 Liter is.

Standaard was er geen radio aanwezig, maar op de optielijst was het meestal een radio/cd wisselaar en afhankelijk van het bouwjaar wisselde het merk. De meeste tijd was het echter Philips.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
VROEM

Bericht door VROEM »

Ah ok.

Net effe getankt, 1 op 9,5 zonder gebruik van de sportstand, dat dan weer wel.

Voor mij zeer acceptabel.
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Dat is het bij mij ook meestal. Tussen de 9 en 9.5.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
VROEM

Bericht door VROEM »

Nu effe opzoek die het plaatwerk even kan restylen, heb begrepen dat er een bepaald beugeltje dan niet jofel meer is?

De bumpers hangen een beetje namelijk en da's niet netjes.

Iemand die dat op korte termijn kan/wil doen, tegen betaling natuurlijk.
Plaats reactie