Rammelend geluid in deur

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Foto's volgen nog.
Het geluid klinkt goed, lekker helder.
De sub geeft een lekere aanvulling.
En zoals Dennis zei zelfs de org. speakers achterin klinken beter.

Het was iets meer werk dan verwacht (dankzij het weer :evil: ).
Maar al met al een leerzame dag.

(dennis)
Nadat we de rca kabels hadden omgedraaid. moet je eigenlijk de schakelaars op de versterker aan de rechterkant even goed zetten.
Er zitten 2 schakelaars. De linker moet in het midden worden gezet, en de rechter naar links.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Dennis

Bericht door Dennis »

Voor mij ook zeker een leerzame dag!

Ik zal vandaag even naar die schakelaartjes kijken...
en gelijk even het schroefje voor dat filter zoeken..

Mensen: een tip: als je de filters in je kofferbak monteert, zorg dan wel dat je kofferbak nog dicht kan :+
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Zoals belooft een aantal foto's.

Afbeelding
De sierlijsten aan de linkerkant verwijdert voor de stroom en speakerkabels (links)
Afbeelding
Achterbank en sierlijsten verwijdert om ook daar beter bij te kunnen.
Afbeelding
Deurpaneel verwijdert voor het nieuwe 2weg systeem en voor de demping.
De spuitbus was dus een aanfluiting volgens dennis. Dus zijn de deurpanelen maar "bekleed" met gewoon dynamat.
Afbeelding
Een paar onderdelen verwijdert aan de rechterkant
Afbeelding
Werk in uitvoering aan de linkerkant. de zilverkleurige kabel is voor de centerspeaker de rode zijn voor de 2weg in de deur.(filter paste niet op de deur)
Afbeelding
Dennis druk bezig om een filter vast te zetten die later 1 cm moest zakken omdat anders de klep niet dicht wou.
Afbeelding
En als laatste een foto van de voedingskabel. 25 ^2. Dus dik genoeg
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Dennis

Bericht door Dennis »

Afbeelding

De positie van de zekering onder de motorkap.
Met een hoekbeugeltje aan een bestaand bevestigingspunt gemaakt.

Afbeelding

En hier de huidige staat van de kofferruimte.
Binnenkort nog even een stekker maken aan de subwooferkabel, zodat die makkelijk los te nemen is, voor als ik de kofferruimte nodig heb.
De sub zit trouwens met een soort klittenband vast op de bekleding, waardoor ie niet kan schuiven.
Ewout

Bericht door Ewout »

Als ik dat nou zo bekijk he hoe is je setup nou :?:

Heb je nu je composet vol bereik draaien op de versterker of op de amp afgefilterd? En je achterspeakers heb je die op je HU gezet of doen die nu niet meer mee.

Die sub is trouwens wel een mooi formaat, niet zo'n grote kist. Door mijn sub (12") kan er haast nix meer achterin.

Maar ziet er wel netjes uit 8)
Dennis

Bericht door Dennis »

Hoe het nu zit, is dat de voorspeakers via de versterker lopen, en die heeft geen high of low pass aan staan op die 2 kanalen, dus idd fullrange.
De achterspeakers lopen via de versterking in de HU zelf, en de sub zit over 2 kanalen van de versterker gebrugd. Ook geen high of low pass aan gezet, en ben nog aan het experimenteren met de low pass filter op de HU zelf, maar dat valt niet mee tijdens het rijden ;)


O ja, die sub is ook 12"...is de behuizing die jij hebt zo veel groter dan? Of heb je er 2 speakers in zitten?


Ik ga binnenkort waarschijnlijk toch de achterspeakers vervangen, maar eerst de rest nog af maken.
Ga zaterdag nog even langs de audiozaak, even buurten over dat maffe dempingsmateriaal uit spuitbus van Caliber wat alle kanten op spettert, maar zo te horen toch wel dempt :)
Ewout

Bericht door Ewout »

huh... je moet je sub wel affilteren hoor, anders heb je nog geen filterbass en een subwoofer is niet gemaakt voor full range, of wou je zeggen dat je de midtonen door je achterbank heen hoort? Ik zou een sub nooit meer dan 380 HZ laten draaien en eigenlijk is die alleen bedoelt voor de tonen tussen 40 en 80 Hz.

Oh en je sub affilteren op je amp, niet op je hu (zo min mogelijk affilteren op je hu)

O en ja ik heb zo'n standaard pioneerbehuizing voor m'n sub en die is GROOT, + dat ik een hatch heb dus minder ruimte.

Hey filterze... 8)

mzzls
Dennis

Bericht door Dennis »

Och, ik doe gewoon wat mijn oren vinden wat er moet gebeuren :+

Overigens, ik ben tijdens het rijden gewoon wat knoppies aan het drukken om te kijken wat ik het best vind klinken.
Op het moment filter ik dus NIET op de versterker, maar juist wel op de HU. Op de subwoofer uitgang van de HU heb ik nu de low pass filter geactiveerd, en laat alles beneden de 160 Hz door naar de sub (versterker staat op "flat"). Alles boven de 120 Hz (jaja, een overlap!), gaat door naar de speakers achter en de deurspeakers.
Op deze manier vult de sub de rest mooi aan, en hoeven de deurspeakers geen vermogen om te zetten voor tonen die ze toch minder goed kunnen weergeven.
Ik vind dit beter klinken dan wanneer ik op de versterker filter :)
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef:op het moment filter ik dus NIET op de versterker, maar juist wel op de HU. Op de subwoofer uitgang van de HU heb ik nu de low pass filter geactiveerd, en laat alles beneden de 160 Hz door naar de sub (versterker staat op "flat").
Op het moment dat jij de lowpassfilter activeerd op de Versterker (subkanaal) ben je dus al op de amp aan het filteren ;) :mrgreen:

En voor de rest is het inderdaad het beste als je alles zo vlak mogelijk hebt staan. Dan zou alles theoretisch een zo realistisch mogelijk geluidsbeeld moeten geven.

Maar ik heb inderdaad ook een andere preset op m'n hu zitten voor tijdens het rijden, dan wanneer ik stil sta (omdat door rijgeluiden je geluidsbeeld toch vertekent).
Och, ik doe gewoon wat mijn oren vinden wat er moet gebeuren
Das toch vaak de beste manier.

he mzzls
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef: Op het moment dat jij de lowpassfilter activeerd op de Versterker (subkanaal) ben je dus al op de amp aan het filteren ;) :mrgreen:
ehm, ik geloof dat ik even iets niet begrijp?
Oh en je sub affilteren op je amp, niet op je hu (zo min mogelijk affilteren op je hu)
Ik filter dus af op de HU, en van daaruit gaat ie naar de amp.
Dit zal denk ik redelijk hetzelfde zijn als de filters op de amp, alleen zit het dan op een andere plaats.
Ik begrijp alleen even niet wat je dan bedoelt met niet op de hu filteren, maar op de amp?
Ewout

Bericht door Ewout »

:shock: Nu snap ik er zelf ook nier zo veel meer van, maar goed ik zal het nog 1 keer proberen

Dus op jouw hu zit al een subuitgang, heb ik dit goed?(dus 1 tulpkabel apart voor het subkanaal naar je amp), in dat geval maakt het niet uit of je het op je amp of hu affiltert, dus kan je m'n gezeur als niet gezegd beschouwen ok :lol:

he mzzls
Dennis

Bericht door Dennis »

ah, ok, dan zaten we een beetje langs elkaar heen te lullen :lol:

Mijn HU heeft inderdaad een aparte sub uitgang met niveauregeling, LPF en een "reverse" stand.....en er zijn nog 2 tulpaansluitingen voor ook nog :D
Ewout

Bericht door Ewout »

ok dan, is dat ook weer opgelost :mrgreen:
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Hebben jullie wel eens aan PUR schuim gedacht???? Daar hebben ze ook alle woningen die dicht bij schiphol staan mee geisoleerd, dus dat zal ook vast wel werken. En lichter kan haast niet. Ga het zelf ook proberen.
Dennis

Bericht door Dennis »

da's rommel :lol:

Maar ben wel benieuwd of het werkt :)
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

In theorie zal het wel werken, aangezien Pur-schuim vooral lucht bevat. En stilstaande lucht dempt heel erg goed. En wat er ook zo mooi van is, is dat het de ruimte als het ware luchtdicht afsluit, waardoor er een zogenaamde geluidskamer ontstaat. Ik ga het binnenkort proberen met de zijschermen achterin mijn mini, maar dat kan nog wel ff duren, mezelf kennende. Veel te veel te doen en veel te weinig tijd.....
Plaats reactie