"Springende" linkerruitenwisser

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
phwek

"Springende" linkerruitenwisser

Bericht door phwek »

Niet altijd, maar wel vaak, "springt" mijn linkerruitenwisser over het raam heen bij gebruik, hiermee wordt het raam niet goed droog, maar schrik je je voornamelijk het apenzuur van het kabaal.

Is dit gewoon een versleten ruitenwisser, een afstelling of moet er iets op waardoor de wisser tegen het raam gedrukt word?

Hoe los ik dit het handigst, snelts en goedkoopst op?

Alvast bedankt voor de reacties
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Versleten ruitenwisserblad..
Peter Sely
MG-R Addict

Bericht door Peter Sely »

Vandaag had het flink gesneeuwd. Ik heb blijkbaar gisteren de auto geparkeerd tijdens een regenbui, en de motor afgezet terwijl de hendel nog in ruitenwisstand stond. Gevolg deze morgen (ruit zat onder ijs en sneeuw) => ruitenwisser schroeft en kraakt met heel veel moeite over de ruit.
Deze middag was alles ontdooid en heb ik de wisser een paar keer gebruikt. Het was me opgevallen dat de linkerruitenwisser de ene keer wel de andere keer niet over en weer ging. Met de rechter geen probleem gehad.

Deze avond constateerde ik dat de linkerwisser helemaal niets doet als de rubber het raam raakt. Alle ijs rondom het bevestigingspunt is nochtans weg.
Wat me wel opviel: als ik de wissers naar boven zet draait hij wel netjes een volledige slag. Het lijkt dus alsof de linkerruitenwisser te weinig kracht heeft om over en weer te gaan als hij op de ruit ligt.

Vraagje hierbij:
Wat is de oorzaak hiervan denken jullie? Is de ruitenwisser(rubber) gewoon aan vervanging toe? Of is er ergens iets geforceerd? Werkt zoiets met een aandrijfmotortje en kan zoiets beschadigd geraken?
Ik kijk uit naar de reacties!

Stand beneden:
Afbeelding

Als ze omhoog staan draait alles perfect.
Afbeelding

Ingezoomd om de linker ruitenwisser
Afbeelding
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Hoe in hemelsnaam krijg jij die ruitenwissers stil in de bovenste stand?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Sleutel eruit halen misschien?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Peter Sely
MG-R Addict

peter.evers schreef:Sleutel eruit halen misschien?
Neenee, gewoon net op tijd gefotografeerd toen ie boven stond. Mits net op tijd drukken lukt dat.
Verder iemand enig idee aan wat dit te wijten kan zijn?
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Begrijp ik het nu goed 1 arm blijft staan terwijl de andere het wel doet? En los van de ruit doen ze het beide? In dat geval zit de arm los o.i.d. in ieder geval slipt ie dan over het asje.
Peter Sely
MG-R Addict

arjen schreef:Begrijp ik het nu goed 1 arm blijft staan terwijl de andere het wel doet? En los van de ruit doen ze het beide? In dat geval zit de arm los o.i.d. in ieder geval slipt ie dan over het asje.
Zo is het helemaal! Wat moet er dan precies vervangen of hersteld worden? Wordt dat een ander motortje denk je, of hoeft dat allemaal niet?
Kwestie dat ik gewapend met enige kennis naar de garage kan (die toch altijd flink willen verdienen).

Bedankt alvast
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Misschien is aandraaien van de moer al genoeg. Er zit volgens mij een taps busje in waar je de ruitenwisserarm mee kle
Kan je op afstand hier helaas niet verder mee helpen..
Peter Sely
MG-R Addict

arjen schreef:Misschien is aandraaien van de moer al genoeg. Er zit volgens mij een taps busje in waar je de ruitenwisserarm mee kle
Kan je op afstand hier helaas niet verder mee helpen..
Het probleem is inmiddels opgelost, misschien is het maar een tussenoplossing maar voorlopig kan ik voort.
Het was eigenlijk zeer simpel. Aan het bevestigingspunt van de ruitenwisserarm zit er een conisch busje met tandjes. Die tandjes zijn enigzins afgesleten waardoor het geheel niet meer 'pakt' en dan ook niet meer over en weer kan. Dat verklaart meteen waarom de arm wel in verticale toestand kon draaien: dan heeft hij quasi geen weerstand en lukte het net wel nog.

Mogelijk moet ik op termijn een ander conisch busje laten steken, of anders een nieuwe ruitenwisserarm als dat busje alleen niet te krijgen is. Ik vermoed dat de wissers van BMW makelij zijn, kan dat? Voorlopig is het opgelost door een stukje zilverpapier rondom het busje te draaien waardoor het geheel een pak beter klemt en de ruitenwisser draait nu terug gewoon over en weer.

Het heeft me uiteindelijk 0,00 euro gekost :D .
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Redde je het niet met het aandraaien van de moer?
peter.evers schreef:Sleutel eruit halen misschien?
Nee ze gaan altijd naar de park stand ook al haal je de sleutel eruit

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie