Pagina 1 van 1

Onrustig toerental

Geplaatst: wo okt 27, 2010 7:42 pm
door Double A
Hallo!

Mijn zr heeft al sinds ik die heb een klein probleem, die me nu pas begint te storen. (nooit echt in file gestaan)

Bij heel lage toeren, bv file rijden, is het heel moeilijk om schokvrij te rijden. Optrekken gaat vlot enzo, maar als je bv in eerste tot 2000rpm optrekt, en dan de gas los, schokt die voor zeker 3 seconden lang, waarna hij rustig verder uitbolt. Dit is veel minder het geval bij hogere versnellingen en toeren, maar is nog aanwezig.
Ook zou ik durven zeggen dat in neutraal, hij ook niet geheel gelijk loopt. De toerenteller blijft steevast staan, maar het geluid van de motor is soms nét iets anders dan constant.

Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn hiervan?
Er is geen verbruik van olie of koelwater, en geen mayo bij de olie.

MG ZR Le mans editie, 1.4 motortje

Groetjes,
Ben

Geplaatst: wo okt 27, 2010 8:11 pm
door Johan
Zed R... S... T(-T)??

En wat voor blok ligt er in?

Geplaatst: wo okt 27, 2010 9:17 pm
door Double A
Edited, ZR 1.4 dus ;)

Geplaatst: wo okt 27, 2010 9:22 pm
door Johan
Ah, stukkie duidelijker...

Ik kan me herinneren dat er bij m'n broertje een soortgelijk probleem speelde (R200, 1.4). Hier bleek dat het vervangen van de distibutie niet helemaal nuawkeurig is geweest, een van de tandwielen stond een nokje 'verkeerd'. Weet niet of dit de krukas of een van de nokkenassen is geweest, en of ie te vroeg danwel te laat stond, maar na een checkup en opnieuw distibutie afstellen was dit probleem weg en loopt de motor weer soepel.

Wellicht heb je hier wat aan of zijn er nog andere forumleden die hier nog andere ideeen over hebben...

Geplaatst: do okt 28, 2010 8:41 pm
door Double A
Verdorie, zal weer een hoop €'s kosten :mrgreen:

Danku!

Geplaatst: zo nov 07, 2010 1:44 pm
door Double A
Bijkomend, controleer ik na 2000 km op korte tijd nog eens m'n vloeistoffen, en zie dat het koelwater drastisch laag staat :shock:

Ik kijk onder m'n oliedop maar toch volgens mij geen mayo te zien?

Zie foto's: wat zouden andere mogelijke oorzaken zijn, of toch de culasse?

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo nov 07, 2010 2:09 pm
door tomcat.t16
Inlaatspruitstukpakking kan lek zijn, koelvloeistof drupt dan op het blok/uitlaat en verdampt.
Let goed op de temperatuurmeter, en op de witte rook bij warme motor (maar ja, is niet goed te zien met dit weer... het rookt altijd wel)

Onregelmatig lopen kan stappenmotor zijn/vacuümprobleem.

Geplaatst: zo nov 07, 2010 8:44 pm
door Double A
peter.evers schreef:Inlaatspruitstukpakking kan lek zijn, koelvloeistof drupt dan op het blok/uitlaat en verdampt.
Let goed op de temperatuurmeter, en op de witte rook bij warme motor (maar ja, is niet goed te zien met dit weer... het rookt altijd wel)

Onregelmatig lopen kan stappenmotor zijn/vacuümprobleem.
Over het onregelmatig lopen maak ik me geen zorgen meer, de vorige eigenaar zegt dat die dat altijd gedaan heeft, en zei dat de garage er in de tijd een valabele uitleg voor had. Ook andere zeds deden dat..
Inlaatspruitstukpakking vervangen is een relatief makkelijk werk zeker, of heb ik dit mis op?

Geplaatst: zo nov 07, 2010 8:52 pm
door tomcat.t16
Ligt eraan. als het moet worden bezien in relatie tot het vervangen van de inlaatspruitstukpakking van een Rover 200 coupé, dan is het erg veel werk.
Hoe dan ook, het is wel te doen...

Geplaatst: zo nov 07, 2010 8:55 pm
door Johan
Ik zou dat onrustig lopen toch maar in de gaten houden en wellicht eens een andere garage raadplegen.. Kan me niet voorstellen dat dat zoals je het omschrijft 'normaal' is.

Inlaatspruitstukpakking hoeft niet veel werk te zijn, hangt er vanaf of je 2 rechter of linker handen hebt...

Geplaatst: zo nov 07, 2010 9:42 pm
door 118GTR
Het juiste gereedschap is wel zeer aan te raden.

Opzich zit het spruistuk maar met 7 moertjes vast, maar daar zitten een paar lastige tussen.
Je hebt een zeer kleine 13mm dop nodig met een verlangstuk van minimaal 20cm.

Geplaatst: zo nov 07, 2010 10:06 pm
door Double A
118GTR schreef:Het juiste gereedschap is wel zeer aan te raden.

Opzich zit het spruistuk maar met 7 moertjes vast, maar daar zitten een paar lastige tussen.
Je hebt een zeer kleine 13mm dop nodig met een verlangstuk van minimaal 20cm.
Oké, morgen maar es naar de garage brengen, dat ik heb ik allemaal niet. Nu ik in brugge ben, es bij Spegelaere te Sint-Andries binnen doen. Mogen gelijk es naar de uitlaat kijken, die maakt sinds 2 weken een echt luid rally geluid, wsl doorgeroest :lol: .

Geplaatst: ma nov 08, 2010 12:03 am
door Double A
Nog wat extra pictures:
Afbeelding
Afbeelding

Ziet die olie en dop er goed uit, zijn er tekenen van join de culasse?

Afbeelding
Afbeelding

Hoe valt dit op te lossen? :lol:

Geplaatst: wo dec 22, 2010 1:33 am
door Boarderken
Eerder toevallig gezien deze post en mss wat laat maar alsnog:

Mijns inziens geen tekenen van lekke kop. Neem aan dat de witte vlekken reflecties zijn van je flash :)

Wat de uitlaat betreft...Je kan proberen met een stuk te slijpen en een nieuw te lassen. Al lijkt een nieuwe middenpijp en demper meer aan te raden :)