620di 98 gezoem en startkuren
620di 98 gezoem en startkuren
hoi allemaal, een vraagje: sinds een tijdje komt er een gezoem (ala hoorbare insectenverjager) onder m'n motorkap vandaan. dit gebeurt zodra ik de sleutel in stand 2 zet en lijkt uit de buurt van de radiator te komen. blijft ook een tijd zoemen na het rijden. verder gebeurt het geregeld dat het lijkt of er in sleutelstand 3 (starten) geen contact gemaakt wordt. vaak start 'ie probleemloos maar soms ben ik een kwartier aan 't proberen voor 'ie wil starten. dan gebeurt er gewoon hekemaal niks in de startstand. heb net een nieuwe accu en alle elektrische dingen werken gewoon. ook de startmotor bleek in orde bij de garage. geen brandende waarschuwingslampjes of recent bezoekje aan een wasstraat... weet iemand hier wat het meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is? of herkent iemand deze symptomen misschien? bvd.
Hm.. De accu is net nieuw en in orde, levert ook gewoon elke keer genoeg stroom. Neem dus aan dat het iig. niet aan de dynamo ligt. Want dan zou 't willen zeggen dat 'ie de accu gewoon niet (voldoende) oplaadt? Je kunt 'm gerust meerdere keren achter elkaar starten en lichten, radio, ramen en verwarming werken allemaal prima. 't is enkel dat 'ie soms niks doet als je probeert te starten. ook dat gezoem van onder de motorkap lijkt me niet pluis? Iemand tips?
sleutel stand 1, lichten en radio aan
sleutel stand 2, blazers/airco aan
sleutel stand 3, niks(soms) ook niet dat 'ie 't probeert ofzo, gewoon helemaal nop. nogmaals: startmotor en accu(inc.opladen) zijn ok.
Zou het een relais kunnen zijn? Of waarschijnlijker de gloeibougies?
En het gezoem kan dat van de brandstofpomp komen en is dat idd. normaal?
sleutel stand 1, lichten en radio aan
sleutel stand 2, blazers/airco aan
sleutel stand 3, niks(soms) ook niet dat 'ie 't probeert ofzo, gewoon helemaal nop. nogmaals: startmotor en accu(inc.opladen) zijn ok.
Zou het een relais kunnen zijn? Of waarschijnlijker de gloeibougies?
En het gezoem kan dat van de brandstofpomp komen en is dat idd. normaal?
Ja herkenbaar.
Bedrading van/naar het kontactslot een van de draden heeft overgangsweerstand bij mij werd er een bloedheet tijdens het starten terwijl er niets gebeurde.
Maar er was ook zoiets als dat de afstandbediening bij de kontactsleutel moet zijn tijdens het starten. Mogelijk dat iemand hier wat van weet.
Dit is geloof ik bij de infrarood afstandsbediengen
Bedrading van/naar het kontactslot een van de draden heeft overgangsweerstand bij mij werd er een bloedheet tijdens het starten terwijl er niets gebeurde.
Maar er was ook zoiets als dat de afstandbediening bij de kontactsleutel moet zijn tijdens het starten. Mogelijk dat iemand hier wat van weet.
Dit is geloof ik bij de infrarood afstandsbediengen
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Mijn afstandsbediening zit standaard aan de ring van de autosleutel, dus dat moet geen probleem zijn. Als bedrading heet wordt cq. kortsluit of wat dan ook, zou je toch eerder denken dat er op een gegeven moment een zekering doorbrandt? Deze heb ik vandaag nog allemaal nagelopen. ook ruik ik geen plastic/verbrandingslucht. Daarom dacht ik evt. aan de relais?bam schreef:Ja herkenbaar.
Bedrading van/naar het kontactslot een van de draden heeft overgangsweerstand bij mij werd er een bloedheet tijdens het starten terwijl er niets gebeurde.
Maar er was ook zoiets als dat de afstandbediening bij de kontactsleutel moet zijn tijdens het starten. Mogelijk dat iemand hier wat van weet.
Dit is geloof ik bij de infrarood afstandsbediengen
Dat is neem ik aan het bundeltje kabels dat rechtsbovenop (als je ervoor staat) de startmotor vastzit afgedekt met een rubberdop/kapje? ja, deze zit goed vast, evenals derest van de zichtbare bekabeling en stekkers.peter.evers schreef:Zit je massakabel van de startmotor wel goed vast?
Vandaag had ik mazzel, van de 7x starten, enkel bij de 4e x één weigering.
Het "gezoem" komt inderdaad van vlakbij de radiator. Heb nog eens nauwkeurig geluisterd met de sleutel op stand 2.
Weet iemand trouwens of beide fans(tegen de radiator) altijd horen te draaien tijdens het stationair draaien? Bij mij zag ik dat de fan dichtst bij de accu niet draait. zou dit het gezoem verklaren?
Las ergens op internet dat deze enkel gaat draaien bij een hete motor, klopt dit?