Pagina 1 van 1

Betrouwbaarheid en duurzaamheid K-Series

Geplaatst: vr sep 03, 2010 11:19 am
door fc
Hallo allen,

Nieuw hier op het forum, heb mij even geleden aangemeld omdat ik een aankoop van een R25 overweeg en dit mij een goed adres lijkt voor achtergrond informatie over Rovers :-)

De zoek functie heeft al aardig wat opdrachten gekregen en ben echt al veel wijzer geworden.

Waar ik nog niet echt uit kom is de duurzaamheid van de verschillende motoren. Ik zoek iets op bezine en vraag mij af hoe de K-Series zich houdt bij hogere km-standen. Ik denk dan een 200.000+ kilometer.

Over het algemeen schrik ik niet zo van hoge standen (als voormalig Saab rijder). Mits het juiste onderhoud gepleegd wordt kan mi bijna elke motor veel kilometers mee. De kans dat er iets vervangen moet worden is natuurlijk wel groter.

Hoe blijven de 25-jes en de K-Series het doen, na al de trouwe kilometers?

Dat is nl de belangrijkste vraag die tussen mij en een nieuwe zoektich/aankoop staat.

Bedankt alvast!

Grt Chris

Geplaatst: vr sep 03, 2010 2:21 pm
door MARTIN
:mrgreen: de k-serie is een prima krachtbron die net als andere motoren ook zijn zwakke plekken heeft.
met goed onderhoud zijn km standen boven de 2 á 3 ton geen probleem.

de zwakke plek van de k serie is de koppakking, ze gaan allemaal een keer kapot.
tegewoordig word er een multilayer pakking gebruikt waardoor het probleem zich bijna niet meer voordoet.

2e probleem is dat als de motor rond de 2 ton komt ze olie gaan lekken aan de distriebutiezijde , niet ernstig maar ook niet leuk omdat de spetters op de dynamo komen.

verder een pittig zuinig betroewbaar blok.

Geplaatst: vr sep 03, 2010 9:57 pm
door fc
Het verbruik en het gewicht spreken mij zeker aan.
En t is weer iets anders.

Wat betreft de lekkage, is dat een kering die verslijt of zijn er dan andere zaken aan de hand?

Betreft dat dan alle motor varianten of bepaalde?

Grt Chris

Geplaatst: za sep 04, 2010 12:19 am
door MARTIN
:mrgreen: die lekkage zijn gewoon keeringen inderdaad
soms van de nokkenassen
en soms van de oliepompzelf.
dit geld eingelijk voor alle k-series

Geplaatst: za sep 04, 2010 3:45 pm
door jerotje
Mijn r 214 heeft nu 201dkm gelopen en motor loopt nog als een zonnetje.
Heb ook (nog) geen olie lekkage(s), dus misschien komt dat nog binnenkort. Auto is wel altijd echt goed bijgehouden. En koppakking is natuurlijk al vervangen.

Ligt ook al 140dkm gas installatie in en zelfs dat heeft nog geen problemen in motor zelf gegeven.

So far So good.

Verbruik bij mij op gas is +- 1:10 en op benzine +- 1:13 en dan heb ik een redelijk zwaar rechtervoetje ;).

Geplaatst: za sep 04, 2010 3:48 pm
door Bart-K
Afgelopen week nog een paar dagen gereden met een '98-er 416 met ruim 263.000km op de teller, en die reed nog prima.

Geplaatst: za sep 04, 2010 9:01 pm
door MARTIN
Bart-K schreef:Afgelopen week nog een paar dagen gereden met een '98-er 416 met ruim 263.000km op de teller, en die reed nog prima.
:mrgreen: dat was vast een witte ;)

Geplaatst: zo sep 05, 2010 2:11 pm
door Bart-K
nee, een zilvere sedan ;)

Geplaatst: zo sep 05, 2010 2:44 pm
door JD
heeft de 25 al niet fabrieksaf een nieuw type koppakking dr inzitten ?
Mijn 25 1.4 ( 103 pk versie ) verbruikt gemiddeld 1 op 13 ( gecombineerd gebruik )
Als ik alleen maar op de snelweg rijd verbruikt hij ongeveer 1 op 14,5