Pagina 1 van 2

Bandenspanning

Geplaatst: do aug 26, 2010 7:12 pm
door Martijn
Hey Peoplezzz,

Ik wil even van de mensen die een ZR 105 met standaard velg hebben weten op hoeveel bar ze rijden.

Garage zegt 2.2 bar. Dat hebben ze met de apk ook erin gepompt, maar auto rijd beroert en met regen is het de laatste tijd helemaal geen doen.

Op de bandenspanningtabellen bij de pomp, vind ik alleen de rovers en aan de hand daarvan ga ik uit van 2.1 en 2.3. Nou staat in de gebruikershandleiding 1.9 bar, maar dit lijkt mij zo erg laag. ik rijd nu op 2.1 bar.

Ik wil nu gewoon 200% zeker weten op welke bandenspanning ik moet rijden.

Wie kan mij het juiste antwoord geven?

Geplaatst: do aug 26, 2010 7:27 pm
door Rvelleko
In het boekje (van een R200 dan) staat 2,3 bar, zelf pomp ik ze altijd op tot 3 bar.

Geplaatst: do aug 26, 2010 7:28 pm
door Boarderken
Volgens het boekje 2.1 bar dacht ik maar ik zet mijn 17" straights steeds op 2.4 bar.

Dat je zed beroerd rijdt en al helemaal op regen?
Dan heb ik 2 vragen: welk merk banden heb je en zijn de wielen gebalanceerd? ;)

Je mag me zeggen wat je wil van B-merk banden maar ik zal ze nooit kopen ;)
Verder moeten je wielen uiteraard gebalanceerd zijn.

Andere mogelijkheid is een kromme velg.

Geplaatst: do aug 26, 2010 7:28 pm
door Yme
3 bar? :shock: Heeft dat één of ander positief effect ofzo?

Geplaatst: do aug 26, 2010 7:37 pm
door Boarderken
Yme schreef:3 bar? :shock: Heeft dat één of ander positief effect ofzo?
Dat lijkt me ook echt teveel. Eerder negatief effect.
Bij hard opgepompte banden en sneller de bocht in gaan kan je sneller gaan schuiven gezien er minder gegroefd rubber is dat nog contact heeft met de weg...
Bij 3 bar staan je banden zeer bol en gaan ze enkel in't midden slijten wat ook niet veiliger is.

Ik zeg 2.5 bar max. en er iets onder, vandaar 2.4 bar.

Tenzij je met kleine wielen (14" of 15") rijdt ofzo, dan kan ik best begrijpen dat je ze harder oppompt omdat je door de bollere bandwangen de indruk krijgt dat ie plat staat.
Maar dan nog zou ik maar max 2.5 bar nemen.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: do aug 26, 2010 8:05 pm
door Rik
Martijn schreef:Garage zegt 2.2 bar.
Doet de garage goed, ik zou voor straatgebruik ook gewoon 2.0 tot 2.4 pakken. Als je links en recht gelijk op spanning hebt zou ´ie niet echt baak moeten rijden (in ieder geval niet op standaard velgen). Ik denk eerder aan uitlijnen.

Je gebruikt geen spacers oid?

3.0 bar heeft geen zin, zal daarentegen ook niet heel erg negatief uitpakken tenzij je eventjes veel grip nodig bent. Je band-wegdek-oppervlak wordt natuurlijk kleiner. :+
Martijn schreef:Ik wil nu gewoon 200% zeker weten op welke bandenspanning ik moet rijden.
Ik denk ten eerste dat het voor een straatauto minder belangrijk is om op een tiende je bandenspanning bij te houden, daarnaast zijn de instrumenten aan de pomp bagger.

Ga gewoon eens langs de Euromaster, laat ze vullen met stikstof en ga volgend jaar je bandenspanning weer 'ns nakijken. In de tussentijd zou ik de ZR gewoon even laten uitlijnen.

Geplaatst: do aug 26, 2010 8:11 pm
door p@p@zs
Zet de ZS op 2.3 rondom, dan doe ik dat bij een luchtpomp die eerst ingesteld wordt (digitaal) en dan vanzelf afslaat

Geplaatst: do aug 26, 2010 8:57 pm
door WouterRover25
te hoge bar zorgt wel degelijk voor negatieve effecten. je banden zijn te rond en zullen waanzinnig snel in het midden slijten. stuurt wel easy..

ik pomp altijd op 2.2 / 2.3 en op lange afstanden met snelweg of veel bepakking 2.4 bar.

wel regelmatig bijhouden :mrgreen: of zelf compressortje kopen..

Geplaatst: do aug 26, 2010 9:04 pm
door Rvelleko
Ik vind het lekkerder rijden, met hoge buitentemperaturen doe ik ze op 2,4

Geplaatst: do aug 26, 2010 9:07 pm
door bam
Laatst banden opgepompt voor de apk van mijn 200 cabrio. Kom ik op de apk pompt hij mijn banden op. ik zeg heb ik net gedaan zegt hij ze staan op 1.8 :shock: bij de pomp stonden ze echt op 2.3 blijkt de pomp af te wijken dus dubbel check en gewoon op 2.1/2.4

Geplaatst: do aug 26, 2010 9:19 pm
door Rik
WouterRover25 schreef:te hoge bar zorgt wel degelijk voor negatieve effecten. je banden zijn te rond en zullen waanzinnig snel in het midden slijten.
Yeah, zou een gevolg kunnen zijn. Geld niet voor elke band overigens. Zijn ook banden die het wel prettig vinden, BCT/Wanli meuk bijvoorbeeld.

Geplaatst: do aug 26, 2010 9:23 pm
door Rvelleko
Ik heb Michelin, heb na 2 jaar nog geen merkbare slijtage in het midden van de band

Geplaatst: do aug 26, 2010 9:58 pm
door Järv
Bij mij varieert het tussen de 3,5 bar en 1,3 bar ... ligt eraan waar en waarin ik rij :lol:

Maar met de 214GSi, 220TC en 418Vi had ik 'm altijd op 2,5 Bar (voor zover ik het checkte) .... is mij altijd prima bevallen.

Oh ... en ff een tipje .... KOOP NOOIT NANKANG BANDEN!! zéker niet als je boven de 75km/u wil gaan rijden

Geplaatst: do aug 26, 2010 11:03 pm
door littldevil
mij werd gezegd in garage 2.1 vooraan 1.9 achteraan

maar met de nieuwe velgjes staat alles dus op 2.5 :twisted:

...

Geplaatst: vr aug 27, 2010 12:10 pm
door Martijn
Ok, dus als ik op 2.1 bar rijd is niet eens zo slecht. Ik rijd nu op Hankook banden, maar wil toch maar eens kijken naar een andere band. Continental en Michelin is wat duurder, maar toch wel het proberen waard als ik sommige zo hoor.

Bij de garage (geen dealer) hebben ze een stuurkogel vervangen omdat er voor de APK teveel speling op zat. Zouden het mogelijk zijn dat ze dat verkeerd hebben afgesteld of iets dergelijks??

Ik ga in ieder geval naar euromaster om eens even te kijken of het allemaal wel goed is gebalanceerd.

Geplaatst: vr aug 27, 2010 12:15 pm
door Yme
misschien wat duurder maar waarschijnlijk wel beter, ik zou niet anders willen: M'n zomerset heeft er Pirelli Zero Nero's omheen hangen, winterset Michelin's en mn reserveset heeft Michelin's en Pirelli P6000's.