Pagina 1 van 2

Op zoek naar een Rover 75 2.5 V6 Sterling (of MG ZT 180)

Geplaatst: vr dec 10, 2010 1:39 am
door MGF MPi
Beste MG Rover liefhebbers,

Mijn vader heeft besloten dat het zo langzaamaan tijd wordt voor een opvolger van de Rover 200. De 200 is in perfecte conditie, krijgt keurig al z'n beurtjes bij de dealer en rijdt prima, maar het kriebelt heel erg om te upgraden naar een mooie Rover 75 of MG ZT. Aangezien m'n vader van plan is om er een lange tijd mee te rijden en niet al te veel kilometers te gaan maken moet het een 2.5 V6 met alles er op en eraan worden. De zoektocht naar een mooi exemplaar is dus begonnen..

Ik heb me de afgelopen dagen eens flink ingelezen in de Rover 75 en MG ZT en ken nu de meeste zwakken plekken, de modeljaar veranderingen en alle uitvoeringen en specificaties wel uit m'n hoofd. Aangezien ik heb ondervonden dat de gemiddelde ZT veel minder luxe is uitgerust dan de 75, lijkt een Rover 75 Sterling mij de beste optie als je puur naar de luxe kijkt. Qua rijden heb ik alleen ervaring met een R75 2.5 V6 Automaat en dat reed heerlijk comfortabel. Het is verder geen auto om snoeihard mee door bochten te scheuren maar de vraag is ook of je dat moet willen. Voor het beter gooi- en smijtwerk staat hier een MGF voor de deur en het is misschien juist wel leuk om als daily een relaxte cruiser voor de deur te hebben. De MG ZT is een stuk sportiever en daardoor misschien leuker om te rijden, maar ik ben bang dat je hiervoor veel comfort in mag leveren (kan iemand dit bevestigen?). Door het comfort-aspect, samen met het feit dat de Rover's over het algemeen luxer zijn, lijkt een super luxe Rover 75 dus de betere keuze.

Ik heb op internet het volgende exemplaar gevonden dat er voor mij uitspringt qua specificatie, kilometerstand en onderhoud(shistorie):

2000 Rover 75 2.5 V6 Sterling

- 92.500km
- Steel Blue
- Neptune Blue personal line leder
- Opties: Highline Navigatie, cruise control, zonnescherm achterruit.
- Dealeronderhouden en de complete onderhoudshistorie zou bij de auto zitten.
- Distributieriem, waterpomp en spanrollen zijn kort geleden vervangen.
- Tweede eigenaar.
- Garantie

Afbeelding

Afbeelding

Mij lijkt dit een erg net exemplaar, wat denken jullie?

Zijn er nog bepaalde dingen waar we op moeten letten als we de auto gaan bekijken / proefrijden?

Hebben jullie nog andere exemplaren te koop zien staan, laat het dan even weten!

Eisen:
- 2.5 V6 Sterling Automaat
- Cruise control
- Highline navigatie
- Het liefst geen zilver, goud, wit.
- Geen zwart/donkergrijs interieur.

Mooie MG ZT 180's worden ook nog serieus overwogen!

Alvast bedankt,

Jarno

Geplaatst: vr dec 10, 2010 10:15 am
door arjan_m
Mooie wagen, maar wel erg aan de prijs zeg!

Ik heb pas een Tourer uit 2003 (Diesel) gekocht bij een dealer voor minder...

De 2.5 is inderdaad een lekkere motor. Persoonlijk vind ik dat je maar 3 keuzes hebt bij de 75. een 1.8 (Turbo) benzine, de 2.0 Diesel, of de 2.5 V6. Het verschil met de 2.0 v6 en 1.8 is qua vermogen niet groot, daarintegen het verbruik wel. Wil je een v6 pak dan de 2.5.

Maar je meer kilometers dan is de diesel de beste en meest betrouwbare optie.

(Uiteraard laat ik de 4.6 v8 even buiten beschouwing :mrgreen: Wat heeft die een lekker geluid..... grobbeldegrobbel... grôôôôôôôbeldegrobbeldegrobbel :mrgreen: )

Ik denk dat je voor een 75 v6 uit 2000 max rond de 6000 moet uitkomen, met een dergelijke km-stand, bij een goede garage.... En dan heb je vaak nog iets in te ruilen....

Wat denk je hiervan?
Rover 75 v6 uit 2000 (automaat)

Geplaatst: vr dec 10, 2010 11:54 am
door Madrettor
@ MGF MPi
De mijne :
- 2,5 liter V6
- 126.600 km
- Zirconzilver metallic
- Blauw Neptune leer
- Grote navi (af fabriek)
- Electrisch schuif-/kanteldak (af fabriek)
- Electrische zonnerollo.
- Cruisecontrol.
- Parkeersensoren.
- Stuur leer/hout (af fabirek)
- Koplampsproeiers.
- Nieuwe aircopomp (dit jaar)
- Nieuwe stuurbekrachtigingspomp (dit jaar)
- 17" Serpent velgen met goede 225/45/17 Bridgestones.
- 15" Sterling velgen met Goodyear Ultragrip 7+ winterbanden (bijna nw).
- zelfs de af fabriek zaklamp (in de middelconsole) zit er bij. Voor de echte fanaticus :+
- ik ben 2e eigenaar (bijna 7 jaar nu).
- auto is dealer onderhouden (boekjes+rekeningen zitten erbij) en verkeert beslist in goede staat. Zitten zelfs geen deukjes in.

Geplaatst: vr dec 10, 2010 12:54 pm
door MGF MPi
@ Arjan,

Ik vind hem inderdaad ook behoorlijk aan de prijs, maar ze geven wel weer een mooi bedrag voor de Rover 200 terug. Hij schijnt ook al een jaar te koop te staan, dus ik heb het idee dat er nog wel wat vanaf te praten valt. Verder is de distributie en alles wat daarbij hoort net gedaan, dus dat scheelt ook behoorlijk.

Het inmiddels zeker dat het een 2.5 KV6 moet worden, wat jij zegt over de 2.0 KV6 heb ik ook gehoord en de 1.8 lijkt me niet sterk genoeg, helemaal niet met automaat. De 1.8 Turbo is te schaars in hele luxe uitvoeringen en je mist het V6 geluid. Voor de diesel rijdt m'n vader niet genoeg. Iemand trouwens enig idee over het vebruik van de 2.5 KV6 in de dagelijkse praktijk?

De Wedgewood Blue lijkt me een mooie auto, maar m'n vader vind de kleur niet zo mooi en bovendien mist hij navigatie. Als je dit in moet bouwen ben je ook snel weer 500 à 1000 euro kwijt heb ik begrepen. Verder wel een mooie staat en prijs..

@Madrettor,

Dat klinkt als een hele mooie auto met de juiste opties, heb je ook wat foto's van de auto en een vraagprijs? Kan via PM of mail natuurlijk. Zilver is niet de favoriete kleur van m'n vader, maar dit exemplaar lijkt het overwegen waard..

Geplaatst: vr dec 10, 2010 1:21 pm
door arjan_m
De juiste auto komt geheid eens voorbij, ik heb bijna een 4 maanden gezocht / gewacht totdat "mijn" 75 voorbij kwam zeilen.

Ik zou letten op een paar opties die je zeker wilt hebben (biijv: leder / cruise control, automaat/schakel, roldgordijn, kleur interieur, kleur exterieur (hoe donkerder hoe mooier :mrgreen: ))

Navigatie zou voor mij niet het breekpunt zijn, aangezien je die heel makkelijk achteraf kunt inbouwen (ja, kost 500 euro, maar dan heb je wel een sneller / mooier en up-to-date systeem tov Hi-Line).

Het Hi-Line systeem wil je namelijk ook upgraden;

- Het standaard geluid is namelijk vrij belabberd (dus een "nieuwe" radiomodule (BM24 BMW variant) erin)
- Nederlandstalig niet mogelijk
- Navigatie is vrij langzaam
Dus daar "moet"ook de DVD variant van BMW in (MK4), en dan heb je een fijn, goed werkend systeem.
Groot voordeel; heel Europa op één DVD, veel snellere navigatie, 3D View, en alles Nederlandstalig....

Maar ook dat kost je een paar duiten. (Met verkoop eigen spulletjes een 300 euro ongeveer)

Ik heb daar vrij veel ervaring mee, dus mocht je het willen updaten dan hoor ik het wel.

En ja het verbruik.... Het is en blijft een v6, dus een zuinigsheidswonder zal het niet zijn, ook door de combinatie met automaat. Alles is afhankelijk van rechtervoet en afstanden kort/lang. Ik schat in dat je op een gemiddeld gebruik uit zult komen van 1:9 / 1:10... Maar dat is op basis van mijn verbruik bij een Audi A6 2.4 v6 (1997) die ik heb gehad.
Qua gewicht een beetje hetzelfde, dus het zal er niet ver vanaf zitten...

Geplaatst: vr dec 10, 2010 2:01 pm
door Madrettor
@ MGF MPi
Ik zal dit weekend proberen foto's te maken.

p.s. : zie dat je in Berlijn woont. Woont je vader wel in de buurt van Rotterdam ?

Geplaatst: za dec 11, 2010 1:51 pm
door Rolf 2
MGF MPi schreef: Iemand trouwens enig idee over het vebruik van de 2.5 KV6 in de dagelijkse praktijk?
Je schrijft dat je vader niet al te veel kilometers zal maken, als dat dan overwegend geen snelwegkilometers zullen zijn reken dan op een verbruik van 1:8 of minder.....(de verbruikscijfers van de boardcomputer kun je gerust met een flinke schep zout nemen ;) )
Ik ben zelf afgelopen herfst ook enige maanden op zoek geweest naar een ZT 180/190 of R 75 2.5, de ZT viel voor mij af op de minder luxe uitvoeringen, en de motor die de sportieve ambities in mijn ogen niet waar kon maken.
Overigens heb ik wel gemerkt dat de spoeling toch dun wordt voor een mooie 75 2.5 V6 prefacelift met alles er op en er aan.

Succes met je zoektocht!
Rolf

Geplaatst: za dec 11, 2010 4:22 pm
door MGF MPi
@ Arjan:

Zoals hierboven geschreven moet het een 2.5 V6 Sterling Automaat worden. Navigatie, Cruise Control en boordcomputer zijn de belangrijkste extra opties die de auto eigenlijk wel moet hebben en qua kleur inderdaad het liefst een donkere kleur.

Ik weet dat je voor €500,- een Chinees navigatiesysteem in kunt laten bouwen, maar m'n vader is een originaliteitsfreak dus het moet wat hem betreft OEM zijn. Upgrade naar een MK4 navigatiecomputer zal t.z.t. wel gebeuren, ik heb daar hele positieve verhalen over gelezen. 16:9 scherm is ook mooi, maar niet origineel dus dat valt af. Als we een mooi exemplaar gevonden hebben hoor ik graag wat er allemaal mogelijk is qua updaten! :)

@Madrettor: Ik studeer op het moment in Berlijn, maar mijn vader woont gewoon nog in Heiloo, Nederland.

@Rolf 2: Dat is een fors verbruik, maar je krijgt er natuurlijk wel een prachtig geluid en een heerlijk soepele motor voor terug. Wat je zegt over de R75 t.o.v. van de MG ZT heb ik ook ondervonden. Sommige ZT's hebben zelfs niet eens elektrische ramen achter!

Het valt mij ook op dat er niet zoveel bijzondere exemplaren te koop staan op het moment. Of ze hebben ontzettend veel kilometers op de klok (natuurlijk wel normaal omdat ze gewoon ouder worden) of ze hebben alleen de standaard speeltjes. Jouw auto ziet er overigens op de foto's heel mooi uit. Mooie kleur en Serpent's zijn prachtig.

Ik kwam overigens net dit exemplaar tegen op internet:

http://www.autowereld.nl/rover/75/2.5-v ... tails.html

Afbeelding

Afbeelding

Pluspunten t.o.v. de Steel Blue hierboven:
- 3 jaar jonger
- 1000 euro goedkoper
- Kleurencombinatie
- Houten stuur en pookknop
- Hoofdairbags, PDC, regensensor
- Mooiere velgen (maar er moet toch 17 inch onder..)

Minpunten t.o.v. de Steel Blue hierboven:
- 50.000 km meer op de teller.
- Geen cruise control en zonnerollo
- Later type dus geen echt hout in dashboard, rover 25 spiegels en talloze andere kostenbesparingen.
- Zwart is mooi maar je ziet er alles op.

Deze MG ZT kwam ik ook nog tegen:

http://www.autowereld.nl/mg/zt/2.5-v6-1 ... tails.html

Afbeelding

Afbeelding

Pluspunten t.o.v. de Steel Blue hierboven:
- 3 jaar jonger.
- Looks van een ZT blijven aanspreken.
- Het is een MG (sportiever imago en we kunnen dan kiezen met welke auto we meedoen aan evenementen van MGF.be of de MGCCH ;))
- Rijdersauto
- Xenon, PDC, regensensor, hoofdairbags.

Minpunten t.o.v. de Steel Blue hierboven:
- 1000,- euro duurder
- 40.000 km meer op de teller
- Anonieme kleur
- Sober / saaier interieur
- Minder comfortabel
- Geen elektrisch verstelbare stoelen, lederen bekleding, zonnerollo, geen elektrische ramen achter (!) etc.

Wat denken jullie van deze auto's? De twee Rover 75's staan dicht bij elkaar dus daar gaan we in ieder geval even kijken. De ZT weet ik niet helemaal. Staat erg ver weg en is het voor mijn gevoel niet helemaal.

Vooralsnog gaat mij voorkeur uit naar de Steel Blue. Hij is dan wel oud, maar hij lijkt er heel mooi uit te zien, heeft een goede onderhoudshistorie, heel weinig kilometers en ik heb een goed gevoel bij de garage.

Geplaatst: za dec 11, 2010 8:36 pm
door p@p@zs
Hier in Barneveld staat een mooie 190 te koop in Trophy Blue.
Kilometers nog onder de 100.000 meen ik, stevige prijs, dacht rond de 12,5. Auto ziet er keurig uit, garage bedrijf is erg betrouwbaar.
De jongens die het runnen zijn echte liefhebbers van autos en hebben eigenlijk alleen jong sportief spul staan.

Hij staat iig op Autotrack, bedrijf heet Auto Aktief

ben al heel vaak langsgereden, alleen even kijken :oops:

Geplaatst: za dec 11, 2010 8:43 pm
door MGF MPi
Deze bedoel je?

http://www.autotrack.nl/tweedehands/mg/zt/6889873

Inderdaad een hele mooie auto, maar helaas vrijwel geen opties en wel erg aan de prijs. :)

Geplaatst: za dec 11, 2010 9:32 pm
door Pim
Hi Jarno,

De beide 75's die jullie op het oog hebben lijken zo niet verkeerd!

Een open deur maar toch: de ZT is natuurlijk een heel andere auto dan de 75. De 75 is comfortabel en uitermate geschikt voor "entspanntes gleiten" over de Autobahn ook met hogere / hoge snelheden.
De ZT is sportief geveerd zeg maar gerust (redelijk) hard; heel andere auto dus. De ZT MK2 is daarbij iets minder hard dan de ZT MK1.

En zoals je weet: bij ons vind je alles over de 75/ZT: www.R75.info

Succes !

Groet, Pim

Geplaatst: zo dec 12, 2010 12:30 am
door p@p@zs
Die bedoelde ik ja, en wat de opties betreft; mn ZS heeft praktisch niets extras, dus ik ben snel tevreden ;)

Maar tis wel een mooie wagen, niet dan?

Geplaatst: zo dec 12, 2010 1:02 am
door arjan_m
Pim schreef:Hi Jarno,

De beide 75's die jullie op het oog hebben lijken zo niet verkeerd!

Een open deur maar toch: de ZT is natuurlijk een heel andere auto dan de 75. De ZT is sportief geveerd zeg maar gerust (redelijk) hard; heel andere auto dus. De ZT MK2 is daarbij iets minder hard dan de ZT MK1.

Groet, Pim
Met de ZT MK1 heb ik geen vergelijk, met de ZT MK2 wel.
Ik vond de rijeigenschappen niet zo heel ver uit elkaar liggen, de ZT rijdt ook erg goed, soepel, en niet zo stuiterig als ik had verwacht. De zit is anders, de auto ligt iets lager, maar oncomfortabel kon ik het niet noemen.

Beetje vergelijkbaar met een BMW 3 E46 qua comfort. Zie mijn "review" in mijn topic van mijn zoektocht....

Geplaatst: zo dec 12, 2010 2:32 am
door Rolf 2
MGF MPi schreef: Ik kwam overigens net dit exemplaar tegen op internet:

http://www.autowereld.nl/rover/75/2.5-v ... tails.html
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij heb ik voor deze auto nog e-mail contact gehad met vorige (particuliere) eigenaar, zo,n 2 maanden geleden.
De distributieriemen waren toen nog nooit vervangen geweest.
Wagen was ook niet dealer onderhouden geweest, voor wat dat waard is natuurlijk.

Geplaatst: zo dec 12, 2010 2:33 pm
door 760executive
Mijn Rover 75 2.5 V6 Sterling automaat is evt. te koop. De distributie is recent vervangen en pas geleden een onderhoudsbeurt gehad. De km.stand is nu 162.000. Bouwjaar eind 2000.
Ziet er nog keurig uit, ook van binnen.
Voorzien van vele opties oa: climate controll, airco, cruise controll, 6 cd wisselaar, electrisch rolgordijn achter, lederen bekleding, leder stuurwiel etc.

Waarom verkopen? Ik rijdt er eigenlijk te weinig mee. Ik denk erover om een belastingvrije auto te kopen.

Hans

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma dec 13, 2010 1:20 am
door MGF MPi
@Rolf 2: Ik zal eens contact op nemen met het garagebedrijf waar hij te koop staat voor wat meer informatie, maar als het klopt wat je zegt lopen we er met een grote boog omheen. Overigens heb ik sowieso een beter gevoel bij de Steel Blue.

@Pim: Ik heb me aangemeld op de website, bedankt!

@760executive: Mooie auto, maar mijn vader is geen fan van Wedgwood Blue (ik vind het wel mooi), geen navigatie en eigenlijk een iets te hoge kilometerstand.